Jump to content

Bukoperation och ketos

Hans-Christer
 Share

Recommended Posts

Jag skall operera min tjocktarmscancer nästa vecka.  Sedan flera år tillämpar jag en moderat LCHF men sedan 2v är det ketos som gäller. Kirurgen hade inget emot detta men var lite undrande beträffande ketos och läkning av tarmen efter operationen. Finns här någon som sett något om detta eller har egna erfarenheter?

HC

Nu resonerar jag lite; Om man ger tarmen hel, ren och oprocessad mat så borde ju det stärka tarmen tänker jag. Du undviker säkert redan spannmål och kli som kan reta slemhinnan och vattenlösliga fibrer i grönsaker borde ju vara läkande snarare än störande. Det du får mer av under ketos torde vara gallutsöndring? Satsar du på mer protein istället kanske du vill testa att stötta magsyran så att proteinet är mer nedbrutet när det kommer ner i tarmen (ett modernt problem att magsyran inte är sur nog vilket gör att vissa får obehag när man äter kött). 

• Like 3

Hej MariaF och tack för ditt svar

Jag håller med dig om att den föda som är bra för kroppen i stort också borde vara bra för tarmen och även för dess läkningsförmåga. Det är nog både min och min kirurgs åsikt. Ändå vore det ju trevligt med någon sorts studie av just detta. Troligen finns det ingen men det kommer nog framöver. Vad menar du med att stötta magsyran?

HC

• Like 1

3 timmar sedan, Hans-Christer sade:

Vad menar du med att stötta magsyran?

Jo, många människor idag upplever att de har svårt att bryta ner kött (protein). Att kött är hårdsmält. Oftast beror det på att man har för lite magsyra eller att den har för högt pH. Om man tex ofta har halsbränna kan det bero på att övre magmunnen inte stänger ordentligt och det kan den inte göra om maginnehållet inte är tillräckligt surt. Sedan kommer förstås strupen tycka att pH på 4-5 är jättesurt men magsyran ska ligga på 3 i pH. Stress tenderar att störa produktionen av magsyra, likaså förstås om man behandlar sura uppstötningar eller "magkatarr" med protonpumpshämmare som stänger av prodiktionen. Jag tänker alltså att om tarmen ska få bästa möjliga läkning så behöver saliven börja bryta ner födan i munnen (tugga ordentligt), magsyran ta hand om nästa steg som tänkt i kedjan innan sörjan går ut i tolvfingertarmen.

Nu vet jag inte om du tuggar väl, stressar eller inte osv men magsyran kan man hjälpa med att t ex innan måltid dricka vatten med äppelcidervinäger eller så kan man ta kapslar med saltsyra (heter ofta "Digest", Hcl). Om du behöver det eller inte beror som sagt på hur du lever. 

Har du sökt på Google Scholar efter studier?

• Like 2