Jump to content

Stötvågsbehandling

MariaF
 Share

Recommended Posts

I fjol fick jag stötvågsbehandling för besvär med plantarfascian under foten och jag vet att man kan få det för njurstensbesvär och allt möjligt. Men hur funkar det egentligen? Ja, alltså, hur maskinen funkar vet jag men om man ska behandla nåt inne i kroppen, som tex njursten, vad händer i kroppen?

Som ni vet har jag problem med höften. Enligt posturaltränaren är min höftböjare numera aktiverad men vi har glömt/missat att motsatt muskel, dvs skinkan, är det inte och sannolikt är det gluteus medius som gör ont. Åtminstone en del av problemet. Nu har jag fått tips om just stötvågsbehandling av en löpande bekant, tillika sjukgymnast, när jag uttryckte min besvikelse över att röntgen inte visar något fel i ett inlägg på FB. 
Igår, julafton, sprang jag en kort runda, kanske 3km och ett par km till promenad och hade förstås känning efteråt. Jag fick för mig, inspirerad av stötvågstipset, att testa att köra min flowgun över området på lite högre intensitet. Annars kör jag mest gummikudde och mysmassage. Och nu morgonen efter har jag knappt nån känning alls av att jag sprang igår. :blink:
Så, full av hopp och med intensionen att "banka mig" nu medan alla fysios är jullediga, så funderar jag vad skillnaden mot stötvågsbehandling är? Går den djupare kanske? Hur hårt vågar man banka (fast det är nog en onödig fråga, jag är en mespotta på sånt som gör ont)? 

• Like 3

Hej!

Jag har aldrig hört talas om stötvågsbehandling och har därför ingen aning om hur det funkar. 
När jag läste om det ovan så kom jag direkt att tänka på vibrationsträning. Är det något liknande?
Jag har en vibrationsplatta som jag har använt till och från under ca 12 år.
Den är mycket användbar och jag är förundrad över att inte fler människor känner till/använder det.

• Like 3

3 timmar sedan, DRAKULLA sade:

När jag läste om det ovan så kom jag direkt att tänka på vibrationsträning. Är det något liknande?

Nu fick jag kopiera för att göra det enkelt för mig:
Stötvågsbehandling är en apparatbehandling där ljudvågor med ett givet tryck och frekvens stimulerar ytlig eller djupare liggande vävnad, vilket leder till en rad olika föreslagna effekter som; förändring av cellaktivitet, förändring av transporten genom cellmembranet, reducering av kalkinfällning i senvävnad, minskad smärta genom överstimulering av nociceptorer och blockering genom gate-control-mekanismen.

Det kan göra ruskigt ont men ger effektiva resultat. Jag vet dock inte om mekaniskt bankande utifrån kan ge liknande resultat..?

Jag skulle vilja ha en vibb-platta till hund! Jag älskar den! De för människor som man står på är väldigt bra som komplement till träning, det är helt rätt, men den för hund kan man ligga på och avslappningen i kroppen är total. Jag tjuvlåg på en medan min hund fick laserbehandling och massage efter vattentrasken. Så nu ska jag bara hosta upp 60.000 eller så... Vet inte om ståvarianten är bra som avslappning? 

• Like 2

On 2021-12-25 at 09:28, DRAKULLA sade:

Hej!

Jag har aldrig hört talas om stötvågsbehandling och har därför ingen aning om hur det funkar. 
Jag har en vibrationsplatta som jag har använt till och från under ca 12 år.
Den är mycket användbar och jag är förundrad över att inte fler människor känner till/använder det.

Jag har bara erfarenhet av stötvågsbehandling av njursten och det är inget liknande med vibrationsträning. Används även på andra områden Stötvågsbehandling – Naprapatklinken (naprapatklinikenvast.se)

• Like 2

Stötvågsbehandling mot njursten utförs väl bara på sjukhus? Och man kan ju ändra tryck och frekvens men ligger stenarna så ytligt eller är det trötta ut nocireceptorer man är ute efter? Eller kan man spränga stenarna?

Igår cyklade jag inomhus men bankade ändå så intensivt jag klarade. Idag tog jag milen. Jag gick en bit och småjoggade en bit. Blev kanske totalt hälften som jogg. Det var -12*C så jag ville inte bli andfådd heller så det blev en bra kombination med jogg i näsandningstempo och promenad. Det kändes lite i onda området och kanske att det syntes nåt men jag kände inte av nån hälta! :wub:
Jag är fortfarande nyfiken på VAD det är som reagerar på stötvågen så vet ni nåt får ni gärna berätta. Så får ni stå ut med rapport när jag provat!

• Like 3

34 minuter sedan, MariaF sade:

Stötvågsbehandling mot njursten utförs väl bara på sjukhus? Och man kan ju ändra tryck och frekvens men ligger stenarna så ytligt eller är det trötta ut nocireceptorer man är ute efter? Eller kan man spränga stenarna?

Ja, det utförs enbart på sjukhus. Man måste lokalisera stenarna med hjälp av röntgen. Det stämmer att det är olika frekvenser. I princip spränger man stenarna. Eller snarare pulvriseras dom. Min sten var på väg ut ur njuren och satt fast i njurbäckenet. Hittade en bra förklaring här 

Hur går behandlingen till?

En stötvåg uppstår då ett membran sätts i svängning med hjälp av en elektrisk spole. Stötvågen kan passera via en vattenfylld flexibel anslutningskudde som ligger mot kroppen. Det gör att stötvågen kan ledas vidare genom kroppsvävnaderna. Stötvågens energi avges först när vågen möter stenen och effekten blir att stenen pulvriseras. 

Behandlingen utförs på en specialkonstruerad brits. Genom olika vridningar placeras stenen i stötvågsfokus och läget kontrolleras med röntgen. Under behandlingens gång justeras stenläget genom rörelser i britsen. Det är viktigt att du ligger stilla under behandlingen och inte ändrar läge. Eventuell smärtlindring får du via dropp i armen.

Behandlingen tar cirka 45 minuter och i allmänhet får du 2 000-4 000 stötvågor. I de flesta fall räcker det med en behandling, men vid större stenar behövs ibland två eller tre stötvågsbehandlingar

• Like 4

Vet inget mer än att det är väldigt smärtsamt.

Skulle rekommendera dig att titta på Fascia behandling, har själv blivit hjälpt med en muskel som hade fastnat eller hur man ska uttrycka det, men behandlar hela kroppen, oftast sitter problemet inte där man har ont, det kan bero på att en muskel eller senfäste blir överansträngt för den ska kompensera för en annan muskel som inte funkar som den ska.

Är som en djupmassage och gör inte ont så länge man inte hittar en triggerpunkt som behöver masseras bort, men dom är bra på att se hur mycket smärta man klarar, så det är inga problem om du är smärtkänslig.

https://fasciaclinics.com/se/kliniker/l/stenungsund/gardesvagen-2/2790998

• Like 1

6 timmar sedan, Bosse50 sade:

Skulle rekommendera dig att titta på Fascia behandling

Det har jag provat tidigare. Det gjorde vidrigt ont!! Inte överallt men på ömma punkter och de gillar ju att stanna där lite extra av nån anledning... :blink::D