Jump to content

Fortsätta med lchf

Recommended Posts

Jag kört med lchf i 2 veckor.

Jag mår bättre och sover bättre. 

Jag funderar slutat med lchf gå över till åt tidigare med med kolhydrater och medelhavskostmat och lite fett. Känner inte händer så mycket. 

Är inte längre sugen på socker, kolhydrater och annat sånt.  

Kan gå flera timmar mellan måltiderna.  

Nu även kommit in med 16:8.  

Jag får väldigt huvudvärk kör 16:8 glömmer och dricka. 

Kan vara så tar längre nyligen vara på dieten med lågt fett och mycket kolhydrater? 

Eller fortsätta med lchf och vänta in dess resultat. 

On 2022-02-12 at 03:27, Kristin Hovensjö sade:

Jag funderar slutat med lchf gå över till åt tidigare med med kolhydrater och medelhavskostmat och lite fett.

Du får äta vad du vill och kalla det vad du vill. 👍

Men det jag brukar rekommendera är, att äta näringsrik och näringstät mat, som är lagad från grunden av de lokala råvaror naturen ger. Det kan vara allt från blåbär från skogen, fisk från en sjö, ägg från grannens sprätthöns eller lök och persilja från eget land. 

Undvik livsmedelsprodukter som kommer från en fabrik, produkter som ligger i ett paket med lång innehållsförteckning som du inte vet vad det är. Lycka till! 🌺

• Like 5

7 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

Jag funderar slutat med lchf gå över till åt tidigare med med kolhydrater och medelhavskostmat och lite fett. Känner inte händer så mycket. 

Det är ingen "flygvärdinne-, gå ner 10kg på en vecka"-diet... Naturligtvis framhålls alltid de som fått fantastiska resultat på ingen tid alls men de flesta av oss märker nog första andra fördelar som mindre värk, lugnare mage, finare hud mm, innan vikten kryper nedåt. Välj det du känner att du kan leva med och som @iAnna skriver, välj ren mat oavsett, det mår man bäst av i längden.

• Like 5

9 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

Jag kört med lchf i 2 veckor.

Jag mår bättre och sover bättre. 

Är inte längre sugen på socker, kolhydrater och annat sånt.  

Kan gå flera timmar mellan måltiderna.  

Nu även kommit in med 16:8.  

Jag får väldigt huvudvärk kör 16:8 glömmer och dricka. 

Kan vara så tar längre nyligen vara på dieten med lågt fett och mycket kolhydrater? 

Jag håller inte alls med om att det inte händer så mycket. Du mår bättre, sover bättre, inte längre sugen på socker och kolhydrater. Och allt detta på bara 2 veckor. Jättebra resultat. Så varför funderar du ens på att ge upp efter den korta tiden???? Det har definitivt betydelse att du nyss gått på diet med lite fett och mycket kolhydrater. Din kropp har inte på långa vägar hunnit vänja sej vid kosten. Fortsätt som du gjort och ge det minst 3 månader. Häll upp vatten i en tillbringare så kanske det går lättare att komma ihåg att drick oh du får kontroll över vätskeintaget.

• Like 5

Jag tror att man måste tänka långsiktigt när det gäller vikt. Det är ganska ointressant vad du väger om två månader. Man ska nog tänka minst ett halvår framåt.  Det kan i och för sig vara kul att göra en kickstart och gå ner fort under några veckor. Men man måste ändå ha en strategi för vad man ska göra sen. Det dummaste man kan göra är att vara nöjd med sin viktnedgång och sen gå tillbaka och äta som man gjorde innan. Det kommer nästan ofelbart att leda till att man väger mer än man gjorde innan, efter några månader.

Så om jag vore du skulle jag lägga upp en plan för hur du ska äta annorlunda än du gjorde innan. Det är det viktigaste av allt. 

