Jump to content

B-HbA1c

Mig
 Share

Recommended Posts

Hej, tog ett blodprov för att kolla om jag har diabetes eller inte. På provsvaret låg B-HbA1c på 2.1. Jag hadde fastat i ca två dagar innan testet. På testresultatet skrevs kommentar att värdet var så lågt att man skulle se bort från provet och inte kunde ge indikator på diabetes eller icke, och heller ta nytt blodprov för att kolla s-glykos. 

Är B-HbA1c på 2.1 bra/dåligt? 

Är det mätt i mmol/mol?

Jag är diabetiker (typ 2) men har en sjukdom som gör att mitt HbA1c inte går att mäta korrekt (jag vill inte outa mig själv för mycket så vill inte skriva sjukdomens namn, men sjukdomen påverkar dom röda blodkropparnas livslängd vilket påverkar HbA1c-testet). Jag får ett onormalt lågt resultat trots att jag alltså är diabetiker, jag minns inte dom exakta siffrorna men tror jag hade under 10 mmol/mol i HbA1C vid diagnos trots över 20 i kortidsblodsocker flera timmar efter senaste måltiden. Min diabetesdiagnos sattes med fasteblodsockervärden (och det är även det värdet som vården främst kollar på nu för mig, utöver att jag själv har mätare). Dom mätte dock HbA1c flera gånger innan dom fastslog att det inte bara var något mätfel utan att värdet visade fel på mig, och så fick jag remiss till hematolog för att kolla varför.

Jag är lite osäker på om min läkare har pratat specifikt om mig eller om låga värden i allmänhet, men jag har uppfattat det som allmänt. För mig har det förklarats att ett så lågt resultat varken är bra eller dåligt, utan helt enkelt oanvändbart. Det säger ingenting för det är uppenbart felaktigt. Min läkare jämförde det med att om jag ställer mig på vågen och vågen visar 5 kg. Det säger ingenting förutom att vågen är trasig eller används fel. Så min diabetes kan inte kontrolleras alls med det blodvärdet. Även du verkar ju ha fått svaret att det är så lågt att man ska bortse från provet, vilket jag tolkar som att det inte heller är varken bra eller dåligt?

Berättade du att du hade fastat i två dagar? Eftersom det är ett långtidsvärde kanske det inte påverkar, men jag vet inte. 

• Like 1

Tack för svar. De har alltid mätt B-HbA1c på mig innan utan problem. Kan den sjukdommen du nämnde, som påverkar livslängden till röda blodkroppar, plötsligt uppstå? Kan inte det låga været jag nämnde uppstå av just fasting?

• Like 1

Då kanske det bara blev något fel vid mätningen? På mig testades det flera gånger för att utesluta att det bara var något tillfälligt eller att något hade gått fel vid testningen. Jag hade bett om att få det testat igen om jag var du. Det är ju bra att veta varför det blev så lågt.

Sjukdomen jag har är medfödd och kan inte plötsligt uppstå senare. Men det finns fler sjukdomar med samma effekt och jag är inte insatt i dom. Hemolys är det medicinska namnet för när dom röda blodkropparna går sönder och får kortare livslängd än förväntat, om du vill leta mer info. 

Jag har ingen aning om fasta påverkar det provet eller inte. På mig har det tagits både icke-fastande och på morgonen när jag senast åt på kvällen före. Men personligen brukar jag alltid informera om att jag till exempel äter lågkolhydratkost och om jag har fastat eller inte innan jag tar blodprover, ifall det påverkar någon av testerna. Så jag hade frågat läkaren om det, särskilt om jag får ett avvikande värde.

• Like 1