Jump to content

Min LCHF Resa

kickaro74
 Share

Recommended Posts

16 timmar sedan, kickaro74 sade:

Jag är en 47 årig "tjej" som har kämpat med övervikt i hela livet. För en månad sen vägde jag mer än nånsin, 134,9 kg och jag bestämde att det får vara nog. Jag har ätit lchf förut och trivts med det så jag började med det igen och nu, en månad senare väger jag 129,2 😀 Det är 5,7 kilo bort så på den här vägen fortsätter jag. Jag skriver här då och då och berättar hur det går. God natt alla ❤️

Fundera på varför du övergav "trivts med det" och hur du nu ska undvika/hantera att hamna tillbaks i övergivandet.
Kämpa!

• Like 2

Fredag idag och jag har köpt lite ädelost att smaska på 😋 Jag ska även göra ostpuffar i mikron få se hur det går, hittade ett recept på nätet som lät gott. Annars håller jag mig inomhus idag, det är ruskväder ute med regn och blåst. Ha en fin helg alla 🥰

• Like 3

De där ostpuffarna jag skulle göra blev rena katastrofen. De blev inte puffiga alls utan flöt ut som en stor slibbig pannkaka 🙄 Vet inte om det beror på min gamla mikro eller på osten. Nåväl, ädelost blev det och så festade jag loss på lite Cola Zero. Idag vet jag inte om det blir något extra eller om jag håller mig till den vanliga maten, är ändå nöjd med den 🥰 Nu blir det OS för hela slanten. Ha en fin dag alla ❤️

• Like 2

Här är vi trötta idag. Var vaken till rätt sent men har sovit skapligt men trött ändå. Blir bara att ta det lugnt, äta det jag ska och inget mer. Imorgon ska jag till sjukgymnasten med arm och knän få se vad hon säger. Det blir väl några övningar jag ska göra hemma antar jag.Jag ska även FÖRSÖKA ta mig ut på en liten promenad, jag får se hur jag mår annars får det bli ett litet lätt zumba pass här hemma. Ha en fortsatt skön söndag ❤️

• Like 3

Jag vaknade med jordens panikångest imorse så jag avbokade sjukgymnasten. När jag mår så så finns det inte en chans att jag kan gå utanför dörren. Jag få boka en ny tid helt enkelt. Och så får det bli lite lätt zumba här hemma, så har jag rört LITE på mig i alla fall 😐

• Like 3

4 timmar sedan, kickaro74 sade:

Jag vaknade med jordens panikångest imorse så jag avbokade sjukgymnasten. När jag mår så så finns det inte en chans att jag kan gå utanför dörren. Jag få boka en ny tid helt enkelt. Och så får det bli lite lätt zumba här hemma, så har jag rört LITE på mig i alla fall 😐

Stackare. Panikångest är riktigt jobbigt. Har du haft det länge? Får du hjälp att hantera den?

• Like 2

2 timmar sedan, Trollmormor sade:

Stackare. Panikångest är riktigt jobbigt. Har du haft det länge? Får du hjälp att hantera den?

Ja jag lever med ständig ångest mer eller mindre 🙄 Jag har fått olika behandlingar men inget har fungerat speciellt bra. Nu ska jag få börja med KBT få se om det hjälper.

• Like 3

33 minuter sedan, kickaro74 sade:

Ja jag lever med ständig ångest mer eller mindre 🙄 Jag har fått olika behandlingar men inget har fungerat speciellt bra. Nu ska jag få börja med KBT få se om det hjälper.

KBT är bra. Hoppas det kan hjälpa dej. Sen finns det en typ av självhypnos som hjälpt och hjälper mej mycket. Hittar det tyvärr inte nu, men det går i princip ut på att man välkomnar attackerna istället för att spjärna emot. Då tappar dom fart. Så här gör jag: När attackerna kommer slappnar jag av så mycket som möjligt och tänker mer, mer mer. Funkar riktigt bra när man lärt sej att identifiera dom. Attackerna ändrar ju karaktär. Jag antar att du märkt det.

• Like 3

1 timme sedan, Trollmormor sade:

KBT är bra. Hoppas det kan hjälpa dej. Sen finns det en typ av självhypnos som hjälpt och hjälper mej mycket. Hittar det tyvärr inte nu, men det går i princip ut på att man välkomnar attackerna istället för att spjärna emot. Då tappar dom fart. Så här gör jag: När attackerna kommer slappnar jag av så mycket som möjligt och tänker mer, mer mer. Funkar riktigt bra när man lärt sej att identifiera dom. Attackerna ändrar ju karaktär. Jag antar att du märkt det.

Tack så mycket för tipset 🥰 All hjälp är välkommen så det ska jag testa ❤️

• Like 3

Jag svettas, är orkeslös, lättirriterad och är smått förstoppad + har en ljuvlig andedräkt cheeky Ketos så det smäller om det så det ska väl ta på kilona. Blir inga stora grejer idag heller, OS och ett litet zumba pass om ork finnes.

• Like 3

1 timme sedan, MariaF sade:

Låter som att du är på G! :wub:
Glöm inte lite extra salt, det kan få det att lätta lite.

Tack för tipset, ska salta lite xtra 🥰 Det är lite småjobbigt men det ska ju ha sin effekt 😃

• Like 1

God morgon heart Gått ner 1,4 kg sen förra veckan och 7,1 kg allt som allt sen i Januari så det är jag glad och nöjd med laugh Är i förmodad ketos så jag mår lite si så där just nu men det tar jag och det är ju övergående. Ha en bäst dag alla heart

• Like 3

On 2022-02-09 at 08:25, kickaro74 sade:

jag mår lite si så där just nu men det tar jag och det är ju övergående

Det är tufft att ställa om! Det är det. Och det kan pågå länge, även om hjärnan brukar komma igång efter några veckor. Men det är värt att härda ut! :wub:

• Like 3

Körde lätt "zumba" nu på morgonen, ett 10 min program jag hittat på you tube. Är så pass stor och har varit stillasittande så länge så jag blir anfådd för minsta lilla men huvudsaken jag gör nånting. Blir nog hemma resten av dagen för jag stinker aceton ur munnen och ketossvett, spelar ingen roll om jag borstar tänderna eller tvättar mig. Men det ska väl gå över på några dagar, har börjat äta lit extra salt. På eftermiddagen har jag telefonmöte med min socialassistent, bara en avstämning om hur jag mår och sånt så det ska gå ganska snabbt. Sen är det inget mer denna veckan så jag kan slappna av. Nästa vecka börjar KBT:n hos psykologen, få se vad det kan tillföra. Ha en bra dag allihop heart

• Like 3

1 timme sedan, MariaF sade:

Det är tufft att ställa om! Det är det. Och det kan pågå länge, även om hjärnan brukar komma igång efter några veckor. Men det är värt att härda ut! :wub:

Precis, det onda har ju något gott med sig till slut 😊 Jag stoppar i mig lite extra salt som du föreslog och det lättar lite. Annars är det ju bara att ta allt i den takt man kan och orkar. OS på tv:n som jag engagerar mig i när orken tryter 😆

• Like 2

6 timmar sedan, kickaro74 sade:

Precis, det onda har ju något gott med sig till slut 😊 Jag stoppar i mig lite extra salt som du föreslog och det lättar lite. Annars är det ju bara att ta allt i den takt man kan och orkar. OS på tv:n som jag engagerar mig i när orken tryter 😆

Tog förresten en ketos sticka och jag ligger på det högsta 😋

• Like 2

Jag är så trött i kroppen men inte i huvudet. Försökte vila middag men jag ligger bara och halvlurar. Ingen zumba eller rörelse överhuvud taget idag, bara ta det lugnt och låta ketosen ha sin gång. Jag fick andra tabletter för ångesten utskrivna idag i alla fall och de fungerar bra faktiskt. Inga attacker så jag kippar efter luft som en fisk på torra land smiley

• Like 2

1 timme sedan, kickaro74 sade:

Jag är så trött i kroppen men inte i huvudet. Försökte vila middag men jag ligger bara och halvlurar. Ingen zumba eller rörelse överhuvud taget idag, bara ta det lugnt och låta ketosen ha sin gång. Jag fick andra tabletter för ångesten utskrivna idag i alla fall och de fungerar bra faktiskt. Inga attacker så jag kippar efter luft som en fisk på torra land smiley

Du behöver naturligtvis inte svar om du inte vill, men vad äter du för medicin mot ångest?

33 minuter sedan, Trollmormor sade:

Du behöver naturligtvis inte svar om du inte vill, men vad äter du för medicin mot ångest?

Först fick jag Atarax som inte hjälpte ett dugg, sedan Lergigan som var lite bättre och nu har jag fått Prometazin som verkar fungera bra, vi får se med tiden.

• Like 2

18 minuter sedan, kickaro74 sade:

Först fick jag Atarax som inte hjälpte ett dugg, sedan Lergigan som var lite bättre och nu har jag fått Prometazin som verkar fungera bra, vi får se med tiden.

Atarax hjälper mej, men det är ju individuellt. Är inte Lergigan och Prometazin samma sak? 

• Like 1

God kväll/natt. Tittade färdigt på Morden I Midsomer fast jag redan sett avsnitten. Var på väg i säng men blev sugen på något litet så det fick bli ett par ägg med majonäs och rökt skinka. Bra inte så mycket kolisar i det. Ska smaska i mig det och krypa till kojs, natt natt heart

• Like 2

Jag hade tänkt ta en liten promenad nu på morgonen men regnet öser ner så icke frown Få se om det kan bli lite zumba istället senare på dagen. Har nyss haft anticimex här, vi hade vägglöss i somras/höstas och så kom de tillbaka för nån månad sen men nu var de borta, hoppas det håller sig så nu. Glad Alla Hjärtans Dag till er alla heart

• Like 3

Igår kväll blev jag helt plötsligt så sugen på ägg och räkost, fin kombination cheeky så jag satte i mig 4 ägghalvor, en bit kassler och lite gräddost på det. Det var ju till att överäta en smula men huvudsaken att det inte blev så många kolisar. Fredag idag och jag har för övrigt en förkylning på gång så jag ska bara ligga på soffan och halvsova till dåliga skräckisar.Kram till er alla och ha en bäst fredag heart

• Like 5

Jag har funderat på att börja med yoga här hemma, finns fina nybörjarprogram på you tube, men jag kan ju inte stå på knä (ONT) och vänsterarmen är helt förstörd så jag kan inte lyfta den indecision I tanken är det mycket jag vill göra, promenader, zumba etc men sen säger psyket och kroppen stopp och det blir ingenting. Men man ska ju inte tvinga sig själv heller för då blir det bara negativt. Jag får vänta och se vad det blir....

• Like 3

21 timmar sedan, kickaro74 sade:

Jag har funderat på att börja med yoga här hemma, finns fina nybörjarprogram på you tube, men jag kan ju inte stå på knä (ONT) och vänsterarmen är helt förstörd så jag kan inte lyfta den indecision I tanken är det mycket jag vill göra, promenader, zumba etc men sen säger psyket och kroppen stopp och det blir ingenting. Men man ska ju inte tvinga sig själv heller för då blir det bara negativt. Jag får vänta och se vad det blir....

Gör det du kan! människan är bäst i världen på att undvika att göra saker om man inte kan göra det hundra procent...  Jag åt en liten kaka i dag till kaffet då kan jag lika bra äta en kass middag allt är ju redan pajat....   Jag kan inte köra bänkpress ah då är det ingen mening att gå till gymmet och göra något....   Om du kör de yoga övningar du kan just nu så är det otroligt mycket bättre än inga övningar alls...     Lycka till!

• Like 6

4 timmar sedan, Cleppa sade:

Gör det du kan! människan är bäst i världen på att undvika att göra saker om man inte kan göra det hundra procent...  Jag åt en liten kaka i dag till kaffet då kan jag lika bra äta en kass middag allt är ju redan pajat....   Jag kan inte köra bänkpress ah då är det ingen mening att gå till gymmet och göra något....   Om du kör de yoga övningar du kan just nu så är det otroligt mycket bättre än inga övningar alls...     Lycka till!

Jag hittade ett program med sittgympa på you tube som jag ska prova. Har ju ont i knän, rygg och ena armen + social fobi och panikångest så jag kommer inte ut mycket. Ska testa och se hur det känns 😀

• Like 4

I dag har jag min månatliga "ätardag" och får äta vad jag vill (lchf alltså), så jag har gjort en ostkaka med hallon och grädde, köpt gorgonzola och gräddädel och har just nu lax med ajvartäcke på gång. Gott att kunna unna sig utan att må dåligt. Trevlig helg alla 🥰

• Like 4

17 timmar sedan, kickaro74 sade:

Gott att kunna unna sig utan att må dåligt.

En liten reflektion bara; det där lilla uttrycket, "unna sig"... Det ligger något i det som på nåt vis syftar på att man egentligen gör nåt fel eller mindre bra... Men... Gör du det? Fel eller mindra bra, alltså? Du har en dag när du äter nåt gott, hur mycket du vill för att du väljer det. Resten av tiden väljer du nåt annat.
Vi har pratat i detta forum om "unna sig" många gånger. Ska man kunna leva med kost- och livsstilsförändringar så måste man släppa alla påbud och förbud. Avdramatisera alltså. På så vis kommer man lättare till insikten att jag mår bra av detta, därför väljer jag det. Precis som att just idag valde jag en kanelbulle men i eftermiddag väljer jag hälsosammare alternativ. 
Vet inte om du förstår vad jag är ute efter? I samhället idag ser vi så mycket mer i maten än näring; fika med kompis, avslappnande godis framför TVn, självanklagelse för vår dåliga karaktär och allt vad det nu är. Genom att välja andra uttryck kan man stärka det hälsosamma valet nästa gång, istället för att ge upp för att allt gott är förbjudet. 

• Like 5

3 timmar sedan, MariaF sade:

En liten reflektion bara; det där lilla uttrycket, "unna sig"... Det ligger något i det som på nåt vis syftar på att man egentligen gör nåt fel eller mindre bra... Men... Gör du det? Fel eller mindra bra, alltså? Du har en dag när du äter nåt gott, hur mycket du vill för att du väljer det. Resten av tiden väljer du nåt annat.
Vi har pratat i detta forum om "unna sig" många gånger. Ska man kunna leva med kost- och livsstilsförändringar så måste man släppa alla påbud och förbud. Avdramatisera alltså. På så vis kommer man lättare till insikten att jag mår bra av detta, därför väljer jag det. Precis som att just idag valde jag en kanelbulle men i eftermiddag väljer jag hälsosammare alternativ. 
Vet inte om du förstår vad jag är ute efter? I samhället idag ser vi så mycket mer i maten än näring; fika med kompis, avslappnande godis framför TVn, självanklagelse för vår dåliga karaktär och allt vad det nu är. Genom att välja andra uttryck kan man stärka det hälsosamma valet nästa gång, istället för att ge upp för att allt gott är förbjudet. 

Ända sen jag var tonåring och började bli medveten om vikten har mat varit belagt med ångest och bantning och hetsätning omvartannat har inte gjort saken bättre. Det är först nu som jag börjat komma till ro med maten och ätandet och jag mår bra av att ta en speciell dag i månaden och äta lite extra, får ingen ångest av det. Det blev förresten kvar litegrann från igår så det tar vi idag 🙃

• Like 3

Jag har börjat min fakir vecka idag, laddat upp med kött, smör och ägg. Det blir i princip samma mat varje dag men det är ok när det bara handlar om en vecka. Jag ska laga en gryta av något slag till gubben så kan han äta på den 😛

• Like 2

1 timme sedan, Cleppa sade:

Kör du väldigt olika upplägg från vecka till vecka?  Det tycket jag är jättesvårt...

Jag har mina tider och rutiner och äter strikt lchf men jag kör en fakir vecka då och då och mår bra av det 😊

• Like 2

Jag är inne på sista dagen av min fakir vecka nu och det har gått jättebra fastän jag ätit i princip samma sak varje dag. Imorgon övergår jag till vanlig, strikt lchf igen. Jag har även lyckats köra sittgympa programmet varje dag i 2 veckor och imorgon ska jag prova på att ta mig ut på en liten promenad + jag ska till psykologen igen på KBT.

Ha en skön söndag alla heart

• Like 5

Jag var till psykologen idag (2a besöket med KBT) och vi kom överens om att jag ska börja ta små promenader varje dag denna veckan, så när jag kom hem tog jag tjuren vid hornen och gick en sväng. Det kändes bra så nu ska jag fortsätta med det tills jag får in rutin på det 😊

• Like 4

15 timmar sedan, kickaro74 sade:

Det kändes bra så nu ska jag fortsätta med det tills jag får in rutin på det

"Man ångrar aldrig en runda!" säger vi inom joggingsvängen och det är så. Trögt att ta sig ut men vad sjutton, man paltar ju sig till skolan, jobbet och andra aktiviteter trots att det är trögt så med samma inställning de dagar promenaden är svår att få till, så kommer du klara den rutinen. Go girl! 

• Like 4