Jump to content

Viktuppgång med LCHF vid normalvikt


InaB83
 Share

Recommended Posts

Som jag har berättat i en tidigare tråd så började jag med LCHF för att förhoppningsvis få bukt med min problemmage, vilket jag till stor del också har fått. Jag har aldrig ätit lågkolhydratkost i syfte att gå ner i vikt, då jag inte varit i behov av det.

Intressant nog så har jag gått upp i vikt. Jag vägde 49 kg innan LCHF (men har också vägt 53 tidigare). Är nu efter ca 6 veckor på LCHF uppe på 52 kg. Jag är endast 161 cm lång och vet att 52 kg ändå inte är mycket. Jag är bara nyfiken på orsaken till viktuppgången. Beror detta på att min kropp vill väga mer? Denna kost sägs ju vara normaliserande, det vill säga att kroppen hittar sin trivselvikt. Dock tycker jag (fortfarande) att jag har lite överflödsfett just på magen som inte skulle skada alls om det försvann. Ni håller kanske inte med när jag säger att mitt bukmått legat på 72-73 cm. Nu har jag inte kollat på senaste tiden och det kanske jag borde göra för sådant säger ju mer än vikt. Lite svårt dock att lita på det då min mage oftast är uppsvälld, vilket förmodligen beror på att jag är känslig för vissa livsmedel, bland annat mjölkprodukter.

 

Min sambo började även han med LCHF en kort tid efter mig då han ville se om han kunde gå ner i vikt vilket han också har gjort. Jag står för matlagningen hemma så vi äter i princip samma sak han och jag, bortsett från att hans diet är striktare än min. Jag tror att min kost kallas för moderat LCHF då jag äter en frukt ett par gånger i veckan (oftast på helgen). Jag äter även morötter ibland. Kan det vara den skillnaden som gör att jag går upp i vikt? vad tror ni? Han har också ätit morötter vid några tillfällen, som tillbehör, och nyttigare snacks.

 

Min sambo tycker att jag äter mycket mat, och jag tror att han utgår från min storlek och att jag är tjej. Jag äter alltid bara en portion som jag blir ordentligt mätt på. Jag kan äta samma portionsstorlek som min sambo som nu väger 83 kg och är 184 cm lång. Ett exempel på vad vi kan äta är 2 köttfärsfyllda paprikahalvor var på 500 g färs med creme fraiche, sallad och brieost. Receptet var egentligen för 4 personer, en paprika var men bara hälften så mycket färs och ingen brieost till. Ett annat exempel är tonfisksallad då vi äter en burk tonfisk var medan det i receptet ska räcka till två.

Jag äter 3-4 måltider per dag. Jag har inte alltid hunnit bli hungrig när jag äter, men vill gärna äta tillsammans med arbetskamrater och familjen. Ibland har jag skjutit upp lunchen och i och med det även nästa mål och har då fått äta ensam. Jag vågar inte riktigt vänta in min hunger alla gånger. Det sitter i från tiden då jag led av min IBS. Då gällde det att inte vänta för länge, för det stannade inte vid kurrande mage. Det slog till med magknip och smärta istället, helt plötsligt. Det kunde gå snabbt, från att inte känna något till att få ont. Ofta åt jag i förebyggande syfte. Vanlig hunger har jag sällan tidigare upplevt. Jag måste lära om mig, och våga lita på mina hungerkänslor, att de inte är förenade med obehag och smärta. Jag börjar så smått att göra det.

Igår var första gången jag kunde och vågade hoppa över ett mål mat. Jag åt för mig en sen frukost, tre lchf-pannkakor med bär och vispgrädde vid ca 9.30 och stod mig på det till halv sju på kvällen då vi åt middag. Då var jag hungrig (sen kl 17.30 ca) men inte vrålhungrig, kunde nöja mig med en liten portion, kompenserade alltså inte med en större portion mat.  

Som sagt äter vi inte alltid när vi är hungriga och heller inte alltid för att vi är hungriga. På helgerna lyxar vi med jordgubbar med nötter och vispgrädde bara för att vi är sugna på det. Och det är en rejäl portion på kvällen. Sambon går (trots det) ner, om än inte så fort och mycket som i början, medan jag gått upp i vikt.

Några reflektioner på det någon? Tror ni att jag äter för mycket? Kan man äta för mycket med LCHF?

