Jump to content

Chilisylt/marmelad, går det att göra utan socker?

AnetteB

Recommended Posts

Jag blev lite nyfiken själv ... Så jag frågade Mariann Andersson på KiF:

(Med sötströ i min fråga avses ICA Stevia Strö som nyss bytt namn till ICA Sötströ)

Mariann, när vi ändå har dig på (i) tråden. Det är en tjej i kostdoktorns forum som frågar efter recept på Chilimarmelad / chilisylt ... http://forum.kostdoktorn.se/topic/2076-chilisyltmarmelad-g%C3%A5r-det-att-g%C3%B6ra-utan-socker/#entry25300  Nu är det ju inte bakning men du är ju en hejare på det där med sötning och kanske har något bra recept? Eller vet du om det går att ta t.ex. Sötströ och byta ut rakt av? Jag vet att socker har en konserverande verkan, så man måste väl tänka på hållbarheten om man gör så?

Svar 1: japp socker konserverar och gör att det tjocknar lite av det också, då man ju i marmelad använder massa socker.  jag ska spana lite på recept och återkommer.

// Mariann, medarb: Diabetes iFokus Blogg: Marianns LCHF 
Författare till: Baka matbröd med LCHF o Baka med LCHF - Bonnier Fakta. Ges ut i USA hösten 2013 o hösten 14.

Svar 2: ett snabbt googlande så finns det ju sådan marmelad på lite olika sätt. kan man acceptera att man använder förtjockningsmedel så som redix eller johannesbrödkärnmjöl och fryser marmeladen så bör man kunna använda våra sötningar i den mängd som behövs för att få det så sött man nu önskar, bara att smaka av och ta i mer under tiden det puttrar samman.   Blir mer krämlik än "hård" marmelad, men funkar nog ändå för den som vill det.

// Mariann, medarb: Diabetes iFokus Blogg: Marianns LCHF 
Författare till: Baka matbröd med LCHF o Baka med LCHF - Bonnier Fakta. Ges ut i USA hösten 2013 o hösten 14.

• Like 1

• 2 weeks later...