Mig Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 Är sockerberoende men har fått det under kontroll via ketogen kost. Men jag var aldrig så här trött, tom på energi, och håglös, deprimerad, på socker. Nu är jag så trött. I sju år. Orkar nästan inte gå. Vet inte varför alla andra får så massa energi, ro och välmående. Ingenting vad jag gör hjälper. Kanske har jag kört sönder sköldkörteln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 Förmodligen har du Saltbrist. Det är lätt att kontrollera . Ta en tesked salt i ett glas vatten på morgonen, om du blir piggare av det så har du natrium brist. Annars sök läkare.Sockerberoende brukar minska om man inte har salt brist. ( I den stora "PURE" studien så visade det att de som levde lägst åt mellan 1 och 1/3 dels tesked salt per dag, och 2 och 2/3 dels tesked per dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 15, 2022 Author Share Posted March 15, 2022 Tar redan salt. Och blodprov visar bra nivåer. Har redan sökt läkarhjälp. De hittar inte nått fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Har du varit trött i 7 år ? Och var pigg innan dess? Eller är det bara så det känns ibland? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Vad är det du äter när du äter LCHF? Lagar du maten själv eller köper du halv- eller helfabrikat? Våra kroppar behöver näring och minimalt med skräp eller tomma kalorier som det också heter. Man kan äta näringsfattig mat även på LCHF och då påverkar det måendet också. Dessutom behöver vi avlasta tarmarna ibland. Till exempel för att jag ska uppleva massa energi, ro och välmående och verkligen få känna skillnaden måste jag fasta. Det är under fasta som jag har verkligen upplevt en större skillnad i måendet. Jag misstänker att även om man äter bra på LCHF så medför den här rena ketosen då kroppen bara har tillgång till de egna resurserna att man har mer tid och resurser för annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evha Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Inga vaccsprutor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 15, 2022 Author Share Posted March 15, 2022 @Peter B Helt utsliten ila 7 år. Var "vanlig" vad gäller energinivån når jag var i sockerträsket. Så gick det nedöver når jag gick över till LCHF. Nu klarar jag nästan inte att resa mig upp från stolen. Som om musklerna inte fungerar. @katerina Lagar mat själv. Inget processat, inget fusk. Ja, jag fastar. @evha Har inte covid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 15, 2022 Author Share Posted March 15, 2022 Inga matintoleranser, ingen allergi. Har provat carnivore, har provat med/utan grönsaker, med/utan kosttillskott, med/utan mejerier, hög/medium/låg protein, etc etc etc. Inte sjuk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 Dina symtom liknar några av dem som är typiska för den kroniska sjukdomen ME/CFS. De flesta läkarna kan inte diagnosticera den sjukdomen, men om du själv läser kriterierna kan du i alla fall få veta om du INTE har sjukdomen. Patientföreningen har en hemsida med mycket information: https://rme.nu/om-me-cfs/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 3 timmar sedan, Mig sade: @Peter B Helt utsliten ila 7 år. Var "vanlig" vad gäller energinivån når jag var i sockerträsket. Så gick det nedöver når jag gick över till LCHF. Nu klarar jag nästan inte att resa mig upp från stolen. Som om musklerna inte fungerar. @katerina Lagar mat själv. Inget processat, inget fusk. Ja, jag fastar. @evha Har inte covid Stackare. Så här kan du ju inte ha det. Nåt är helt uppenbarligen fel. Äter du tillräckligt med protein? 3 timmar sedan, Mig sade: Inga matintoleranser, ingen allergi. Har provat carnivore, har provat med/utan grönsaker, med/utan kosttillskott, med/utan mejerier, hög/medium/låg protein, etc etc etc. Inte sjuk. Du har uppenbarligen provat en hel del. Då undrar jag hur lång tid du testat respektive variant? Att ändra ofta är sällan bar. Kroppen hinner inte vänja sej. 17 timmar sedan, Mig sade: Tar redan salt. Och blodprov visar bra nivåer. Har redan sökt läkarhjälp. De hittar inte nått fel. 17 timmar sedan, Mig sade: Var har du sökt hjälp? Vårdcentralen? Vilka blodprover har dom tagit? Nåt är helt klart fel. Vad har dom letat efter? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 15, 2022 Author Share Posted March 15, 2022 De vet inte vad de leter efter. Men jag har haft många symptomer från mage, så det har varit mkt ift det. MR, CT, koloskopi, etc Jag har oxå varit lite innom tanken med för lite protein, men jag har ätit högprotein och det fungerade heller inte. Tror nok att jag borde öka mängden protein lite till, men jag har en tydlig tendens till proteinskapande njursten. Så om jag äter för mycket protein får jag njursten. Seneste blodprov var lite oroväckande, tycker jag. Blodcellerna hade blivit mycket lägre än tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 12 timmar sedan, Mig sade: De vet inte vad de leter efter. Men jag har haft många symptomer från mage, så det har varit mkt ift det. MR, CT, koloskopi, etc Jag har oxå varit lite innom tanken med för lite protein, men jag har ätit högprotein och det fungerade heller inte. Tror nok att jag borde öka mängden protein lite till, men jag har en tydlig tendens till proteinskapande njursten. Så om jag äter för mycket protein får jag njursten. Seneste blodprov var lite oroväckande, tycker jag. Blodcellerna hade blivit mycket lägre än tidigare. Ibland är lagom bäst. Lagom mycket protein. När jag gick in i väggen kunde jag knappt äta och musklerna hängde inte med alls. Började räkna på proteinet och insåg att jag åt halva mängden mot innan. När jag tvingade i mej mer så funkade musklerna igen. Hög protein är nog inte nödvändigt. Men ca 1 gr protein per kg kroppsvikt borde räcka. Att dom inte vet vad vad do letar efter är en sak, men har dom uteslutit olika diagnoser? Det är ju så det bör göras. Hur är det med alternativa behandlingar? Hur ställer du dej till det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 16, 2022 Author Share Posted March 16, 2022 Jag väger inte så mkt, så tycker att 1g protein per kilo blir så lite, men mer blir väl för mkt. De har uteslutit cancer, diabetes, typ de stora sakerna. Vet inte vad för alternativ behandling jag kan använda mig av. Vad hjälpte dig när du hade gått in i väggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 Med "ge upp" gissar jag att det är keto du avser? Med tanke på alla dina symptom som du beskrivit i olika trådar har jag fått intrycket av att du experimenterat mycket och med konstant diarré länge (vill jag minnas?) så är du nog tyvärr utarmad. Jag gissar att tröttheten kommer sig av näringsbrist (att magen inte kunnat ta till sig näring). Jag tror du behöver hjälp men frågan är vem DU kan tänka dig söka hjälp av? Dietist? Kostrådgivare åt ketohållet? Funktionsmedicinsk läkare/terapeut? Kinesiolog? Homeopat? Och vad finns tillgängligt rent praktiskt och ekonomiskt? Vet inte vad som fick dig att börja med keto men var det bantning så är det nog ett annat fokus nu, dvs läkning. Fetma är ett tecken på inflammation, oftast i tarmarna, och de måste läkas, oavsett kosthållning. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 14 timmar sedan, Mig sade: Jag väger inte så mkt, så tycker att 1g protein per kilo blir så lite, men mer blir väl för mkt. De har uteslutit cancer, diabetes, typ de stora sakerna. Vet inte vad för alternativ behandling jag kan använda mig av. Vad hjälpte dig när du hade gått in i väggen? Det finns massor av alternativa behandlingar. Hinner inte svara ordentligt just nu för jag är på väg till Reiki healing Beroende på var i landet du befinner dej kanske jag kan ge tips på seriösa behandlare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 17, 2022 Author Share Posted March 17, 2022 @MariaF Jag har inte fettma och har aldrig haft det. Har inte diarre längre. Har haft det i manga år (aldrig innan LCHF), men har det inte längre. Kan möjligens ha varit näringsbrist tidigare (något blodprov aldrig har påvisat), men nu får jag behålla maten men tröttheten her sig inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 Jag utgår från att du prövat att låta bli och äta LCHF några veckor för att utesluta att det inte är problemet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 17, 2022 Author Share Posted March 17, 2022 Nej, för att jag är oerhört sockerberoende, så att tillföra nått som triggar (carbs, textur, etc) är farligt för mig. För nått år sedan, på råd härfrån, prövade jag potatis, och det satte igång ett oerhört sötsug och mängden potatis ökade och ökade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Hur mådde du under tiden du åt mycket potatis? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 18, 2022 Author Share Posted March 18, 2022 Åt övervägande LCHF oavsett, så det var ingen skillnad utifrån vad jag kommer ihåg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Äter man massor av potatis så äter man inte LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 18, 2022 Author Share Posted March 18, 2022 Det vet jag. Därför äter jag inte potatis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Hmm... Du skrev det lite högre upp. Det kanske var en mycket kort tidsperiod du testade? Hur många dagar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 18, 2022 Author Share Posted March 18, 2022 Det var en kort periode, ja. För att jag är sockerberoende och jag märkte att det gjorde mig sötsugen och att jag såg fram mot potatisarna och portionen ökade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Hur många dagar, typ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 18, 2022 Author Share Posted March 18, 2022 Kommer inte ihåg. Var så lenge sedan. Men vet att jag kände en enorm sötma från första tuggan och triggade på det. Gick frå 1 liten potatis om dagen till flera st ganska fort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smörbulten Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 Bara en tanke, när jag började med ketogen kost. Så fick jag inte i mig tillräckligt med fett, mitt fokus var att nolla kolhydrater. Så jag kom att tänka på en artikel som Martina Johansson skrev och den kanske hjälper dig. https://martinajohansson.se/din-kropp-skriker-efter-fett/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 Hursomhelst skulle jag nog försöka att äta kolhydratrik kost under typ en månads tid för att kunna utesluta att det inte beror på detta. Att äta LCHF i 7 år och inte må bra på hela den tiden är ju inte bra alls. Du har inte övervikt, diabetes eller annan allvarlig sjukdom så att äta några potatisar för mycket under en månad är inte farligt. Sen kan du ta det därifrån beroende på hur du mår. Hoppas på förbättringar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 20, 2022 Author Share Posted March 20, 2022 @smörbultentack för inspel. Äter iaf 80e% fett, så tror inte att det är där det ligger. @peterb Tack för det. Dock är det "farligt" för mig att gå av keto. Jag är oerhört sockerberoende. Vill inte tillbaka till det träsket. Tog flera år att komma ur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 21, 2022 Share Posted March 21, 2022 Hur mycket och vad äter du under en dag då? Eftersom du inte är överviktig, har dåligt med ork, så funderar jag över om du helt enkelt får i dig för lite, både näring och kalorier... Kan du ge exempel på vad du äter under en dag så kanske du kan få bättre råd och tips. Det låter ju på dig som att du egentligen inte vill ge upp Keto, på grund av ditt sockerberoende. Ändå är det "Ge upp" som du skriver att du vill göra... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 21, 2022 Share Posted March 21, 2022 Jag håller med dig Jämtland ...en av "riskerna" med LCHF kan vara att man äter för lite och för ensidigt och det skulle kunna ge precis de symtomen Mig beskriver. Men Mig du har lidit i 7 år? Du går till läkare för att du tror att du är sjuk. Man verkar inte hitta någonting. Jag vet inte hur hemskt ditt sockerträsk liv var? Men poängen med att äta kolhydratrikt under en månad är att utesluta att ditt dåliga mående beror på att du inte äter kolhydrater. Om det skulle visa sig att du mår toppen (förutom sockerberoendet) så kan du gå tillbaka till LCHF igen och jobba vidare med ditt ätande utifrån den kunskapen. Om du mår likadant kan du ju gå tillbaka till LCHF hursomhelst. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 21, 2022 Author Share Posted March 21, 2022 Äter ca 1700-2000 kalorier pr dag, fisk, fågel, kött, ägg, kokos, fett, grönsaker. Ca 50-60 g protein. Kan inte ta så mye mer protein iom at jag bildar njursten av protein. Åt mer mat än detta tidigare, men var trøtt så oxå. Om jag ökar kolhydrater så vaknar sockersuget. Når jag inte äter keto äter jag (pga sockerberoende) 100% sockervaror. Och så tar det år att komma ut ur det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 14 timmar sedan, Mig sade: Äter ca 1700-2000 kalorier pr dag, fisk, fågel, kött, ägg, kokos, fett, grönsaker. Ca 50-60 g protein. Kan inte ta så mye mer protein iom at jag bildar njursten av protein. Åt mer mat än detta tidigare, men var trøtt så oxå. Om jag ökar kolhydrater så vaknar sockersuget. Når jag inte äter keto äter jag (pga sockerberoende) 100% sockervaror. Och så tar det år att komma ut ur det. Okej, vad tror du själv är din lösning då? Efter som du pratar om att ge upp... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smörbulten Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 15 timmar sedan, Mig sade: Äter ca 1700-2000 kalorier pr dag, fisk, fågel, kött, ägg, kokos, fett, grönsaker. Ca 50-60 g protein. Kan inte ta så mye mer protein iom at jag bildar njursten av protein. Åt mer mat än detta tidigare, men var trøtt så oxå. Om jag ökar kolhydrater så vaknar sockersuget. Når jag inte äter keto äter jag (pga sockerberoende) 100% sockervaror. Och så tar det år att komma ut ur det. Här har du 2 länkar som kan hjälpa dig med trötthet och njursten https://www.youtube.com/watch?v=tt6cQ2AslVM https://www.youtube.com/watch?v=uZS_k5LH-iQ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 22, 2022 Author Share Posted March 22, 2022 Tack. Jag får proteinnjursten. Inte oxalatstenar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 31 minuter sedan, Mig sade: Tack. Jag får proteinnjursten. Inte oxalatstenar. Jag har också problem med njursten, men vården verkar inte intresserad av att ta reda på vilken sort. Hur gjorde du? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 22, 2022 Author Share Posted March 22, 2022 Startade med kartläggning, på egen hand. Vad jag hade fått i mig och om jag fick stenar. Svårt att göra om man inte har annat att gå på, men det i samband med att jag haft stenar som måste opereras ut blev det klart. Stenarna sändes till analys. Och när jag minskade mängden protein har jag inte haft ett enaste anfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 5 timmar sedan, Mig sade: Startade med kartläggning, på egen hand. Vad jag hade fått i mig och om jag fick stenar. Svårt att göra om man inte har annat att gå på, men det i samband med att jag haft stenar som måste opereras ut blev det klart. Stenarna sändes till analys. Och när jag minskade mängden protein har jag inte haft ett enaste anfall. Ja, då är du i ett annat läge än jag. Jag började med LCHF 2012 och fick mitt första njurstensanfall nånsin 2020 när jag var 63 år. En 15 mm stor sten fastnade och jag fick sepsis. Stenen behandlades med stötvågor och det fanns inget att analysera. Förra året fick jag njurstensanfall igen och nu är det bland annat en sten på ca 8 mm som ska behandlas med stötvåg. Jag frågade läkaren om orsaken till njursten och fick till svar att det finns flera hundra olika orsaker. Jag kan inte se några kopplingar till kosten i mitt fall. En sak som jag tycker är konstig är att jag enbart har stenar på vänster sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 22, 2022 Author Share Posted March 22, 2022 Men när de krossar en sten, som du beskriver, kan de först (om stenen inte växt fast i vävet - men då krossar man inte stenen) omsluta den i en "ballong". Så tar man ut ballongen med delarna i. De kan analyseras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 1 timme sedan, Mig sade: Men när de krossar en sten, som du beskriver, kan de först (om stenen inte växt fast i vävet - men då krossar man inte stenen) omsluta den i en "ballong". Så tar man ut ballongen med delarna i. De kan analyseras Nej, inte alls. Stötvågsbehandling är inget ingrepp. Det görs utvärtes. Resterna kissas ut. Såg ut som ett fint pulver. Detta är från 1177: Hur går behandlingen till? En stötvåg uppstår då ett membran sätts i svängning med hjälp av en elektrisk spole. Stötvågen kan passera via en vattenfylld flexibel anslutningskudde som ligger mot kroppen. Det gör att stötvågen kan ledas vidare genom kroppsvävnaderna. Stötvågens energi avges först när vågen möter stenen och effekten blir att stenen pulvriseras. Behandlingen utförs på en specialkonstruerad brits. Genom olika vridningar placeras stenen i stötvågsfokus och läget kontrolleras med röntgen. Under behandlingens gång justeras stenläget genom rörelser i britsen. Det är viktigt att du ligger stilla under behandlingen och inte ändrar läge. Eventuell smärtlindring får du via dropp i armen. Behandlingen tar cirka 45 minuter och i allmänhet får du 2 000-4 000 stötvågor. I de flesta fall räcker det med en behandling, men vid större stenar behövs ibland två eller tre stötvågsbehandlingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 22, 2022 Author Share Posted March 22, 2022 Det har jag oxå gått igenom. I narkos, med ballong runt stenen först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 23 minuter sedan, Mig sade: Det har jag oxå gått igenom. I narkos, med ballong runt stenen först. Den varianten har jag aldrig hört talas om. Både ett ingrepp och en sprängning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 23, 2022 Author Share Posted March 23, 2022 @TrollmormorJa. Då kommer ingenting ut naturligt. De tar bara ut ballongen. Det finnes många sätt att ta ut stenar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 23, 2022 Share Posted March 23, 2022 1 timme sedan, Mig sade: @TrollmormorJa. Då kommer ingenting ut naturligt. De tar bara ut ballongen. Det finnes många sätt att ta ut stenar på. Intressant. Om du vill så får du gärna berätta mer hur det går till så kan jag fråga urologen om det här är nåt för mej. Vore verkligen bra att få en analys av mina stenar. Var i Sverige har du gjort detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 23, 2022 Author Share Posted March 23, 2022 Bor i Norge, men kan inte tänka mig att de inte skulle ha samma prosedyr i Sverige. Vet inte vad det heter, men det blev använt på en relativt stor sten som satt bom fast. Akut behandling för att den suttit så länge och för att förhindra att den skulle fästas i vävet. I full narkos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 23, 2022 Share Posted March 23, 2022 (edited) 1 timme sedan, Mig sade: Bor i Norge, men kan inte tänka mig att de inte skulle ha samma prosedyr i Sverige. Vet inte vad det heter, men det blev använt på en relativt stor sten som satt bom fast. Akut behandling för att den suttit så länge och för att förhindra att den skulle fästas i vävet. I full narkos. Aha, det förklarar nog saken. Jodå, det kan vara stor skillnad. Jag har flera omkring mej som haft njursten genom åren, men detta sätt att ta bort dom har jag aldrig hört talas om. När jag själv fick njursten googlade jag en hel del på olika behandlingar, men detta har jag inte sett. Glömde fråga hur dom får ballongen runt stenen? Genom urinröret eller genom huden? Edited March 23, 2022 by Trollmormor utökad text Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 24, 2022 Author Share Posted March 24, 2022 Hej igen, sitter nu med lågt blodsocker med dess förfärliga symptom. Är det vanligt med lågt blodsocker på keto kost, och varför får man det? Nått man kan göra för att förhindra detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 24, 2022 Share Posted March 24, 2022 ... som sagt mig du borde verkligen prova att köra kolhydratrik kost en månad! Lågt blodsocker hos en metabolt frisk människa är helt normalt och önskvärt när man äter keto-kost. (ju fler ketoner i blodet desto lägre blir blodsockret). Det är en markör för god hälsa. Jag personligen önskar att jag skulle ha låga värden men eftersom jag har pre-diabetes (är inte metabolt frisk) så ligger sockervärden ändå högt...troligen eftersom kroppen inte riktigt kan hantera när glukos frisätts från glykogenesen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 24, 2022 Author Share Posted March 24, 2022 Tack för svar:). Så blodsockerfall är inte nått negativt? Det är så fruktansvärt obehagligt. Det är ju nått diabetiker gärna får när de tagit för mycket insulin, och kroppens alarmsystem går av och pressar ner blodsockret. Och det då går långt under normalnivået. Det måste ju vara nått fel när blodsockret kraschar och inte ligger på normal nivå? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted March 25, 2022 Share Posted March 25, 2022 Kanske detta har med din trötthet att göra. För lågt blodsocker leder till energibrist och trötthet. Som Peter föreslår behöver du prova att äta mer långsamma kolhydrater för att se om detta hjälper dig att hålla blskr på en jämn nivå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts