Jump to content

Hur dåligt är egentligen kokosfettet i "Silverpaketet"?

Recommended Posts

Kokosfettet i det silvriga paketet är det enda som säljs där jag bor. För att köpa ett annat måste jag ta en buss i ca 25minuter, köpa det, och åka hem igen.

Jag vet att det är härdat kokosfett i silverpaketet, men jag vet inte vad det innebär.

Så om jag t.ex. vill göra LCHF fröknäcke ikväll, men endast har silverpaketet hemma... vad borde jag göra då?

Hur 'farligt' är det med det härdade kokosfettet?

Härdat fett är inte farligt vad man vet.. det är delvis härdat som ger upphov till industriella transfetter.. som är farliga för hälsan!

Jag skulle inte spotta ut det om jag fick det i munnen.. men jag skulle alldrig köpa det.. lixom jag alldrig köper margarin helller!

Härdat fett är inte farligt vad man vet.. det är delvis härdat som ger upphov till industriella transfetter.. som är farliga för hälsan!

Jag skulle inte spotta ut det om jag fick det i munnen.. men jag skulle alldrig köpa det.. lixom jag alldrig köper margarin helller!

Okej, så 100% härdat borde inte vara nått problem kanske??

Kokosfettet i det silvriga paketet är det enda som säljs där jag bor. För att köpa ett annat måste jag ta en buss i ca 25minuter, köpa det, och åka hem igen.

Jag vet att det är härdat kokosfett i silverpaketet, men jag vet inte vad det innebär.

Så om jag t.ex. vill göra LCHF fröknäcke ikväll, men endast har silverpaketet hemma... vad borde jag göra då?

Hur 'farligt' är det med det härdade kokosfettet?

Jag har alltid beställt på nätet för jag har haft 2 timmars bilkörning, enkel väg, till närmsta hälsokostbutik där det funnits kokosfett... Beställer från lchf-butiken eller bodystore.com

Men nyss har faktiskt ICA börjat sälja Kung Markattas kokosfett :) men den utan smak beställer jag fortfarande. Skulle aldrig tänka mig att köpa den härdade varianten när det finns ett naturligt alternativ.

• 5 months later...

Läste detta om kokosfettet:

Kokosfettet som finns i matbutikerna är i mitt tycke minst lika nyttigt som extra virgin.
I alla studier jag sett på kokosolja är det den raffinerade formen som använts. Det är själva fettsyrorna i kokos som gör den nyttig, inte de fåtal näringsämnen som finns i virgin oljan (främst lite E-vitamin).
Faktum är att den traditionella framställningen av kokosolja som pågått i hundratals (kanske tusentals?) år är att man först kokar kokosen tills oljan separerar från själva kokosköttet. Efter detta så filtrer man oljan genom lera som binder alla aromämnen och "orenheter" i oljan och resultated blir en smakfri olja med otroligt lång hållbarhet, betydligt längre än virgin oljan. Den moderna pressingen och deodorisering ger i stort sett samma slutprodukt som detta.
Min slutsats:
Virginoljan smakar och doftar kokos. Det kan vara gott i vissa maträtter. Nackdelar är ökad benägenhet att orsaka reaktioner hos de som är känsliga för de aromatiska ämnena i kokos (inte alltför ovanligt).
Den raffinerade oljan har samma hälsofördelar som virginoljan. Den smakar ingenting (i mitt tycke en fördel). Den har bättre hållbarhet än virginoljan. Den är mindre benägen att orsaka allergiska reaktioner.
Och till sist, den raffinerade varianten är VÄLDIGT MYCKET BILLIGARE. 

------------------

Vad är det är för skillnad på kokosfett i silverpaket från Unilever som och det kokosfett som man köper från exempelvis Holistic och Biofood? Båda är lukt- och smakfria men det skiljer ofantligt mycket i pris. I Gunnar Lindgrens senaste nyhetsbrev har han mailat till tillverkarna och ställt följande frågor:
1. Upphettning vid utvinning ur kopra, i så fall vid vilken temperatur?

2. Fraktionering, i så fall har något lösningsmedel använts?

3. Raffinering, i så fall har kokosfettet varit i kontakt med natriumhydroxid, fosforsyra/citronsyra och bentonitlera?

4. Har kokosfettet deodoriserats, i så fall vid vilken temperatur?

Unilever angående sin tillverkning av kokosolja:
1. Upphettning vid utvinning ur kopra, i så fall vid vilken temperatur? Ja, upphettning har används, vi ger inte ut temperaturen men kan garantera att kokosoljan har en bra kvalitet.
2. Fraktionering, i så fall har något lösningsmedel använts? Nej, kokosfettet är inte fraktionerat, det är fullhärdat. Dvs. alla omättade oljor är ändrat till mättat fett för att bättra produktens egenskaper (hållbarhet och konsistens).
3. Raffinering, i så fall har kokosfettet varit i kontakt med natriumhydroxid, fosforsyra/citronsyra och bentonitlera? Ja. Kokosoljan är fysiskt raffinerad, vilket innebär att fosforsyra, blekjord (bentonitlera) och aktivt kol används som processhjälpmedel. Både fosforsyra, blekjord och aktivt kol är godkända processhjälpmedel (av EU), och det finns inga rester kvar i den raffinerade slutprodukten. Fosforsyra används ofta i många livsmedel, blekjord är en naturlig lera som också är tillåtet att använda direkt som foder, aktivt kol även känt som som Nori, användas av människor när de har ätit något fel. Alla dessa processhjälpmedel är godkända av EU och används i livsmedel eller foder.
4. Har kokosfettet deodoriserats, i så fall vid vilken temperatur? Ja, deodorisering gör man för att små partiklar t.ex. metaller, fria fett syror, färgrika ämne har påverkan till smak, färg och hållbarhet. Vi ger inte ut temperaturen.
Biofood ang sin tillverkning av kokoslja:

1. Ja kokosfettet är upphettat till ca 60 C , eftersom det är näst till omöjligt att utvinna olja från kall kopra.
2. Nej
3. Nej
4. Ja de är deodoriserat med vattenånga för att få bort smak och lukt av kokos.

Holistic ang sin tillverkning av kokosolja:
1. Upphettning vid utvinning ur kopra, i så fall vid vilken temperatur? NEJ den utvinns vid 35 grader. Det gör att man får ut mindre mängd olja och därför blir dyrare även än Biofoods.

2. Fraktionering, i så fall har något lösningsmedel använts? NEJ

3. Raffinering, i så fall har kokosfettet varit i kontakt med natriumhydroxid, fosforsyra/citronsyra och bentonitlera? NEJ

4. Har kokosfettet deodoriserats, i så fall vid vilken temperatur? NEJ. Därför luktar och smakar den kokos.

-------------

Innehåller det härdade fettet transfetter?
Nej. Alla fetter vi använder uppfyller kraven för få kallas fria från transfetter enligt den tuffa danska lagstiftningen. Sverige har ingen lagstiftning på området, men vi har ändå valt att ta bort alla transfetter.

Varför har ni härdat fett i era produkter?
Göteborgs Kex har härdat fett i vissa produkter, som trots detta inte innehåller transfett. Vi använder härdat fett i vissa av våra fyllningar för att det ger rätt avsmältning och gör att fyllningen inte smälter varma sommardagar. Det är fullhärdat kokosfett som vi använder.

----------------------

Min slutsats är att eftersom deodoriseringen sker vid ca 220 grader med ånga och detta görs även i hälsoprodukter så spelar det inte så stor roll vilken temp man utvunnit oljan ur kopran.

Att fettet är fullhärdat innebär ju tydligen inte att det innehåller transfett.

Silverpaketet kanske inte är så farligt som vissa hälsokostare påstår?

• Like 1

• 2 weeks later...

Jag var länge av åsikten att "silverpaketet" med dess fullhärdade fetter var transfettfritt och därför helt OK. Sedan läste jag någonstans att härdningen aldrig kan gå till 100%, och det är ju helt sant om man tänker efter. Den kemiska processen kan också skapa transfettsyror ur enkelomättade fettsyror, inte bara fleromättade. Det finns alltså sannolikt transfettsyror i silverpaketet, men i så små mängder att det får kallas fullhärdat. Kanske är mängden kvarvarande transfettsyror så liten att den inte spelar någon roll i praktiken.

Någon borde mäta detta externt, istället för att ta Unilever på orden.

Vill man vara helt säker på transfettfritt fett så betalar man alltså dyra pengar till hälsokostbutikerna. 

En tanke: Virgin kokosolja börjar nu dyka upp i helt vanliga butiker, i alla fall i Stockholmsområdet. När kommer Unilever att komma på att de skulle kunna ta en del av den marknaden med en ohärdad variant och dumpa priserna?

Eller äger de kanske rentav redan ett av dyrmärkena? Någon som känner sig manad att ägna sig åt lite google-fu och undersöka?

• 2 weeks later...

Köpte två plastburkar kokosfett på life för nån vecka sen, en till mig en till morsan. Tog en matsked i kaffet som vanligt ... och det smakade diskmedel. Jämförde med den andra burken och såg att den jag tagit ur var något gulare och mindre fluffig. Fick pengarna tillbaka för den gulaktiga. Morsans burk smakade bra men hon klagade på att det stänkte när hon stekte i fettet. Kan det vara så att man vispar upp kokosfettet med vatten för att få till konsistensen och spara en slant? Kommer nog köra alba dalbys kompakta, goda, ohärdade och billiga kokosfett i silverpaket framöver.