Jump to content

Ont i knät

Annki89
 Share

Recommended Posts

Hej igen!👋

Jag är lite förbryllad och vill ha lite råd eller erfarenheter av andra här i LCHF/Keto svängen. 

I september 2021 så fick jag ont i knät, eftersom att jag är lantbrukare så tänkte jag väl inte så mycket på saken, men det blev inte bättre. Jag hade i samma veva börjat fuska med kosten och ju ondare jag hade desto mindre orkade jag bry mig om det. 

Nu till saken, jag hade ett möte i slutet på december med läkare och jag tyckte väl att jag fick noll hjälp (fick utskrivet två askar vanlig Alvedon) och rådet att söka mig till sjukgymnast. Sen kom jul/nyår och jag var less på att inte göra något så jag la om kosten igen till Keto och på tre dagar hade min värk försvunnit. Jag trillade ur ketos förra veckan och hade genast ont igen?! 

Jag har nu pratat med läkaren igen och ska ta olika prover imorgon och han var faktiskt fascinerad av att ett kostbyte kunde hjälpa. Varför hjälper ketosen mot knävärken? 

• Like 4

Jag har märkt att jag kan inte fuska alls med kosten - då börjar mitt artrosknä genast att värka ock svullna. Mitt knä är i stort sett helt bra när jag äter strikt glutenfri Lchf- kost. - Absolut inget socker. Socker i någon form är allra värst enligt min erfarenhet, då blir det värk inom ett dygn.

Att äta en glutenfri lågkolhydratkost är egentligen ingen uppoffring - tvärtom, jag mår bäst då.

Du undrar varför ketos hjälper? - Jag tänker att det är den mest antiinflammatoriska kosten. - Ja carnevor kost är kanske snäppet bättre.

• Like 4

Min läkare misstänker just nu att jag har reumatism och att det är det som jag på någotvis kan dämpa med kosten. Vilket är mycket möjligt att jag har, det finns i släkten. 

• Like 5