Jump to content

Kan man styra var fettet lagras i kroppen?

Recommended Posts

Hej

Såg på vetenskapens värld i förra veckan. Det handlade om fett. De menade att när vi äter mättat fett så lagras det i lever och på ett ohälsosamt sätt. Medans om man äter fleromättat fett så lagras fettet under huden. De hänvisade till ett experiment där man åt muffinsar. Den ena gruppen åt muffinsar bakade med fleromättat fett och den andra åt de bakade på mättat fett. 
Nu är jag orolig för att även om ja nu har gått ner många kilon så håller jag på att lagra fett på ohälsosamma ställen i kroppen. 
Stämmer denna forskning att man kan styra var fettet lagras genom att välja fleromättat eller mättat fett?

• Like 1

Kanske inte svar på din exakta fråga men högt fruktosintag och högt sockerintag har stora bevisade effekter på fettinlagring på fel ställen...  huruvida mättat kontra omättat fel påverkar lagringen har jag tyvärr ingen koll på. 

• Like 3

Hormoner styr fettinlagring. Stresshormoner lägger det runt de inre organen. Testosteron styr den manliga bukfettman (dubbelt upp om man lagrar invärtse också) och östrogen lagrar på bröst, rumpa/lår, underarmar och kärlekshandtagen. Insulin och tillväxtsubstanser påverkar inlagringen och på samma sätt uttaget. Högt stresspåslag men ändå tillgång till fettdepåerna tenderar att ta underhudsfettet först, runt de inre organen sist. Lite förenklat, så.

• Like 4