Jump to content

Ökade hungerkänslor

Helena 1969
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har tillämpat keto nu i snart 1 år. och mår väldigt bra av det. Och jag har även gått ner lite i vikt (trots klimateriet), vilket var ett av målen.  När jag började, var jag väldigt strikt i ca 4-5 månader och efter det har jag tillåtit mig att äta vad jag vill (om jag vill) 1-2 dagar i veckan, för att därefter återgå till keto. Och kunnat hålla vikten och energin. Har sedan ett par månader fått en överfunktion på sköldkörteln och noterat att jag är betydligt mer hungrig. Jag anar att överfunktionen påverkat hungerkänslorna. Innan keto hade jag högst troligen en underfunktion (låg ämnesomsättning/förbränning), därav kom några extra klimaterie kilon smygande, som jag inte kunde lyckas gå ner, förrens jag började med keto. 

Min fråga är: Kan keton ha "startat om" min sköldkörtel till att fungera mer effektivt (och fn. lite väl bra, men verkar ändå har stabiliserats något)? Har min ökade hunger med min överfunktion i sköldkötteln  och att jag då ökat min förbränning att göra? Eller att jag kanske har "slarvat" lite för mycket på mina 1-2 dagar? Hur hanterar jag detta lämpligast? Finns det risker med att fortsätta äta keto? För övrigt tycker jag att jag mår bra.

Tack på förhand,

Hälsningar Helena

• Like 2

Hej och välkommen till forumet, Helena!
De flesta som lägger om kosten blir mer medvetna om matkvalitet, oavsett kosthållning. Vet inte om det gäller dig och vilka val du gör på keto men kroppen har en fantastisk förmåga till läkning när den får rätt näring. Det skulle kunna vara en del av förklaringen i alla fall.
Ökad hunger kan förstås ha att göra med de val du gör eftersom hjärnan styrs av diverse signaler från alla möjliga ställen i kroppen, tarmbakterierna tex. De kan skapa sug efter det de vill ha mer av. Sedan finns repilhjärnan som tycker att vi ska äta medan socker finns och dopaminkicken som kommer av vissa matvaror... Personligen tycker jag "äta vad jag är sugen på-dagar" är svåra eftersom Suget som följer kan knäcka mig.

• Like 3