Link to comment
Share on other sites

Jag har på kolhydrater ifokus läst om några fall med normalviktiga, eller underviktiga som rapporterat vad LCHF inneburit: Personer som ev gått ner, men sedan upp igen men med en fastare och spänstigare kropp. Muskler i stället för fett.

Min reflexion: 1) kilon är inte intressanta (om man inte möjligen har problem med knäna); det är kroppens utseende och styrka som är viktigt. 2) LCHF påverkar hormoner; hormoner påverkar kroppen. Rätt näring är inte heller fel.

Äter mycket mat? Nu vet jag inte hur länge du har hållit på. De första månaderna är det vanligt att vara extra hungrig. I så fall: Ät, det lugnar ner sig. Är du som jag, kanske, som gillar att äta mycket, så kanske du kan testa att äta mer sällan (jag äter lunch och middag).

Äta när man inte är hungrig känns inte som en bra idé. Har man vissa tider att äta på, får man anpassa portionerna så man hinner bli hungrig. Det äri ine farligt att bli hungrig; själv försöker jag undvika att vara hungrig för länge, för då har jag ofta svårt att bli mätt.

Äta bara för ett sug - nja, inte rejäla portioner, knappast jordgubbar grädde och nötter, och inte regelbundet. I en bantningsbok jag hade stod det "det är de första tuggorna som är goda"; bra regel.

Link to comment
Share on other sites

Självklart kan du äta för mycket med LCHF, speciellt som det är väldigt energirik mat. Äter man fler kcal än man gör av med ökar man i vikt. Räkna kcal ett par dagar för att se vad du kommer upp i. Är du kvinna kanske du behöver cirka 1800 - 2000 kcal per dag för att ligga stilla i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har ätit LCHF i sex veckor och är ganska strikt. Äter nötter och vin på helgerna.

 

Jag är 166 lång och väger nu 66 kg.

 

Jag tyckte att jag gick ner i omfång och kilo efter två veckor men har nu gått upp två kilo och det märks på magen och låren :( .

Har inte tränat på länge eftersom jag varit sjuk och har muskelinflamation men har nu börjat med att gå promenader innan frukost så jag hoppas att jag går ner mina kilon + några till.

Känns lite jobbigt nu :unsure: .

Link to comment
Share on other sites

Hej InaB83,

oroa dig inte för vikten.

Jag är lika lång/kort som du. När jag började med lchf (för min migrän) vägde jag 53-54 och hade inga funderingar på att banta. De första månaderna med lchf gick jag också upp i vikt några kilo, sedan började jag gå ner i vikt och då ändrades min kroppsform. Bukfettet minskade, fettet på armar, hals och i ansiktet minskade.

 

Den första tiden med lchf kunde jag äta hur mycket som helst, jag älskar den här maten! Hälsan förbättras snabbt. Förutom minskning av migränen försvann även magproblem, svampinfektioner, hyn blev bättre, jag blev piggare.

 

Efter snart två år på lchf är min vikt rätt stabil. I dag ligger jag på 52 kilo, midjemått 73 cm. Vid en större hälsokontroll för ett år sedan blev sköterskan förvånad över min låga andel kroppsfett ("man kunde tro att det skulle vara tvärtom när du äter så mycket fett" sa hon). Tränar inget.

 

I dag äter jag inte lika mycket mat som i början, men fetare. Mer smör och grädde. Jag känner mig mätt hela dagarna, får inga blodsockerfall. Orkar inte alltid äta frukost eftersom jag är för mätt.

 

Mina tips är, om du blir orolig över vikten:

1. Skit i allt vad kalorier heter.

2. Lyssna i stället på dina mättnads- och hungerskänslor.

3. Är du hungrig mellan måltiderna, lägg till mer fett i maten.

4. Försök äta så näringstät mat som möjligt - för din hälsas skull.

5. Satsa på god sömn och undvik om möjligt stress.

 

Njut av den goda maten och den goda hälsan. Vikten kommer att reglera sig själv om du lyssnar på din kropp och vågar äta fett - och vågar dra ner på kolhydraterna. 

 

Läs på om det som du funderar på. Ställ frågor här.

 

Och prova dig fram. Om några månader kommer du att veta mer om hur DIN kropp reagerar på olika födoämnen. Då blir du tryggare i dina matval.

 

med önskan om att du ska få må BRA! 

/Honung

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...