Jump to content

Fettlever

Tr0llet

Recommended Posts

God morgon! Jag söker information om fettlever. Jag känner till sambandet mellan socker, fruktos, och fettlever. Men hur är det ifall en människa säger att den inte ätit stora mängder socker under sitt liv? Jag kan inte ta ställning till den här människans sockerintag, men vet att dagliga kosten sett ut så här, sgs alltid: frukost - havregrynsgröt och/eller smörgås. Lunch - husmanskost med potäter/pasta/ris, sås, sallad. Ingen middag utan kaffe med smörgås. Jag tror ju människan behöver äta mera än så här, så utgår från att hon plockar i sig något mellanmål också. Och det är ju inte kokta ägg isf, utan KANSKE någon frukt eller en smörgås till. Jag undrar ifall så här stort intag av stärkelse under hela livet kan leda till fettlever? Det är frågan om en 69 årig kvinna.

Då man googlar hittar man bara om sambandet fruktos och fettlever. Och att barns fettlever går tillbaka,  när de får stärkelse istället för fruktos. Men det är frågan om barn och några månader. Hur är det om ens kost har bestått främst av stärkelse i 69 år?

• Like 1
  • Confused 2

Det klassiska sambandet med fettlever är väl alkohol? Högt sockerintag fungerar ju på liknande sätt som alkohol.

Om man äter stärkelserik kost utan att överäta (mer kalorier än kroppen gör av med) och med lite socker så är det nog inga större problem med den och jag tror inte att det är någon risk för fettlever  (Problemet med stärkelserik kost verkar ju dock vara att den är lätt att överäta. :) )

57 minuter sedan, Peter B sade:

Det klassiska sambandet med fettlever är väl alkohol? Högt sockerintag fungerar ju på liknande sätt som alkohol.

Om man äter stärkelserik kost utan att överäta (mer kalorier än kroppen gör av med) och med lite socker så är det nog inga större problem med den och jag tror inte att det är någon risk för fettlever  (Problemet med stärkelserik kost verkar ju dock vara att den är lätt att överäta. :) )

Den här personen HAR fettlever, dricker sgs aldrig. Det är, väl?, fråga om NAFLD, nonalcoholic fatty liver disease. Men tack, Peter B, för din hjälp! Jag googlade för att se vad termen är för fettlever som inte beror på alko är, bara för att svara på din kommentar alltså, och snubblade över svaret själv 😁

Jag hittade svaret här https://www.dietdoctor.com/low-carb/guides/fatty-liver-disease 

var det står: 

• Too many refined carbs: Consuming more carbohydrates than your body is able to handle can drive liver fat storage via a process known as de novo lipogenesis (literally “making new fat”).
    8
     This typically happens when both carb and calorie intake are high.

In one study, when overweight adults ate 1,000 extra calories as refined carbs, they experienced a 27% increase in liver fat after just three weeks.
    9

Alltså inte bara socker, utan kolhydrater över lag. Kolhydrater som i mjöl.

Klart som korvspad 👌

• Like 6

• 3 weeks later...

Intressant!
Jag diagnostiserades med fettlever sommaren 2020. Har ätit LCHF sen 2009, dricker i princip aldrig alkohol (vi pratar om ett glas vin var femte år, typ). Hade/har även fibros, alltså en ärrbildning på levern. 
Läkaren (som aldrig träffade mig!) kom med standardsvaren: motionera (just då sprang jag runstreak så minst 2 km varje dag!), gå ner i vikt (Stl 36-38 på mina kläder, 160 cm lång) och ändra alkoholkonsumtionen (börja dricka mera, eller?...🤔)

Jag har fått ta om leverproverna sen och de har förbättrats, men fibrosen försvinner ju aldrig, då det är en skada på levern. Ska tydligen kollas upp med jämna mellanrum då jag hade den lägre graden av fibros.

Jag har däremot också ett högt värde på ferritin. Referensvärde 12-100 och jag har legat en bra bit över 200 i flera år nu. Har fått göra lite utredningar, men med en hälsocentral med bara stafettläkare är det svårt att få till kontinuitet...

• Like 4