Kristin Hovensjö Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 Jag har huvudvärk typ migrän, fryser och väldigt trött mer än vanligt. Kan det vara biverkningar av lchf? Jag har minskat 3 cm i midjan. Provade jeansen idag fick på mig dem sen tog stopp. Kunde inte knäppa dem. Men detta gamla jeans. Men Jeans och byxor har sitter bättre än förut. Känns inte som händer något. Vad gör jag för fel? Sluta äta sent på kvällarna de dagar inte fastar? sova ännu bättre gör nu? Inte gå lägga mig så sent. Försöker lägga mig 21-22. Men klarvaken då. Inte sova så länge på fm/ em. Eller bara vänta, tänka positivt och ha tålamod. Äter redan veganskt och laktosfritt så jag kan inte vara rörig eller svullen på grund av det. Äta ännu mindre gör nu eller äta mera fett? Om jag ska äta något gott på helgen blir oatly Vispgrädde med passionsfrukt. Lite mörk choklad eller nötter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malmberg Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 11g kolhydrater/dl+passionsfrukt gör att du lätt kommer över den strikta gränsen 20g kh/dag. Jag fastar 18h per dag, äter ingen frukost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 1 timme sedan, Kristin Hovensjö sade: Äta ännu mindre gör nu eller äta mera fett? Väldigt svårt att svara på utan att veta mer exakt vad du äter på en dag. 1 timme sedan, Kristin Hovensjö sade: sova ännu bättre gör nu? Inte gå lägga mig så sent. Försöker lägga mig 21-22. Men klarvaken då. Inte sova så länge på fm/ em. Kan du utveckla det här lite mer. Varför går du och lägger dej så tidigt om du är klarvaken? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 Jag äter olika per dag följer Ulrika davidsson 66 days challenged som jag gjort om till veganskt. Kanske går mer i vikt om lägger sig tidigare. Ja jag är klarvaken 21 och framåt. Men för jag sover på fm/ em. Har inget jobb därför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 1 timme sedan, malmberg sade: 11g kolhydrater/dl+passionsfrukt gör att du lätt kommer över den strikta gränsen 20g kh/dag. Jag fastar 18h per dag, äter ingen frukost. Ok då vet jag. Sluta med passionsfrukt som jag älskar? Kan du ge ett ex på 11 g kolhydrater? Nu har jag havredryck i kaffet är det 11 g du menar? Börja ha oatly Vispgrädde istället? Vegan. Har tidigare provat med laktosfritt smör i kaffet/ ägg tyckte inte om det. Så jag tänker inte Börja med veganskt smör i kaffet. Jag kan inte fasta så länge så 16:8 passar mig utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 På Oatleys hemsida kan man se att Oatley iMat visp innehåller 11 gram kolhydrater per 100 gram, det var nog det @malmberg syftade på. Vore intressant att få veta hur du gör om Ulrika Davidssons 66 days challenge till veganskt. Det låter svårt att hamna på en strikt nivå. Många proteinrika livsmedel innehåller ju ofta även ganska mycket kolhydrater. Själv får jag så kallad ballongmage av kolhydrater i allmänhet, och bönor och linser i synnerhet. Sen låter det som att du har övergångsbesvär. Huvudvärk och annat är ganska vanligt i början. Då brukar extra salt kunna hjälpa. Kan tas på olika sätt, i ett glas vatten eller strö lite i handlflatan och slicka upp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 5 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade: Jag har huvudvärk typ migrän, fryser och väldigt trött mer än vanligt. Kan det vara biverkningar av lchf? Jag har mycket svårt att tro att LCHF generellt kan ge migrän. Om det är migrän, så kan det beror på många olika saker, t ex obalans i hormoner, rödvin, mörk choklad, stress och en massa olika saker. Alla är olika. Är det "bara" huvudvärk kan mer salt i maten hjälpa, som SGK skriver. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 2 timmar sedan, SGK sade: På Oatleys hemsida kan man se att Oatley iMat visp innehåller 11 gram kolhydrater per 100 gram, det var nog det @malmberg syftade på. Vore intressant att få veta hur du gör om Ulrika Davidssons 66 days challenge till veganskt. Det låter svårt att hamna på en strikt nivå. Många proteinrika livsmedel innehåller ju ofta även ganska mycket kolhydrater. Själv får jag så kallad ballongmage av kolhydrater i allmänhet, och bönor och linser i synnerhet. Sen låter det som att du har övergångsbesvär. Huvudvärk och annat är ganska vanligt i början. Då brukar extra salt kunna hjälpa. Kan tas på olika sätt, i ett glas vatten eller strö lite i handlflatan och slicka upp. Ok då förstår jag vet jag men tycker så gott unna mig något extra på helgen. Närmaste lchf med vispgrädde och passionsfrukt. Jag har ingen lust och baka eller så. Ska jag sluta med detta? Allt går göra veganskt tar vegansk färs om står vanlig, tofu istället för ägg och fisk. Vegansk korv, köttbullar, pannbiffar. Vegansk grädde, cream fraiche, yoghurt och majonnäs m.m. Finns så mycket bra veganska produkter idag. Kör inga linser/ bönor utan lchf fast veganskt. Allt går om man vill går även göra vegansk strikt lchf. Man får tänka till lite och vara kreativ. Då säkert övergångsproblemen, jobbigt med huvudvärk och frysa så inte van vid det. Annars väldigt varm av mig. Dricka mer och ha äta mer och lagom salt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 37 minuter sedan, iAnna sade: Jag har mycket svårt att tro att LCHF generellt kan ge migrän. Om det är migrän, så kan det beror på många olika saker, t ex obalans i hormoner, rödvin, mörk choklad, stress och en massa olika saker. Alla är olika. Är det "bara" huvudvärk kan mer salt i maten hjälpa, som SGK skriver. Det inte direkt migrän men påminner om det. Dricker knappt något. Ja kan varit åt lite mörk choklad måste äta det må bra mentalt. Väldigt mental stressad. Ja massa olika saker vi olika tur det. Ja mer salt i maten och att dricka när jag fastar och inte fastar. Glömmer det väldigt lätt och även äta m.m. Jag har lime i mitt vatten. Håller på göra kåldolmar med blomkålsris och gräddsås. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 27 minuter sedan, Kristin Hovensjö sade: Ok då förstår jag vet jag men tycker så gott unna mig något extra på helgen. Närmaste lchf med vispgrädde och passionsfrukt. Jag har ingen lust och baka eller så. Ska jag sluta med detta? Hm, att unna sej nåt till helgen kommer inte att funka. Unna dej att äta god och bra mat hela tiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 4 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade: Jag äter olika per dag följer Ulrika davidsson 66 days challenged som jag gjort om till veganskt. Det säjer mej absolut ingenting om vad du äter på en dag. Har du koll på fördelningen protein/fet/kolhydrater? 4 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade: Kanske går mer i vikt om lägger sig tidigare. Ja jag är klarvaken 21 och framåt. Men för jag sover på fm/ em. Har inget jobb därför. Nej, du går inte ner i vikt av att lägga dej tidigare. Det är ingen vits med att lägga sej klockan 21 och ligga klarvaken. Du har vänt på dygnet. Det behöver du vända tillbaka. Sluta med att sova på dagen. Om du lägger dej 21 och är klarvaken, hur lång tid tar det innan du somnar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 17 minuter sedan, Trollmormor sade: Hm, att unna sej nåt till helgen kommer inte att funka. Unna dej att äta god och bra mat hela tiden. Då slutar jag med den nu inte gör det i helgen. Ja jag unnar mig äta god och bra hela tiden. Gjorde kåldolmar, Blomkålsris och gräddsås idag. Gott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 11 minuter sedan, Trollmormor sade: Det säjer mej absolut ingenting om vad du äter på en dag. Har du koll på fördelningen protein/fet/kolhydrater? Nej, du går inte ner i vikt av att lägga dej tidigare. Det är ingen vits med att lägga sej klockan 21 och ligga klarvaken. Du har vänt på dygnet. Det behöver du vända tillbaka. Sluta med att sova på dagen. Om du lägger dej 21 och är klarvaken, hur lång tid tar det innan du somnar? Ja jag har koll på fördelningen på maten. Vad bra inte behöver gå och lägga mig tidigare Nej det ingen vits lägga sig 21 och vara klarvaken. Ja precis vänt på dygnet i många år nu svårt vända tillbaka. Om jag lägger mig 21 så tar olika tid när jag somnar. Men inte direkt. Läser, kollar mail eller något på telefonen. Kan ta 1-4 timmar innan somnar. Har så mycket tankar och ångest på nätterna. Kanske löser sig snart om jag får jobb snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 5 minuter sedan, Kristin Hovensjö sade: Om jag lägger mig 21 så tar olika tid när jag somnar. Men inte direkt. Läser, kollar mail eller något på telefonen. Kan ta 1-4 