Jump to content

Veteallergi?

LottaJ

Recommended Posts

Ibland är man ju lite trög...

Jag har haft gräsallergi sedan tidig tonår som bara blivit värre och värre med åren. Nu vaccinerar jag mig med Grazax (en liten tablett man tar dagligen för att bygga upp sitt immunförsvar).

Nåja, jag har även märkt sedan jag började med lchf att jag inte klarar vete längre, jag reagerar med att akut behöva gå på toa, halsbränna och magknip. Jag reagerar inte alls så om jag tar t ex ett finncrisp.

Av en händelse snubblar jag över denna sidan:

http://www.akcsyd.se/kunskapsbank/allergi/vete

Första meningen; vete tillhör familjen gräs... men herregud, hur trög får man vara? Jag tål inte gräs, och jag tror banne mig att jag inte tål vete heller. Kan även mina atopiska eksem (som nu försvunnit) berott på vete...

Vad tror ni, är vi många som egentligen inte tål vete?

• Like 4

Jag tror att de flesta med atopiskt eksem skulle uppleva en stor förbättring med en glutenfri kost. Jag träffade en kvinna för några dagar sedan, som jag för ett par månader sedan rekommenderade glutenfri kost på grund av frutansvärda atopiska eksem, där händerna var i princip hudflådda med vätskande blåsor. Det var nu läkt :) ! Och som bonus så förstod hon att hon alltid haft ont i magen, utan att veta om det, nu visste hon, för magvärken och uppsvullnaden var borta.

Jag tror att vi är många, jättemånga som inte tål vete.

• Like 5

Jag tror det är oerhört vanligt att folk är känsliga för vete utan att egentligen veta om det.

Man kan ju få negativa effekter av vete utan att vara allergisk. Sedan kan det också bli skillnad om det är helt eller malt vete.

Tack för era kommentarer och reaktioner, hittade även detta
aaftest.awts.se/download/Korsreaktion_med_pollen.doc

och mer om man googlar på "gräs korsallergi vete".

Ibland är det skönt att få saker och upplevelser bekräftade (att jag mår bättre utan vete och andra sädesslag).

• 1 month later...

Hej

Jag har en god vän (man, ca 40 år, tränar mycket, älskar pasta, ingen godisgris) som lider av atopiska eksem och har periodvis stora problem med det. Själv är han skeptisk till LCHF medans jag kört det nu ett halvår. Han har aldrig fått någon hjälp vettig från läkarhållet och vi har under många år funderat över vad som orsakar hans eksem (gluten, klädmaterial, brist på solljus, genetiskt mm). Jag har nu fått han att göra ett månadslångt experiment. Att helt utesluta mjölmat (men tillåts äta kolhydrater i övrigt, dvs socker, rotfrukter, majsmjöl mm)  Dessutom kom vi fram till att han skulle ta en ganska hög D-vitamindos (pga av den studien som kostdoktorn hänvisar till här på sidan). Han har också bytt till mer hälsosamma fetter (smör + olivolja). Om det inte ger någon effekt efter en månad så tänkte vi ev utesluta även raffinerat socker. Men vi ville vänta med det för att inte lägga in för många faktorer på en gång.

Jag undrar från er som har erfarenhet av dessa eksem vad ni tror om experimentet? Hur är det med ris? Pasta gjort på majsmjöl? Socker? chocklad? Vilka livsmedel är viktigast att utesluta? Är experimentet för kort? Jag och min kompis vore tacksamma för respons.

• Like 1

Hej

Jag har en god vän (man, ca 40 år, tränar mycket, älskar pasta, ingen godisgris) som lider av atopiska eksem och har periodvis stora problem med det. Själv är han skeptisk till LCHF medans jag kört det nu ett halvår. Han har aldrig fått någon hjälp vettig från läkarhållet och vi har under många år funderat över vad som orsakar hans eksem (gluten, klädmaterial, brist på solljus, genetiskt mm). Jag har nu fått han att göra ett månadslångt experiment. Att helt utesluta mjölmat (men tillåts äta kolhydrater i övrigt, dvs socker, rotfrukter, majsmjöl mm)  Dessutom kom vi fram till att han skulle ta en ganska hög D-vitamindos (pga av den studien som kostdoktorn hänvisar till här på sidan). Han har också bytt till mer hälsosamma fetter (smör + olivolja). Om det inte ger någon effekt efter en månad så tänkte vi ev utesluta även raffinerat socker. Men vi ville vänta med det för att inte lägga in för många faktorer på en gång.

Jag undrar från er som har erfarenhet av dessa eksem vad ni tror om experimentet? Hur är det med ris? Pasta gjort på majsmjöl? Socker? chocklad? Vilka livsmedel är viktigast att utesluta? Är experimentet för kort? Jag och min kompis vore tacksamma för respons.

Jag tror att det kan fungera alldeles utmärkt att enbart ta bort gluten ur kosten för att få en förbättring av atopiska eksem. Men tänk då på att det ibland finns produkter där gluten finns gömt. Som leverpastej, fylld choklad, lakrits och kryddblandningar tex.

Jag tror också att eksemet kan bli bättre på en månad med glutenfri kost och att ni därefter kan utvärdera.

Lycka till, han har allt att vinna :)

• Like 2

Jag tror det är vanligt. Vete är inte riktigt att betrakta som mat, tycker jag. Duger väl vid svält och krig men vi ser ju på historiska lämningar att människan plötsligt, som genom ett trollslag, började utveckla en massa sjukdomar, fick karies o.s.v. exakt samtidigt som hon övergick till att bli jordbrukare och äta spannmål. Vi t.o.m. krympte i längd ganska omfattande och inte nog med det, hjärnorna krympte! (http://www.marksdailyapple.com/how-agriculture-ruined-your-health-and-what-to-do-about-it/ )

Jag ser på min grabb att hans hösnuva är dålig eller bättre i takt med hur mycket bröd och pasta han äter. Han hade inga problem som liten men plötsligt, för fyra år sen, blev han riktigt påverkad. De första två åren var han riktigt dålig, innan jag hade börjat äta LCHF. De två sista åren har han varit bättre - efter att jag slutat äta vete själv så ser ju familjens mathållning annorlunda ut även om jag är den enda som är "religiös" hehe.. Han har sett hur sjuk jag blir om jag faller för frestelsen (1/2 skiva surdegsbröd=gaser, ont, lös i magen o.s.v i ett helt dygn). Han har sett själv att han inte riktigt kommer överens med vete men han har inte tagit steget fullt ut men han HAR minskat betydligt och redan det har gett resultat. Han märker ju själv att han får gaser t.ex. efter en skål pasta och efter två har han skitont i magen, trots att han kan äta samma mängd av riktig mat utan problem. Han är 19 så jag tvingar inte och tjatar inte. Jag bara berättar om han frågar.  ;)

Personligen har jag en känsla av att läkarråd nr. 1 vid de flesta autoimmuna sjukdomar borde vara: "Ta ut vete ur kosten i 30 dagar. Här har du en broschyr med tips och råd hur du bäst löser vardagsproblem för framförallt vete finns lite överallt. Om hälsan förbättras, grattis. Fortsätt så. Om inte, kom tillbaks ska vi undersöka närmare." Jag har en otäck känsla av att läkemedelsbolagen skulle skrika som stuckna grisar över förlusterna om det implementerades. (N.b. : ta ut vete, inte bara gluten. Det finns en massa annat skräp förutom gluten som inte är bra med vetet.)  :ph34r:

• Like 4

Tror att gluten är en stor bov i det mesta, jag har alltid kunnat äta saker med gluten. MEN då har jag haft konstant jobbig acne, sår som inte vill läka, ledvärk och depressioner (som man kan få vid glutenintolerans)
Så fort jag äter nåt med gluten i (tex lowcarb bröd, finn crisp etc) så får jag finnar rätt snart!

Tror att gluten är en stor bov i det mesta, jag har alltid kunnat äta saker med gluten. MEN då har jag haft konstant jobbig acne, sår som inte vill läka, ledvärk och depressioner (som man kan få vid glutenintolerans)

Så fort jag äter nåt med gluten i (tex lowcarb bröd, finn crisp etc) så får jag finnar rätt snart!

Hehe, jag älskade bröd och pasta. Mina krämpor kopplade jag aldrig till vetet. Jag har alltid haft ett intresse för kost och hälsa men ingenstans, någonsin, hade jag sett mainstream experter prata om det. Bara new age-flummiga örtdoktorer som tillbad Venus och dansade nakna i månens sken, ja ni vet. De på kanten. Jag ryckte på axlarna och tänkte jaja, en del kanske inte mår bra av det. Att det kunde gälla mig föll mig aldrig in. Jag blev ju inte dålig i magen av bröd, Jag blev dålig i magen av nötkött. Och starka kryddor. Och alkohol.

Ont i knäna hade jag ju för att jag var fet och höll på att bli gammal, eller hur?

Om någon hade föreslagit att jag kunde få MJÄLL av vete hade jag skrattat hela vägen till mjällschampot. Men jag FÅR mjäll om jag äter vete. Jag är mörkhårig och äter extremt sällan vete ens i små mängder men det kommer alltid vitt snö på axlarna i ett par dar efteråt. Det syns direkt. Och jag får ont i knäna trots att jag idag väger 25 kilo mindre än innan och har hunnit med ett par födelsedagar till. Och jag kan äta vad f%n som helst utan att ha problem med magen numera. Utom vete, då.  ;)

Jag får väl klä av mig naken och dansa i daggen nå natt för nu är jag ju också en sån där knäppis, haha! B)

• Like 6

Haha, Tuva :D Jag har lämnat bort schampoo för ett par år sedan. Har provat tvätta håret med ägg, bikarbonat och citron, bara vatten och balsam. Har genomlidit dagar med flottigt, äckligt hår för man vänjer ju håret och hårbotten vid mindre tvätt och det blir då automatiskt mindre fett efter en tid. Skitsnack. Håret har varit precis lika flottigt oberoende hur jag försökt. Till för ett par månader sedan. Inget fett hår alls. Och den där lilla äckliga orenheten jag haft i huden har blivit bättre. Var gluten boven? Yes, ma'am :) Jag tvättar håret två gånger i veckan och det hinner inte bli lika fett som det blev över en natt förut.

Efter att jag slutade äta alla sädeslag verkar jag ha blivit känsligare. Förut led jag av gasig och bullrig mage och förstoppning och magknip hela tiden. Nu mår jag bra, men när jag i våras åt något som innehöll mjöl fick jag diarré direkt. Det känns inte alls svårt att avstå från mjölmat när jag minns hur det varit med magkramper och diarré på jobbet...

• Like 4

• 3 weeks later...

Hej!

Skrev om min väns eksem i denna tråden ovan och om att vi börjat sätta honom på en mjölfri diet med extra d-vitamin (pågått ca 3-4 veckor nu). Experimentet går bra och han mår faktiskt bättre! En intressant upplevelse var när han skulle ha myskväll med massa godis (vi väntade med att "ta bort" socker för att inte ha för många faktorer) Han berättade att han hade kliat sönder sig under natten och mådde redigt pyton i huden dagen efter. Han upplever dessutom stabilare mage. Framöver ska vi testa att chocka kroppen med sockerlösning/mjöl-dag för att se vad vad som triggar eksemen....

Någon som upplevt förbättring med zink, selen, koppar tillskott? jag har läst att det skall vara bra mot eksem på lite olika sätt. Vi ska nog även testa att utesluta citronsyra i nästa experimentperiod.

• Like 2

Hej!

Skrev om min väns eksem i denna tråden ovan och om att vi börjat sätta honom på en mjölfri diet med extra d-vitamin (pågått ca 3-4 veckor nu). Experimentet går bra och han mår faktiskt bättre! En intressant upplevelse var när han skulle ha myskväll med massa godis (vi väntade med att "ta bort" socker för att inte ha för många faktorer) Han berättade att han hade kliat sönder sig under natten och mådde redigt pyton i huden dagen efter. Han upplever dessutom stabilare mage. Framöver ska vi testa att chocka kroppen med sockerlösning/mjöl-dag för att se vad vad som triggar eksemen....

Någon som upplevt förbättring med zink, selen, koppar tillskott? jag har läst att det skall vara bra mot eksem på lite olika sätt. Vi ska nog även testa att utesluta citronsyra i nästa experimentperiod.

Tänk om jag vetat detta när jag var liten och hade besvärliga exem, eller när min dotter var liten och hade samma problem. Bättre sent än aldrig - mina problem är helt borta efter 18 månader med LCHF.

• Like 2

Vad tror ni? 

Problem med spannmål och då främst vete verkar ju kunna ta sig många olika, uttryck. (Se t.ex. här )http://www.greenmedinfo.com/disease/gluten-intolerance

I min mammas familj har vi lite olika hälsoproblem. Inget jag någonsin kopplat ihop, bara att vi är lite klena sådär allmänt.

• Ångest, oro, djupa depressioner (framförallt vinterdepressioner)
  • Viktproblem. Inte bara nu när var och varannan är trind utan några som kämpade redan på 70-talet.
  • Hösnuva, allergier, eksem, astma
  • Högt blodtryck
  • Torr hud, svaga naglar
  • Krångliga magar, morfar åt bikarbonat by the boatload för magsyror och morsans rökare ska vi inte diskutera, jag lovar att hon kan få täcket att lyfta sig.
  • Snarkningar. Mormor och morfar hade varsitt sovrum för de kunde inte sova i allt oväsendet.
  • Trötthet. Morfar sov alltid middag och många av de andra somnar regelbundet över TV:n eller bara när de sätter sig ner, trots att de sovit hela natten. Har nog en hel del med snarkningarna att göra.

Jag strök under de problem jag själv hade. Som jag tog som en naturlig del av livet.Det började med eksem, fortsatte med huvudvärk, depression och sen rullade det på tills jag hade ett litet tjusigt axplock av problem. Åldern, ni vet.

Idag har jag inte problem med något av ovanstående förutom astma när jag hamnar i ett sällskap med rökare. Cigarettrök klarar jag inte av. ALLT det andra har jag blivit av med.

ALLT.

Jag tror bergfast att hela den grenen av släkten har problem med spannmål. Jag inser också att jag har en snöbolls chans i helvetet att övertyga dem om det. Flera av dem är utbildade inom medicinska yrken och har alltid, tack vare sin mindre än tillfredsställande hälsa, varit intresserade av kost och vetenskap kring hälsa. Så de vet ju allihop att mättat fett är livsfarligt, att Lätta är bra pålägg och att grovt bröd är bland det nyttigaste man kan äta.  :angry: Jag blir så ARG ibland. Sådär röd-i-ansiktet, slänga-tallrikar-i-väggen, koleriskt ARG. Jag hoppas och ber att fler läkare och sjukvårdspersonal vågar inse att spannmål må vara problemfritt för många men att problemen INTE bara handlar om diagnosticerbara sjukdomar som celiaki. Tänk om jag hade fått veta det jag vet idag när jag var 15? Hur mycket lidande hade det inte besparat mig? Hur många andra lider i onödan idag tack vare fullkorn-är-jättenyttigt-råden?

• Like 3

Min morsa har också stora problem med sin mage, lär ska haft det sedan hon var barn. Hon har urusla leder, ont i knäna och höfterna. På ena handen har det börja växa ut små hårda knölar kring leden vid tummen och inne i handen har hon något som läkarna har sagt är svamp eller herpes. Det är ett stort skorv, täcker nästan hela handflatan, och kliar. Hon har tidvis seborré. Hon har kliande utslag på kroppen, lite här och där. Hon lär ska snarka så pappa emigrerar till andra sidan huset var och varannan natt. (Men det här pratar vi inte om högt, för hon SNARKAR INTE  :rolleyes: .) Hon har också Hashimotos. I förrgår hade jag den andra stora diskussionen med henne om kost. Men icke. Hon vill inte lyssna, tro eller göra några förändringar. Det är så frustrerande att hon inte ens är villig att prova. Men det är ju hennes val att göra, inte mitt. Men galen blir jag av att höra alla motargument som inte håller. Nu är läkarna dessutom oroade över hennes höga kolesterol. Ska se bara om hon inte börjar trycka i sej statiner också.

Jag har också haft eksem i några år. Sådana där torra, fjällande och kliande. Dom blir alltid bättre till sommaren. Jag tycker att jag hade mindre redan i våras, så det ska bli intressant att se hur det blir nästa vinter. Också i övrigt har jag ärvt mammas alla hälsoproblem. Men jag har inte många kvar, efter mindre än ett halvår utan socker och mjöl mår jag toppen.

Fullkornet är heligt. I synnerhet i Finland, tror jag. Redan innan GI skulle man äta rågbröd, surbröd och efterugnsbröd i tid och otid. Havregryn på morgonen och mjölk till alla måltider. Låter ju inte som något vi skulle rekommendera idag, men många vägrar tro att det kan vara fel. Frustrerande när man hör om hur många som mår dåligt.

• Like 2

Min morsa har också stora problem med sin mage, lär ska haft det sedan hon var barn. Hon har urusla leder, ont i knäna och höfterna. På ena handen har det börja växa ut små hårda knölar kring leden vid tummen och inne i handen har hon något som läkarna har sagt är svamp eller herpes. Det är ett stort skorv, täcker nästan hela handflatan, och kliar. Hon har tidvis seborré. Hon har kliande utslag på kroppen, lite här och där. Hon lär ska snarka så pappa emigrerar till andra sidan huset var och varannan natt. (Men det här pratar vi inte om högt, för hon SNARKAR INTE   :rolleyes: .) Hon har också Hashimotos. I förrgår hade jag den andra stora diskussionen med henne om kost. Men icke. Hon vill inte lyssna, tro eller göra några förändringar. Det är så frustrerande att hon inte ens är villig att prova. Men det är ju hennes val att göra, inte mitt. Men galen blir jag av att höra alla motargument som inte håller. Nu är läkarna dessutom oroade över hennes höga kolesterol. Ska se bara om hon inte börjar trycka i sej statiner också.

Jag har också haft eksem i några år. Sådana där torra, fjällande och kliande. Dom blir alltid bättre till sommaren. Jag tycker att jag hade mindre redan i våras, så det ska bli intressant att se hur det blir nästa vinter. Också i övrigt har jag ärvt mammas alla hälsoproblem. Men jag har inte många kvar, efter mindre än ett halvår utan socker och mjöl mår jag toppen.

Fullkornet är heligt. I synnerhet i Finland, tror jag. Redan innan GI skulle man äta rågbröd, surbröd och efterugnsbröd i tid och otid. Havregryn på morgonen och mjölk till alla måltider. Låter ju inte som något vi skulle rekommendera idag, men många vägrar tro att det kan vara fel. Frustrerande när man hör om hur många som mår dåligt.

Uteslut gluten, all gluten ! Har hon hashimotos är det med största sannolikhet ett problem med gluten. Både gluten och sköldkörteln liknar varandra i struktur, det är en anledning till varför immunförsvaret attackerar och bryter ner sköldkörteln vilket då är en autoimmun sjukdom.    

• Like 1

Tänk om jag vetat detta när jag var liten och hade besvärliga exem, eller när min dotter var liten och hade samma problem. Bättre sent än aldrig - mina problem är helt borta efter 18 månader med LCHF.

Härligt och höra! Hur snabbt märkte du skillnad på eksemen?  Har du märkt att det är något näringsämne/råvara/tillskott som påverkar mer? 

Härligt och höra! Hur snabbt märkte du skillnad på eksemen?  Har du märkt att det är något näringsämne/råvara/tillskott som påverkar mer? 

Svårt att säga, för en vacker dag bara jag insåg att jag var helt exemfri. Kanske ett halvår. Vissa sommardagar har jag fått solexem i armvecken dock, men det är en p--s i Mississippi...

Uteslut gluten, all gluten ! Har hon hashimotos är det med största sannolikhet ett problem med gluten. Både gluten och sköldkörteln liknar varandra i struktur, det är en anledning till varför immunförsvaret attackerar och bryter ner sköldkörteln vilket då är en autoimmun sjukdom.    

• Jes. Du vet det. Jag vet det. Morsan vägrar lyssna. När jag berättade att mitt TSH har sjunkit med fart sedan jag lämnade gluten lyssnade hon en liten stund, men det är lättare att sticka huvudet i sanden än att ändra vanor. Eller nåt. Jag förstår inte hennes motstånd. Får låta tiden gå och tanken mogna innan jag tar diskussion nr 3.
  • Like 2