lelleleo Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Har en bokide´ 100 goda recept Med 75 % fett, 25 % protein & 5 % kolhydrater. Och kanske ennu en underrubrik... Med *2000 kalorier* Detta för att jag ska slippa bli proffessor för att kunna äta LCHF "på rätt sätt". Jag vill hellre memorera vistekster, skriva en barnbok, och käka lite inni mellan, utan att bli (fortsätta vara) fet. Jag skulle med min vilja kunna banta av mig 20 kg med nåt j..la pulver. Men det har jeg lärt nu, att det är jöns. Nej 100 enkla goda recept efter mallen över, skulla sitta som p i G. Och det finns ju dom här inne som har alla dessa kunnskaper... Så det är "bara" att få det inn mellan pärmarna.... Hade blivit en bestseller tvärt, i dessa LCHF tider... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr smooth Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Stek 1 kg kycklingfilé i smör (behöver ej vara genomstekt) Gör en sås av 5 dl cremefraiche som kokas upp. Tillsätt 140 gram kvibille ädel 30% och 1/2-1 msk soya. Koka såsen tills osten smält. Lägg sedan kycklingen i en ugnsform och häll såsen över. Gratinera i ugn 225 grader i 20-30 min. Såsen har ett näringsvärde på 337 kcal, 2,92 kolhydrat och 33 gram fett /100g. Gillar man bara mögelost så är denna rätt helt fantastisk. Dessutom räcker den till massa middagar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Här har du 19 veckomenyer! http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Här har du 19 veckomenyer! http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/ Bra...Tack....! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 19*7 blir väll 133.. så du får lov att skippa 33 stycken recept! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 19*7 blir väll 133.. så du får lov att skippa 33 stycken recept! Är ju STOR möjlighet att jeg inte gillar 33 st... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Här får du ta del av mina närmare 900 recept. Då har du lite att välja på och borde hitta åtminstone 100 som funkar http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jojomaja Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Bokidén är bra. Problemet idag är väl att de flesta recept på både bloggar och i veckomenyer, böcker och tidningar (Undantag Mat & Hälsa) saknar angivelse av näringsinnehåll så det blir ett attans räknande för oss som ska laga maten ... Man önskar att det fanns bättre angivet vad en portion innehåller, i synnerhet om man köper en bok eller tidning och betalar för receptet. Kanske är inte E% så himla intressant för alla, eftersom du kan hålla 5E% kolhydrater men ändå överdosera om du äter tillräckligt mycket energi ... Däremot är det ju intressant med gram kolhydrater per portion. Med tanke på hur mycket godis, bakverk, tårtor och annat som publiceras som "LCHF" när det ofta är på gränsen till högkolhydratskost, så vill man ju få lite bättre info ... Jag tror många trillar dit på diverse recept de aldrig skulle ha lagat om de vetat hur mycket kolhydrater det finns i just den rätten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts