Jump to content

Min LCHF Resa

kickaro74

Recommended Posts

Idag blir det ingen promenad. Jag är totalt orkeslös och höll på att svimma i duschen pga en ångestattack. Vet inte om kraftlösheten beror på ketosen men jag håller mig hemma idag, vilar och tar hand om mig själv. Imorgon är det dags för session 3 med psykologen som jag hoppas ska avlöpa smärtfritt.

Sköt om er allihop ❤️

• Like 4

Jag har sovit uruselt inatt och är totalt orkeslös idag så jag skippar promenixen och är hemma och tar det lugnt. Gubben ska ut och jag ska bara vara hemma och vara. Vitlökskyckling och smörstekt blomkål till kvällen nam nam 😋 Ha en fin dag alla ❤️

• Like 2

Ingen promenad idag heller, inte blivit av på 3 dagar för jag är så trött och orkeslös. Imorgon ska jag ta en sväng i alla fall, jag ska till psykologen så då kan jag promenixa direkt efter. Inatt/går kväll impuls åt jag lite extra också, inget "förbjudet" utan ägg med majonäs och gubbens philadelphiaost cheeky Nåväl så blir det ibland. Skön söndag till er allihop heart

• Like 2

• 2 weeks later...

Hur gör man med mejeri när man ska gå ner i vikt och äter LCHF? Jag undviker det så mycket som möjligt förutom min månatliga ätardag, då frossas det i ostar och grädde 😋 En del säger att det är ok att äta bara man håller koll på kolisarna och en del säger att man ska undvika det. Vad tycker ni?

Vägde mig idag efter 2 veckor och har stått still på 125 kg. Glad för det för jag har "extraätit" på kvällarna och förra veckan var jag ute en dag och drack en massa öl och dansade 😛 Har skärpt till mig igen och kämpar vidare 😊

• Like 3

On 2022-03-30 at 00:43, kickaro74 sade:

Hur gör man med mejeri när man ska gå ner i vikt och äter LCHF?

Det är nog snarast så att det är väldigt individuellt. En del klarar det utmärkt medan andra, som kanske fastnat på en viktplatå, måste sluta med det för att vikten ska rubbas. Så länge du går ner i vikt, inte har allergiska besvär eller så (huden tex), så ät mejerier om du vill. Det är inte artegen kost men enkelt och gott. 
Robyn O'Brien frågade sig "Are we allergic to food or what's been done to it?" och det är en relevant fråga. Många klarar ohomogeniserad mjölk (där man inte slagit sönder fettpartiklarna) bättre än köpemjölk. Kanske pastöriseringen förstör strukturer också? Eller ja, det gör den men hur mycket vet jag inte. Kokning förändrar, det är ju inget konstigt i sig.

On 2022-03-30 at 22:02, kickaro74 sade:

och har stått still

Tjoho! Stå still är himla bra!! ^_^

• Like 3
  • Thanks 1

• 2 weeks later...

Påsken är snart över och jag har överätit så magen står i 4 hörn sad Inga kolisar dock, bara lchf mat men alldeles för mycket. I morgon är det tillbaka till gängorna igenmed både mat och motion. Hoppas ni alla haft en fin helg heart

• Like 5

On 2022-04-18 at 00:12, kickaro74 sade:

Påsken är snart över och jag har överätit så magen står i 4 hörn sad Inga kolisar dock, bara lchf mat men alldeles för mycket. I morgon är det tillbaka till gängorna igenmed både mat och motion. Hoppas ni alla haft en fin helg heart

Heja dig att du bara ätit lchf-mat!! :) Det ska du klappa dig själv på axeln för.
Sen ordnar sig resten när du kommer tillbaka i gängorna igen.

• Like 4

• 2 weeks later...

Hade lyckats gå upp i vikt denna veckan sad och jag vet varför. Jag har ätit det jag ska under dagen men sen har jag smaskat imig grejer sent på kvällen också och det har blivit nästan varje dag. Visserligen har jag hållt mig till lchf käk men det har blivit för mycket helt enkelt så nu är det skärpning som gäller heart

• Like 2

Helt rätt inställning! Livet händer, ätandet också. Bara att lägga det bakom sig och köra på. I långa loppet vinner du på att vara snäll mot dig själv, där "snäll" betyder att du inte blir arg på dig själv för att du snubblar ibland men inte ger upp. :wub:

• Like 2

Ingen vägning denna vecka för jag har överätit några dagar IGEN 🙄 så jag kämpar vidare tills nästa vecka. Fattar inte varför jag går upp och äter när jag inte ens är hungrig men en anledning är BARA FÖR ATT DET FINNS i kylen, så hädan efter köper jag inget som kan få fantasin att rulla igång (kan vara vad som helst faktiskt). Men jag ger mig inte 💯

• Like 2

Du kanske ska fundera över varför du känner för att äta? Jag menar, om det kan vara allt, och du då inte ska köpa hem det, så blir kylen tom…?

Är du uttråkad? Stressad? Brist på något? (Jag tror att mitt chokladsug kan vara magnesiumbrist). Jag känner ju inte dig, så jag spånar. Men jag vet att om jag mår bra kan kylen vara full av läckerheter som får stå i fred. Och är jag sugen hjälper det inte att kylen är tom. Vi hade någon tråd här om sug, för några år sedan, minns inte om vi kom fram till något. 

• Like 4

4 timmar sedan, Effie sade:

Du kanske ska fundera över varför du känner för att äta? Jag menar, om det kan vara allt, och du då inte ska köpa hem det, så blir kylen tom…?

Är du uttråkad? Stressad? Brist på något? (Jag tror att mitt chokladsug kan vara magnesiumbrist). Jag känner ju inte dig, så jag spånar. Men jag vet att om jag mår bra kan kylen vara full av läckerheter som får stå i fred. Och är jag sugen hjälper det inte att kylen är tom. Vi hade någon tråd här om sug, för några år sedan, minns inte om vi kom fram till något. 

När jag väl får såna sug så är det på sena kvällar/nätter, Jag håller precis på att somna och helt plötsligt *PLING* så får jag för mig att jag ska äta. Jag kommer på att det finns något speciellt i kylskåpet (torsk på creme fraiche, äter det som yoghurt) eller så blir det någon grotesk blandning (kan äta krossade tomater med sked tex) bara det finns smak på det. Jag har varit känsloätare förr så jag vet vad det innebär, äta vid stress, irritation ilska mmr. Men jag känner just inget sånt när jag går upp på nätterna, kan vara nån form av tröst kanske, en snuttefilt när jag ska sova. Kämpar med det i alla fall och nu har det gått bra i några dagar så jag hoppas det håller i sig ❤️

• Like 2

• 2 weeks later...

Vägning idag och jag har gått ner 1,1 kg, 12,6 kg allt som allt så det får man vara nöjd med. På lördag har jag min "ätar dag", lchf mat men får äta fritt utan att mäta och väga. Blir smarrigt med kladdkaka, ost chips och lite annat smått och gott 😋

• Like 1