Peter B Posted March 25, 2022 Share Posted March 25, 2022 Utifrån vad du berättar låter det inte som ett blodsockerfall ( brukar man säga när blodsockret rasar kraftigt under kort tid ) utan att du har ett konstant lågt blodsocker. Det är normalt vid ketos och ses oftast som något positivt. Men vi är ju alla unika individer och det verkar inte vara bra för dig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skorpionen Posted March 25, 2022 Share Posted March 25, 2022 I en annan tråd pratade vi om ditt HbA1c som var avvikande lågt. Fick du ta om det provet (för att se om det bara var mätfel) eller har det pratats om någon vidare utredning pga det? Remiss till hematolog? Jag har, som jag skrev i den tråden, en sjukdom som ger falskt lågt HbA1c och och beroende på allvarlighet (man kan ha mildare eller svårare) kan man bli väldigt trött av den. Jag är dock osäker på om det är pga sjukdomen i sig eller för att den ofta leder till vissa vitaminbrister. Nu är just min diagnos medfödd men jag tror det finns andra med liknande effekt. (Tråden: ) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 25, 2022 Share Posted March 25, 2022 14 timmar sedan, Mig sade: Det måste ju vara nått fel när blodsockret kraschar och inte ligger på normal nivå? Nu är inte jag någon som helst expert på blodsocker - men är inte obehagskänslorna vid blodsockerfall ett tecken på att det sjunker och är lägre än det brukar? Inte att det nödvändigtvis är lågt. Läser om folk som blir skakiga när det sjunker under tio, och andra som mår strålande med 2,8. Kroppen ska ju kunna hantera att höja blodsockret vid behov, så att man inte kan få för lågt blodsocker om man inte tillför insulin. Kroppen behöver en liten mängd glukos, men exakt hur det går till och vad som behövs för att framställa det, och vad som ev kan gå snett, det vet jag inte. Ketogen kost ska ge lågt och jämnt blodsocker, absolut inte känslan av blodsockerfall. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 25, 2022 Author Share Posted March 25, 2022 @effie Ja, det är så jag beskriver det, och det är därför jag skrev blodsockerfall, och inte permanent lågt blodsocker. Det är en tillfällig krasch. Trodde oxå att LCHF skulle hålla blodsockret stabilt och lugnt. Jag kan få blodsockerfall, helt utan förvarning. Det är obehagligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 29, 2022 Share Posted March 29, 2022 On 2022-03-25 at 19:43, Mig sade: @effie Ja, det är så jag beskriver det, och det är därför jag skrev blodsockerfall, och inte permanent lågt blodsocker. Det är en tillfällig krasch. Trodde oxå att LCHF skulle hålla blodsockret stabilt och lugnt. Jag kan få blodsockerfall, helt utan förvarning. Det är obehagligt. Har du mätt så du vet att det är blodsockerfall? Eller är det din tolkning av känslan?.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 29, 2022 Author Share Posted March 29, 2022 Hej, har inte mätt men det är det enaste symptommässigt som passar in. Har också pratat med en som har diabetes och som beskriver det samma. Jag har inte diabetes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 29, 2022 Share Posted March 29, 2022 53 minuter sedan, Mig sade: Hej, har inte mätt men det är det enaste symptommässigt som passar in. Har också pratat med en som har diabetes och som beskriver det samma. Jag har inte diabetes. När kollade du ditt blodsocker senast? Har du tagit HbA1c? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 29, 2022 Author Share Posted March 29, 2022 Ja, men i fastande status, så det var väldigt lågt. Har alltid varit bra annars. Iom att det var så lågt nu så antog man bara att jag var en av de som inte kunde mätas med hba1c. De tog nått annat, motsvarende, blodprov. Det var normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 4, 2022 Share Posted April 4, 2022 On 2022-03-29 at 22:46, Mig sade: Ja, men i fastande status, så det var väldigt lågt. Har alltid varit bra annars. Iom att det var så lågt nu så antog man bara att jag var en av de som inte kunde mätas med hba1c. De tog nått annat, motsvarende, blodprov. Det var normalt. Om du inte har diabetes så kan du inte jämföra med en som har diabetes... Har du läst under punkt 3 på den här sidan?.. https://www.dietdoctor.com/se/blodsocker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 4, 2022 Author Share Posted April 4, 2022 Jämför inte med en som har diabetes. Men det går helt fint att jämföra symptomer för att kunna beskriva här. Och citatet du har plockat ut var ett svar till trollmormor. Tack för link. Ska se på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 6, 2022 Author Share Posted April 6, 2022 Några andra som blir uppblåsta efter mat? Jag blir uppblåst i 1-2, ibland 3, dygn efter en måltid. Jag tar riktigt många hcl tabletter, men känner inte effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 7, 2022 Share Posted April 7, 2022 On 2022-04-06 at 21:30, Mig sade: Några andra som blir uppblåsta efter mat? Jag blir uppblåst i 1-2, ibland 3, dygn efter en måltid. Jag tar riktigt många hcl tabletter, men känner inte effekt. Nej, inte alls. Tvärtom. allt sånt försvann när jag började med LCHF. Gäller det här all mat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 On 2022-04-06 at 21:30, Mig sade: Några andra som blir uppblåsta efter mat? Jag blir uppblåst i 1-2, ibland 3, dygn efter en måltid. Jag tar riktigt många hcl tabletter, men känner inte effekt. Funderar...hur äter du om du kan veta att det är EN måltid som gör dig uppblåst i 3 dygn?... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 11, 2022 Author Share Posted April 11, 2022 @TrollmormorProvar ut olika livsmedel, och det ser ut till att vara protein och grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 On 2022-04-11 at 22:33, Mig sade: @TrollmormorProvar ut olika livsmedel, och det ser ut till att vara protein och grönsaker. Allt protein och alla grönsaker? Då blir det ju bara fett kvar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 Ja, det är därför jag måste finna ut av varför jag blir så uppblåst. Blir det av vatten oxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 14, 2022 Author Share Posted April 14, 2022 Tror jag måste gå tillbaka till carnivore för att hjälpa tarmarna. Men ett problem är att jag inte kan öka mängden protein, pga njursten och att jag oxå blir oppblåst av en högre mängd. Hur länge tror ni man måste gå på carnivore till tarmarna är bra igen? Räcker två veckor? Vill helst inte gå längre iom att jag kommer få i mig alltför lite mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 4 timmar sedan, Mig sade: Tror jag måste gå tillbaka till carnivore för att hjälpa tarmarna. Men ett problem är att jag inte kan öka mängden protein, pga njursten och att jag oxå blir oppblåst av en högre mängd. Hur länge tror ni man måste gå på carnivore till tarmarna är bra igen? Räcker två veckor? Vill helst inte gå längre iom att jag kommer få i mig alltför lite mat. Du är verkligen i en svår sits. Tyvärr tror jag inte att du kan få den hjälp du behöver här. Dina problem är medicinska och det är bedrövligt att sjukvården inte kan ställa en diagnos. För visst var det så? Utan en diagnos är det näst intill omöjligt att ge relevanta råd. Risken är att det blir värre. Om dina tarmar behöver läka är jag mycket tveksam till om det går på 2 veckor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 15, 2022 Author Share Posted April 15, 2022 Tack för svar. Tänker inte att symptomene är medicinska. Det är nått med maten, men jag måste väl fortsätta och laborera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted April 15, 2022 Share Posted April 15, 2022 1 timme sedan, Mig sade: Tack för svar. Tänker inte att symptomene är medicinska. Det är nått med maten, men jag måste väl fortsätta och laborera. Vi kanske har olika uppfattning om vad som är medicinskt. I ditt fall tänker jag att det finns en orsak i din kropp som gör att du inte kan äta mer än väldigt få saker. Då behöver du ta reda på vad det beror på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 15, 2022 Author Share Posted April 15, 2022 Det är matrelaterat, men är enig i att jag måste finna ut av vad det beror på. Och det är det jag håller på med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 30, 2022 Author Share Posted April 30, 2022 Förstår att gräsbetat kött är bättre än vanligt kött, men om man inte får tag på det - är det dåligt att äta vanligt kött? "Alla" undviker ju odlad lax, men är det inte lika dåligt med vanlig köttfärs, kyckling etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 4, 2022 Share Posted May 4, 2022 On 2022-05-01 at 00:10, Mig sade: "Alla" undviker ju odlad lax, men är det inte lika dåligt med vanlig köttfärs, kyckling etc? Inte nödvändigtvis men kanske. Det beror på var köttet kommer från, vilken uppfödare osv. Jag undviker t ex irländskt eller brasilianskt kött till förmån för det som kommer från icke-gräsbeteskött, slaktat på vårt närmaste slakteri (vissa butiker går ut med vilket slakteri deras färskpaketerade kött kommer från). Kyckling är svårare, där förekommer många oegentligheter även här i Sverige (vet inte hur ni har det i Norge). Om du tänker att "djur som levt som de är skapta att leva ger ett bättre kött" så hamnar du ganska rätt. Välj bort det man vet kommer från områden med mycket antibiotikaanvändning eller köttraser som Belgian Blue. Man får göra så gott man kan, liksom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted May 4, 2022 Author Share Posted May 4, 2022 Tack. Hur vet man om köttet kommer från mkt antibiotikaanvändning? Eller att det är Belgian Blue? Irländsk/brasilianskt är alltså inte bra? Eller tänker du etiskt här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted May 4, 2022 Share Posted May 4, 2022 2 timmar sedan, Mig sade: Tack. Hur vet man om köttet kommer från mkt antibiotikaanvändning? Eller att det är Belgian Blue? Irländsk/brasilianskt är alltså inte bra? Eller tänker du etiskt här? Norge har lägst antibiotikaanvändning i EU. Så kör på det. När det gäller parmesanost, halloumi och salami kan man vara på din vakt. Köp ekologiskt så långt det är möjligt. Cypern, Italien och Spanien använder ganska mkt antibiotika. USA och Brasilien troligen ännu mer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 4, 2022 Share Posted May 4, 2022 Irland ligger högt på antibiotikan i Europa vad jag förstått. Brasilien har framförallt många köttfabriker, dvs många djur på liten yta där de äter kraftfoder/spannmål utan gräs, typ. Sedan har Brasilien fint kött också men då är det inte lika billigt. Belgian Blue är en ras som inte är skapt för att röra sig (för tung, bryter benen) och då tänker jag att det går in under djuren som inte får leva som de ska inte blir bra att äta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted May 4, 2022 Share Posted May 4, 2022 Kolla senaste statistik på htpp://www.sva.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts