Jump to content

Vägning m.m.

Recommended Posts

Jag har börjat 2 vecka med Ulrika Davidsson 66 day challenged. 

1 veckan juicing. 

Nu är det lchf med 16:8 tisdag och torsdag. 16:8 funkar bra om jag dricker bra vatten.   Funka bra 2 dagen ok  lite huvudvärk ingår. 

Lchf känner mår bättre av, sover bättre och inte så hungrig.  Har inte sånt blodsockertoppar längre måste inte ha mat direkt. 

Jag vet inte känner gått ner i vikt direkt men kanske ta en tid ställa om det. 

Att få övervikt tog också en tag gå ner I vikt går inte över en natt.  

Hur lång tid och hur mycket ska man gå ner I vikt på lchf bara kört det i 1 vecka? 

När börja känna hända något med ens vikt? 

Fast viktigaste må bättre och få bort atrosen. 

Jag har en våg som kan diffa 100-80 kg så undrar över bättre Mäta och känna på kläderna istället?  Prova gamla jeans. 

Mår så dåligt när vågen definiera mitt mådde fast jag äter bra och träna bra. 

7 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

Hur lång tid och hur mycket ska man gå ner I vikt på lchf bara kört det i 1 vecka?

Den frågan har inget svar. I varje fall inget sånt svar som du skulle vilja ha om jag förstår rätt. Vi har alla olika förutsättningar. Det handlar om så mycket mer än själva kosten. Inte ens om flera personer skulle äta exakt likadant så skulle viktnedgången bli densamma. Det är så mycket mer som spelar in. Kön, ålder, tidigare bantning, hur stor övervikten är, hormoner, sjukdomar mm mm.

8 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

När börja känna hända något med ens vikt?

Samma sak där. Otroligt individuellt. En del börjar tappa vikt direkt. För andra kan det ta flera månader.

Fast viktigaste må bättre och få bort atrosen.

Det är helt rätt inställning. Fortsätt tänka på det sättet om det går trögt med vikten.

Jag har en våg som kan diffa 100-80 kg så undrar över bättre Mäta och känna på kläderna istället?  Prova gamla jeans.

Den vågen har du ingen som helst nytta av. Släng ut den. Att mäta och känna på kläderna är betydligt bättre. Spara några plagg som du provar med jämna mellanrum allteftersom du går ner i vikt. Du kommer att bli förvånad över vilken skillnad det kommer att vara. Lycka till

• Like 2

37 minuter sedan, Trollmormor sade:

Tack 

Den frågan har inget svar. I varje fall inget sånt svar som du skulle vilja ha om jag förstår rätt. Vi har alla olika förutsättningar. Det handlar om så mycket mer än själva kosten. Inte ens om flera personer skulle äta exakt likadant så skulle viktnedgången bli densamma. Det är så mycket mer som spelar in. Kön, ålder, tidigare bantning, hur stor övervikten är, hormoner, sjukdomar mm mm.

Samma sak där. Otroligt individuellt. En del börjar tappa vikt direkt. För andra kan det ta flera månader.

Det är helt rätt inställning. Fortsätt tänka på det sättet om det går trögt med vikten.

Den vågen har du ingen som helst nytta av. Släng ut den. Att mäta och känna på kläderna är betydligt bättre. Spara några plagg som du provar med jämna mellanrum allteftersom du går ner i vikt. Du kommer att bli förvånad över vilken skillnad det kommer att vara. Lycka till

Tack för tipset! 

34-årig kvinna tidigare bantat hårt med 5:2 & kaloriräkning.  Nu är jag ganska ny med lchf precis börjat så tar väl sin tid.  

Stor övervikt 20-10 kg vågar inte mäta mig med min konstiga våg.  

Har en funktionsnedsättning gör lättare gå upp i vikt.  Tröståt på mitt gamla jobb sitter ändå i en del.  Det är lätt gå upp i vikt men svårare går ner.  Men jag kämpar på men känns som jag misslyckats ständigt.  Dumma kolhydrater slut med.  

Jag inte sån brukat tappat så mycket i början av dieter som 5:2 & 800 kcal utan kommer efter ett tag.  Några veckor eller 1 månad. 

Ja tänka på må bra, sover bättre, inget samma sockersug längre, inga mellanmål & inget blodsockerdipp.  Kan vara utan mat ett tag nu.   Bättre atrosen blir bra viktigt tänka på det och positivt när vikten går trögt.  

Jag låter min våg stå kvar rör inte den. Ingen nytta av den.  Mätta och känna på kläder Jeans osv. Bättre.  

Ja kläder nu redan sparat provat mellanår se gått ner något i vikt men inte fått på mig dem ännu.  

Härligt förvånad över skillnaden Ja. 

Hur ofta ska jag prova jeansen och kläder. 1 gång i veckan eller 1 gång i månaden? 

Sen en annan fråga.  Jag har havredryck i mitt kaffe. Kan inte dricka utan det. Ska jag börja med havre som fetare eller Vispgrädde istället för havredryck?  När jag fastar svart kaffe. 

• Like 2

14 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

Hur ofta ska jag prova jeansen och kläder. 1 gång i veckan eller 1 gång i månaden? 

Nånstans mitt emellan till att börja med. 

14 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

Ska jag börja med havre som fetare eller Vispgrädde istället för havredryck?  När jag fastar svart kaffe. 

Vispgrädde skulle jag säja. Jag dricker alltid mitt kaffe svart, men hade riktigt hårt vispad grädde i kylskåpet och testade det. En höjdare. Förutom när du fastar då precis som du säjer.

• Like 1

4 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

Då tar jag mäter mig och prova Jeans i mitten av månaden. 

När jag druckit upp havredryck har nu så kör jag på Vispgrädde när jag inte fastar då svart kaffe. 

Det tror jag blir utmärkt.

Guest Tureborgaren

Det viktiga är att du hittar matvanor som kan fungera varje dag i resten av ditt liv. Ett sätt att äta som du tycker om, och som är hälsosamt så du inte fortsätter att gå upp i vikt.

Om du gör fel då och då betyder inte att du är misslyckad. Det är bara en läxa på din väg att lära dig nya vanor.

Lycka till!

Många här äter 16 -8 alla dagar.Det är lätt gå ned i vikt då. Ofta bara en stor kopp the, kaffe, eller vatten, som frukost. Många av oss tar den tesked salt i morgon drycken,  för annars kan man få saltbrist, och bli väldigt trött. När insulinet går ner blir det lättare att förbränna det egna fettet.(För höga insulin nivåer gör det i närmast omöjligt att förbränna det egna fettet. För att insulinet går upp för att sänka ett för högt blodsocker, och om blodsockret är högt, så är det inte vettigt att samtidigt försöka förbränna kroppens fetreserv(så där är kroppen rationell)  och  äter man väldigt lite kolhydrater, då ligger det närmast till  för kroppen att förbränna kroppens fettreserver.Men det kan vara bra att äta broccoli och andra grönsaker som växer ovan jord, för att få i sig vitaminer, mineraler och fibrer. Det finns massor av recept hos Dietdoctor och andra LCHF bloggar. Lycka till.