Jump to content

Gravid och LCHF

Blixtern

Recommended Posts

Hej!

Plussade på gravidtestet i går... lite chockad.  För det första har jag 2 grabbar nu redan och har levt mammaliv i 10 år och glömt bort mig själv totalt.  Gått upp i vikt och gått på flertal dieter utan långvarig effekt. Mått dåligt fysiskt och psykiskt.  Vid årsskiftet började jag med LCHF och började motionera och har äntligen hittat tillbaka mig själv.  Gått net 10 kg och inte mått så bra sedan lääänge, slutade med mina depressionsmediciner för 8 veckor sedan, har använt dom sedan 10 år tillbaka!  Slutade då även med omeprazol och P pillen för jag villa prova vara utan mediciner och bommmm.... gravid!  Nu sitter jag här och mår jättekonstigt... känner mig varken glad eller sorgsen... mest irriterad på mig själv att vara så självupptagen att inte kunna bli jättelycklig över dessa nyheter. Vi har faktiskt tänkt på att skaffa 1 barn till. Hade bakat LCHF kaka i går för gester som aldrig kom... efter testet åt jag upp halva kakan!  Och 3 kanelbullar!  Kändes som att allt jobb dom senaste månaderna var bortblåst med plusset på stickan.  

Men hursomhelst... detta är inte gravidforum, haha:)  Hur är det med LCHF under graviditet.  Någon som har provat och finns det något dokumenterad om detta?  Om det påverkar fostret t ex.  Brukar bli ganska illamående när jag är gravid, har hört att LCHF gör det värre.  Och är det bara att köra på med träningen?  Har under mina förra graviditeter bara suttit i soffan och ätit bullar så aldrig provat springa med stor mage.  Får nemligen väldigt tidigt ganska stor mage när jag blir gravid.  Fan... får väl se på detta som en utmaning att inte falla i mina före detta patetiska vanor med konstant ätande och stillasittande.  

Vh

Blixtern (före detta kolhydratist:)

• Like 1

Men det är ju underbart! Om ni ändå diskuterat ett barn till så kan du ju inte ha bättre förutsättningar! <3

Vad kosten beträffar tror jag faktiskt att du blir MINDRE illamående på lågkolhydratkost (även om jag inte testat själv, lade om kosten när lilleman var 1år). Däremot tror jag att du kanske ska pytsa ut fettet över dagen om illamåendet kommer, t ex i form av lite kokosfett eller grädde i kaffe/te. Och vad spelar 3 bullar för roll, du kommer ju ändå inte äta några fler! ;)

Jag sprang under båda mina graviditeter (tills kroppen sa nej tack) och tränade gravidgympa på Friskis&Svettis. Sedan kan man testa yoga och sådant också, alla rörelser stärker. En stor kram till dig och bebisen!

• Like 1

Först av allt: grattis och lycka till! Jag tror inte du mår illa om du fokuserar på rent kött/fisk/fågel och frossar i grönsaker i olika färger. En klick smör på köttet, olivolja och citron på det gröna. Kanske några jordgubbar till efterrätt? Mmm... Det kommer både du och bebben må bra av. Önskar så att jag känt till denna kost när jag var gravid.

Hej,

Jag började med LCHF under min andra graviditet när jag kände att jag började gå upp för mycket i vikt. Jag var nog i femte månaden när jag började. Min vikt stabiliserade sig direkt och jag gick inte upp mer än normalt. Totalt gick jag upp runt 13 kg. Alla mina värden var bra, järn och blodsocker. Jag kände heller inget behov av att småäta.

Min son föddes välmående och vägde 2650 g. Han växte snabbt till sig och är nu en två år gammal, aktiv och framåt kille. Förlossningen gick helt utan problem och jag åkte hem samma dag. (Min första förlossning var mycket svårare men det är kanske naturligt.)

Jag känner att kosten hjälpte mig att må bättre. Jag hade salmonella för många år sedan och blev aldrig riktigt bra i magen efter det. Under graviditeterna förvärrades magproblemen och jag fick svåra magsmärtor när jag åt all den frukt som man ju rekommenderas äta som gravid. Med LCHF försvann magproblemen omedelbart. Bara det var underbart för mig för det var outhärdligt.

Det värsta illamåendet som jag kände hade gått över när jag började med LCHF så det vet jag inte om det påverkas. Jag kände aldrig några problem med att äta fett.

Jag hade under båda mina graviditeter problem med foglossning. I slutet kunde jag knappt resa mig ur sängen utan hjälp. Tyvärr upplevde jag inte att LCHF förändrade detta.

Båda mina barn föddes ganska små, runt 47 cm och 2,7 respektive 2,6 kg. Men jag och min man är heller inte så långa och stora.

Jag åt omega-3 under båda mina graviditeter men bara D-vitamin under den andra.

Du måste känna dig fram själv och bestämma om det är något för dig. Jag har bara positiva erfarenheter med LCHF.

Lycka till!

Men hursomhelst... detta är inte gravidforum, haha:)  Hur är det med LCHF under graviditet.  Någon som har provat och finns det något dokumenterad om detta?  Om det påverkar fostret t ex.  Brukar bli ganska illamående när jag är gravid, har hört att LCHF gör det värre.  Och är det bara att köra på med träningen?  Har under mina förra graviditeter bara suttit i soffan och ätit bullar så aldrig provat springa med stor mage.  Får nemligen väldigt tidigt ganska stor mage när jag blir gravid.  Fan... får väl se på detta som en utmaning att inte falla i mina före detta patetiska vanor med konstant ätande och stillasittande.  

Vh

Blixtern (före detta kolhydratist:)

Hej Blixtern,

jag har varit gravid 8 gånger och fött fyra barn. De två sista graviditeterna var på LCHF och resulterade i en dotter som nu är fyra månader gammal. Den andra LHCF-graviditen var en fosterlös graviditet. Där hade bara hinnorna och moderkakan utvecklats, men hormonellt är det helt samma som en graviditet.

Mina sex tidigare graviditeter har jag lidit av kraftig hyperemes. Jag har mått fruktansvärt illa och inte orkat tala i telefonen ens. Jag brukade ligga på en madrass på köksgolvet. Hemsk bismak i munnen hade jag också hela tiden. Men sen på LCHF var allt detta borta. Jag led endast av lättare illamående och kunde till och med jobba som lärare med väldigt krävande elever! Det ni!

Så fort jag åt någon som inte var LCHF, t.ex. en potatis, fick jag känningar av illamåendet igen. Dessutom kunde jag tack vare LCHF slippa gå upp fem gånger per natt och kissa. Det räckte med 1-2 gånger. Och jag klarade mig med vanliga 9-timmarsnätter jämfört med 11-12-timmars gravidnätter tidigare. Jag tror hemligheten för mig verkligen var att LCHF håller blodsockret jämnt. Jag hade redan tidigare graviditeter märkt att jag mådde värre både när blodsockret steg och när det sjönk. Men jag hade inga konster hur jag skulle fixa det. Socker gick inte att äta - det märkte jag direkt. Vi provade nämligen med sockertabletter... (Vilka tokstollar vi var!).

Så - njut du av din nya kost!

Min dotter var precis lika lång som dom andra. Men hon vägde 500-700 gram mindre. Nätt och smärt slank hon ut som en fisk :)