timmar innan somnar. Har så mycket tankar och ångest på nätterna. Kanske löser sig snart om jag får jobb snart. Inga skärmar i sovrummet. Det brukar vara ett av dom första råden vid sömnproblem. Att ligga vaken i så mycket som 4 timmar utan att somna är inget bra. Jag förstår att det är svårt att vända tillbaka dygnet. Jag skulle vilja föreslå att du lägger dej senare. Vänta tills du är trött. När du läser, är det en fysisk bok eller på en skärm? Du har möjligen inte en spikmatta liggandes nånstans? Spikmatta har hjälpt mej att slappna av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 9, 2022 Author Share Posted February 9, 2022 1 timme sedan, Trollmormor sade: Inga skärmar i sovrummet. Det brukar vara ett av dom första råden vid sömnproblem. Att ligga vaken i så mycket som 4 timmar utan att somna är inget bra. Jag förstår att det är svårt att vända tillbaka dygnet. Jag skulle vilja föreslå att du lägger dej senare. Vänta tills du är trött. När du läser, är det en fysisk bok eller på en skärm? Du har möjligen inte en spikmatta liggandes nånstans? Spikmatta har hjälpt mej att slappna av. Jag har min mobil som väckarklocka annars sover jag hela dagen. Ja jag vet inga skärmar I rummet svårt Ja jag lägger mig senare också än 21. Har tänkt mig lägga 21 eller lägger mig ibland en klarvaken då. Ja precis vänta tills trött. Jag läser fysiska böcker klarar inte skärmar då. Nej har ingen spikmatta tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 9, 2022 Share Posted February 9, 2022 46 minuter sedan, Kristin Hovensjö sade: Jag har min mobil som väckarklocka annars sover jag hela dagen. Ja jag vet inga skärmar I rummet svårt Ja jag lägger mig senare också än 21. Har tänkt mig lägga 21 eller lägger mig ibland en klarvaken då. Ja precis vänta tills trött. Jag läser fysiska böcker klarar inte skärmar då. Nej har ingen spikmatta tyvärr. Jag har också mobilen som väckarklocka. Och som klocka. Det jag först och främst menade var att du inte ska titta i mobilen när du lagt dej. Enda sättet för mej att somna är att ligga och läsa tills ögonen faller igen. Då lägger jag undan boken och släcker direkt. När det gäller spikmatta så finns det fortfarande att köpa. Otroligt avslappnande. Det skulle jag testa om jag var du. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 10, 2022 Share Posted February 10, 2022 20 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade: Äter redan veganskt och laktosfritt 13 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade: Gjorde kåldolmar, Blomkålsris och gräddsås idag Nu fick jag inte ihop det? Du äter veganskt och laktosfritt i form av kåldolmar och gräddsås? Men så läste jag lite noggrannare och får det till kåldolmar på tofu och laktosfri grädde? Undrar om du skrev på annat ställe hur gammal du är? Jag tänker att det är skillnad på att vara fertil eller inte. Tyvärr är det (ofta eller alltid?) så att veganskt och hälsa inte är samma sak. Jenny Koos, https://www.vulverine.se/, har samlat en hel del kring hormonproblem i samband med vegansk kost. Nu riktar hon sig främst till dem med önskan att skaffa barn, men jag tänker att hon är oerhört intressant även för mig i klimakteriet, eftersom det handlar om kvinnohälsa och hormonhälsa. Hon anses lite kontroversiell men jag tycker att informationen hon förmedlar är oerhört värdefull. Alla hormoner sitter ihop och viktreglering är hormonell (insulin matar in i fettcellerna, östrogen talar om var på kroppen fettet ska ligga osv) och får vi en rubbning där så får vi problem. Huvudvärk och sömnproblem är väldigt viktiga att ta tag i och vissa av oss är känsligare än andra för omgivningen och därmed mer beroende av alla saker vi kan påverka själva. En del tips finns i tidigare svar. Det är inte heller säkert att strikt LCHF passar just dig bäst. Eventuellt kan det passa dig bättre att öka proteinet lite mer istället? Fast just tofu och andra påhittade produkter är tyvärr inte optimala för kroppen. Vill man inte äta kor, får eller grisar kanske fisk eller fågel/ägg kan funka? Det bryts ner till molekyler kroppen känner igen som mat. Bönor mm kan funka men de har sämre biotillgänglighet, dvs kroppen har svårare att ta upp dem (eller kanske snarare att aminosyrorna behöver komma med rätt fördelning för att det ska bli bra). Har du provat vispad kokosgrädde med hallon? Kanske lite hackade nötter om du gillar det? Det är väldigt gott om du vill lyxa till det ibland. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 10, 2022 Author Share Posted February 10, 2022 14 timmar sedan, Trollmormor sade: Jag har också mobilen som väckarklocka. Och som klocka. Det jag först och främst menade var att du inte ska titta i mobilen när du lagt dej. Enda sättet för mej att somna är att ligga och läsa tills ögonen faller igen. Då lägger jag undan boken och släcker direkt. När det gäller spikmatta så finns det fortfarande att köpa. Otroligt avslappnande. Det skulle jag testa om jag var du. Bra då kan jag fortsätta ha mobilen som väckarklocka och klocka. Jag har på senaste tiden somnat utan titta på telefonen eller läsa. Så gör jag också att jag läser tills ögon faller igen lägger undan boken och somnar. Ok då vet jag har inte råd köpa spikmatta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 10, 2022 Author Share Posted February 10, 2022 3 timmar sedan, MariaF sade: Nu fick jag inte ihop det? Du äter veganskt och laktosfritt i form av kåldolmar och gräddsås? Men så läste jag lite noggrannare och får det till kåldolmar på tofu och laktosfri grädde? Undrar om du skrev på annat ställe hur gammal du är? Jag tänker att det är skillnad på att vara fertil eller inte. Tyvärr är det (ofta eller alltid?) så att veganskt och hälsa inte är samma sak. Jenny Koos, https://www.vulverine.se/, har samlat en hel del kring hormonproblem i samband med vegansk kost. Nu riktar hon sig främst till dem med önskan att skaffa barn, men jag tänker att hon är oerhört intressant även för mig i klimakteriet, eftersom det handlar om kvinnohälsa och hormonhälsa. Hon anses lite kontroversiell men jag tycker att informationen hon förmedlar är oerhört värdefull. Alla hormoner sitter ihop och viktreglering är hormonell (insulin matar in i fettcellerna, östrogen talar om var på kroppen fettet ska ligga osv) och får vi en rubbning där så får vi problem. Huvudvärk och sömnproblem är väldigt viktiga att ta tag i och vissa av oss är känsligare än andra för omgivningen och därmed mer beroende av alla saker vi kan påverka själva. En del tips finns i tidigare svar. Det är inte heller säkert att strikt LCHF passar just dig bäst. Eventuellt kan det passa dig bättre att öka proteinet lite mer istället? Fast just tofu och andra påhittade produkter är tyvärr inte optimala för kroppen. Vill man inte äta kor, får eller grisar kanske fisk eller fågel/ägg kan funka? Det bryts ner till molekyler kroppen känner igen som mat. Bönor mm kan funka men de har sämre biotillgänglighet, dvs kroppen har svårare att ta upp dem (eller kanske snarare att aminosyrorna behöver komma med rätt fördelning för att det ska bli bra). Har du provat vispad kokosgrädde med hallon? Kanske lite hackade nötter om du gillar det? Det är väldigt gott om du vill lyxa till det ibland. Ja jag gjorde kåldolmarna på vitkål, vegofärs och oatly Vispgrädde. Jag är 34år. Har inte tänkt skaffa barn precis just nu. Ok. Tack för tipset ska tänka på det. Nej inte testat vispad kokosgrädde med hallon och nötter. Älskar nötter. Låter lyxigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 10, 2022 Share Posted February 10, 2022 12 minuter sedan, Kristin Hovensjö sade: Ok då vet jag har inte råd köpa spikmatta. Synd. Nåt som är gratis är att koncentrera sej på andningen. Det har tagit tid, men jag har lärt mej att andas genom näsan och dessutom långsamt. Ett annat knep är att försöka räkna baklänges från t ex 100. Testade det i natt och jag somnade om innan jag kom ner till 80. Började om varje gång jag kom av mej. Vilket var några gånger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Hovensjö Posted February 10, 2022 Author Share Posted February 10, 2022 4 timmar sedan, Trollmormor sade: Synd. Nåt som är gratis är att koncentrera sej på andningen. Det har tagit tid, men jag har lärt mej att andas genom näsan och dessutom långsamt. Ett annat knep är att försöka räkna baklänges från t ex 100. Testade det i natt och jag somnade om innan jag kom ner till 80. Började om varje gång jag kom av mej. Vilket var några gånger. Ja synd. Tack för tipset ska prova det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts