Jump to content

Vad ska jag prioritera, optimal förbränning eller kaloribegränsning?

Recommended Posts

Har stått stilla i vikt i snart 4 veckor (har ca 60 kilo kvar till mål) och funderat på varför.

Efter lite analyserande har jag insett att mitt smör- och kokosfettintag har skenat iväg. Får i mig ca 1500-1800 kcal bara på detta. Främst genom kaffedrickande ska tilläggas. Detta innebär att jag hamnar på i runda slängar 2500-3000 kcal totalt per dag. Borde väl ligga på 1500-1800 kcal per dag.

Så, senaste två dygnen har jag minskat rejält på smöret. Detta resulterade i att mina ketonvärden störtdök! Från att alltid ha legat mellan 1-2 mml/L kommer jag nu inte ens upp i 1,0 mml/L!

Nu behöver jag råd och tips om hur jag ska tänka!

Ska jag fortsätta på den inslagna banan och hålla mig under ca 1800 kcal per dygn?

Eller ska jag prioritera att ha en optimal förbränning, dvs öka på smör- och kokosfettintaget igen?

Rent generellt tycker jag du ska äta så mycket/lite att du inte går hungrig. Om du kan halvera kaloriintaget utan att gå omkring och vara hungrig så tycker jag du ska göra det.

• Like 2

Att dina ketonvärden "störtdök" kan tyda på att du ligger lite väl högt i ditt kolhydratintag också

Man behöver inte äta många kalorier för att hålla ketonvärdena höga

Jag rekommenderar att du näringsberäknar din kost ett par dar för att få reda på hur det ser ut egentligen

Första steget är att släppa taget från ketonfixeringen. Min erfarenhet är nämligen att höga ketoner är inget garanti för viktnedgång. För mig fungerade det lika bra med låga ketoner. Testa, det kanske fungerar för dig med. Äter du mycket fett, är det relativt lätt och lägga sig i underskott beträffande kalorierna. Fett mättar ju extra, så ett kaloriunderkott på 700-1000 kalorier med din kroppsmassa är lätt att åstadkomma, Jag anpassade mina kalorier inkl. intagsmängderna vid 135 kg som om jag hade vägt 85 kg. Det ingreppet ångrar jag inte, utan både magen och hjärnan har vant sig vid en denna mängd mat som dessutom gör mig ohungrig. Håller jag kolla på proteinerna, så att de inte drar iväg, minskar vikten stadigt utan någon egentlig ansträngning. Som redan nämnts är kolhydratkoll viktigt också. 

Alltså, kaloribegränsning i ditt fall, säger jag. Då får du optimal förbränning på köpet, när du äter LCHF.

• Like 2

Första steget är att släppa taget från ketonfixeringen. Min erfarenhet är nämligen att höga ketoner är inget garanti för viktnedgång. För mig fungerade det lika bra med låga ketoner. Testa, det kanske fungerar för dig med. Äter du mycket fett, är det relativt lätt och lägga sig i underskott beträffande kalorierna. Fett mättar ju extra, så ett kaloriunderkott på 700-1000 kalorier med din kroppsmassa är lätt att åstadkomma, Jag anpassade mina kalorier inkl. intagsmängderna vid 135 kg som om jag hade vägt 85 kg. Det ingreppet ångrar jag inte, utan både magen och hjärnan har vant sig vid en denna mängd mat som dessutom gör mig ohungrig. Håller jag kolla på proteinerna, så att de inte drar iväg, minskar vikten stadigt utan någon egentlig ansträngning. Som redan nämnts är kolhydratkoll viktigt också. 

Alltså, kaloribegränsning i ditt fall, säger jag. Då får du optimal förbränning på köpet, när du äter LCHF.

Jag håller med Limp när det gäller ditt fall. Keton samt vågfixering kan ställa ordentliga käppar i hjulet på ens "viktnedgång eller "ombyggnad av figur".

Jag ser det såhär, fetta inte upp dina måltider/kaffekoppar om du inte känner att du behöver (blir hungrig igen efter nån timme etc), för då ska du snarare se över det du redan äter. I slutändan är det kalori in vs kalori ut, kan du slopa "onödiga" kalorier så är det bara till din fördel.