• Like 6

On 2022-02-12 at 03:27, Kristin Hovensjö sade:

ag får väldigt huvudvärk kör 16:8 glömmer och dricka. 

När man går över till LCHF från en högkolhydratkost , så går insulinet ner, det leder bl. a. till att det är lätt att förbränna det egna fettet, men också till att man kan få saltbrist för höga nivåer av insulin håller kvar salt i kroppen, och en del får därför saltbrist , när de går över till LCHF. Så därför tar många LCHFare en tesked salt  i vatten the eller kaffe på morgonen.(Min egen frukost består av en stor kopp the med en tesked salt, och  två teskedar kokosfett(kokosfett höjer inte insulinet) , så det hindrar inte möjligheten att förbränna det egna fettet.

Det finns en del nyttiga guider , som är bra att läsa , men inte, så lätta att hitta:

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/guider

• Like 4

On 2022-02-12 at 13:20, Trollmormor sade:

Jag håller inte alls med om att det inte händer så mycket. Du mår bättre, sover bättre, inte längre sugen på socker och kolhydrater. Och allt detta på bara 2 veckor. Jättebra resultat. Så varför funderar du ens på att ge upp efter den korta tiden???? Det har definitivt betydelse att du nyss gått på diet med lite fett och mycket kolhydrater. Din kropp har inte på långa vägar hunnit vänja sej vid kosten. Fortsätt som du gjort och ge det minst 3 månader. Häll upp vatten i en tillbringare så kanske det går lättare att komma ihåg att drick oh du får kontroll över vätskeintaget.

Ja mår bättre, sover bättre, inte lika sugen på mat, kolhydrater eller socker. 

På bara 2 veckor gett resultat. Även inte tränat eller gått som ska. Ibland händer det. 

Jag ger lätt upp när inte händer saker i min kropp. Har inte så stort tålamod.  

Ja precis gått på diet tills nyligen med lite fett och mycket kolhydrater. 

Jag ger det tills slutet av maj då inte hänt något i kroppen går över till 800 kcal dagligen i 12 veckor.  Klarar det vet kört förut. 

Det så bra med lchf slipper räkna kcal, väga och mäta så.   Kan äta god och näringsrik mat.  

Slutat äta det extra på helgen känns så bra. 

Jag har köpt mycket loka med smak eller Pellegrino har en flaska vid sängen då dricker jag bra. 

• Like 2

46 minuter sedan, Kristin Hovensjö sade:

Jag ger det tills slutet av maj då inte hänt något i kroppen går över till 800 kcal dagligen i 12 veckor.  Klarar det vet kört förut. 

Hoppas för din skull att det kommer att fungera! Även om du klarar att banta på så lågt kaloriintag så resulterar det i det vi kallar att "banta sönder sig". När kroppen inte får tillräckligt med energi styr den ner ämnesomsättningen och det vill du ju förmodligen inte för då får du banta ännu hårdare.

• Like 3

2 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade:

Ja mår bättre, sover bättre, inte lika sugen på mat, kolhydrater eller socker. 

På bara 2 veckor gett resultat. Även inte tränat eller gått som ska. Ibland händer det. 

Jag ger lätt upp när inte händer saker i min kropp. Har inte så stort tålamod.  

Ja precis gått på diet tills nyligen med lite fett och mycket kolhydrater. 

Det så bra med lchf slipper räkna kcal, väga och mäta så.   Kan äta god och näringsrik mat.  

Slutat äta det extra på helgen känns så bra. 

Jag har köpt mycket loka med smak eller Pellegrino har en flaska vid sängen då dricker jag bra. 

Först skriver du att du mår bättre, sover bättre, inte lika sugen på mat, kolhydrater eller socker. Sen att du ger lätt upp när inte händer saker i din kropp. Har inte så stort tålamod??????? Det går inte ihop alls. 

En väldigt bra idé att ge det till slutet av maj i varje fall. LCHF är ingen quick fix. 

• Like 3