Helle70 Posted January 9, 2022 Share Posted January 9, 2022 Kan ej utlösa hur den procentuella fördelningen är av dagsintaget av fett, protein och kolhydrater? Vet bara antal nettokolhydtarer i recepten och per dag. Hur många kalorier äter man per dag ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 12, 2022 Share Posted January 12, 2022 Välkommen till forumet! Är det i menyerna du menar? Eftersom du nämner kalorier gissar jag att det är viktminskning som är målet? Jag tror att man kan välja nivå (strikt/måttlig/liberal) och då ska det finnas förklaring på hur det är tänkt med de anpassade menyerna. Här är det inte så många av Kostdoktorns medarbetare som hänger men vi som hållit på ett tag pratar ofta om E% (energiprocent), dvs fördelningen procentuellt av vad man äter och då ser basregeln ut: 80E% fett, 15E% protein och 5E% kolhydrater. I gram brukar strikt LCHF hamna på max 20g kolhydrater. Hur man väljer att fördela beror på vad man vill uppnå. Om du är kvinna och siffran i namnet motsvarar ditt födelseår bör du vara i klimakterieåldern och då kan jag personligen rekommendera aningen högre proteinintag för nöjdhetens skull. Kalorier behöver du egentligen inte räkna (inte kolhydrater heller om du väljer mat med naturligt lågt innehåll). Undvik småätande (som vanligt). Kombinera gärna med intermittent fasta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 15, 2022 Share Posted January 15, 2022 On 2022-01-09 at 22:07, Helle70 sade: ... nettokolhydtarer ... Det finns inget som heter nettokolhydrater på svenska. I Sverige finns bara kolhydrater och fibrer. Det fina i kråksången med LCHF är att man slipper räkna kalorier, men man brukar väl säga att det ligger runt 1500-2000 kcal/dag. När jag lärde mig LCHF fanns inte "strikt/måttlig/liberal" utan då var det 75 E% fett, 20 E% protein och 5 E% kolhydrater som gällde. Det brukar bli ca 20-30 g kolhydrater/dag. 1 g kolhydrater=4 kcal. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts