Anna Niklasson Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Är 53 år och äter LCHF sedan drygt 15 år för att få lindring i min fibromyalgivärk. I höstas upptäcktes att jag fått högt blodtryck, både under- och övertryck. (Har tidigare snarare legat lågt.) Sedan i oktober medicinerar jag mot detta vilket återställt övertrycket till normal nivå medan undertrycket fortfarande ligger lite högt. När jag läser avsnittet om högt blodtryck här på Dietdoctor står det bl a: "Utforska om du kan vara överkänslig mot salt. Omkring 25% av alla med normalt blodtryck får sina blodtrycksnivåer påverkade av sin saltkonsumtion." Nu undrar jag HUR man gör för att ta reda på om man har en sådan överkänslighet? (Hittar inget om det i anslutning till texten...) 28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 Spontant tänker jag att du får aktivt minska på salt ett tag och se om det påverkar. Annars är motion en bra medicin mot högt blodtryck, om det är något du kan klara av med din sjukdom. Å andra sidan skriver Diet Doctor: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/salt-guide "Kosten i stort kan påverka blodtrycket mer än saltet gör. Andra forskare menar att istället för att minska natriumintaget, bör de som är saltkänsliga få hjälp med att förbättra kvaliteten på sin kost, främja viktnedgång och minska insulinresistens. Det skulle kunna göra dem mindre saltkänsliga och reducera risken för att drabbas av sjukdom. En mycket strikt, ketogen lågkolhydratkost kan ofta sänka blodtrycket kraftigt hos de som är överviktiga eller har metabolt syndrom, oavsett hur mycket natrium de äter." "... det är alltid ett utmärkt råd att ersätta ultraprocessad mat av låg kvalitet med minimalt processad och näringsrik riktig mat." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 Kan ju också vara att du är inne i klimakteriet? Hur höga nivåer hade du innan medicinering? Har du fått göra 24 timmars blodtryck? Andra livsförändringar? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts