Jump to content

Hur lång tid tog det innan ni började gå ner i vikt?

Syrran

Recommended Posts

Hej!

Jag har sedan tio veckor tillbaka ätit lågkolhydratkost. Det började med att jag ville gå ner i vikt, 10 kg, men det väckte även ett stort intresse för vad vi egentligen stoppar i oss.

Som av en slump fick jag reda på att Kostdoktorn skulle föreläsa i en liten by i närheten och så åkte jag dit. Där köpte jag "Matrevolutionen" och sträckläste den. Sedan har jag läst "Ett sötare blod" också. Två böcker som gjort att jag inte har ett dugg svårt att hålla mig ifrån socker och kolhydrater.

Jag äter ett ägg och lite mer än ett halvt paket bacon till frukost. Kött/fisk/fågel med fet sås till lunch och samma till kvällsmat. Är jag sugen på kvällen tar jag några skivor ost. Dricker ca en och en halv dl laktosfri mjölk i mitt te under dagen. Jag äter grönsaker någon gång ibland och då väldigt lite spenat/broccoli/lök/gurka. Jag joggar ca fem km tre gånger i veckan.

Men jag går inte ner ett enda gram i vikt eller på måttbandet. Jag har hört att det kan ta jättelänge för en del innan de börjar gå ner i vikt. Finns det någon här som har erfarenhet av detta med att börja gå ner i vikt efter lång tid? Jag skulle så gärna vilja läsa din historia om du har tid att skriva ner den. Jag tänker inte överge LCHF, men jag vill bli av med tio kg för det behövs. 

Tyvärr är jag ju en sådan där kvinna som jojobantat hela mitt vuxna liv. Tänk om man vetat när man var arton vad man vet idag...

Ha en bra dag!

/Syrran

• Like 2

Skippa mjölken eller byt ut den mot grädde blandat med vatten alternativt äggmjölk istället

Sen beror det förstås på hur mycket övervikt du verkligen har

Att du vill gå ner 10 kilo kanske inte stämmer med vad din kropp tycker den mår bäst av ^_^

• Like 1

Jag har kört lågkalori mat (dels omedvetet) jätte länge och är också orolig över hur det kommer påverka mig. Imorgon har jag kört LCHF i en vecka och ska väga mig då. Dock är jag orolig att jag gått upp i vikt då jag gick från lågkalori till lchf.

Men! Jag ska pröva periodisk fasta i samband med LCHF, det kanske passar bättre =) Du kanske kan kolla upp det också??

Skippa mjölken eller byt ut den mot grädde blandat med vatten alternativt äggmjölk istället

Sen beror det förstås på hur mycket övervikt du verkligen har

Att du vill gå ner 10 kilo kanske inte stämmer med vad din kropp tycker den mår bäst av ^_^

Grädde med vatten kan jag ju prova! Grädde borde man ju kunna späda rätt mycket och fortfarande få smak kvar.

Jag är 170 cm lång och väger nästan 76 kg så jag blir ledsen om det faktiskt är så att min kropp tycker att det är det jag ska väga, men tanken har slagit mig med... 

Jag har kört lågkalori mat (dels omedvetet) jätte länge och är också orolig över hur det kommer påverka mig. Imorgon har jag kört LCHF i en vecka och ska väga mig då. Dock är jag orolig att jag gått upp i vikt då jag gick från lågkalori till lchf.

Men! Jag ska pröva periodisk fasta i samband med LCHF, det kanske passar bättre =) Du kanske kan kolla upp det också??

Jag har också funderat på periodisk fasta, men jag har man och två barn som jag lagar mat till och är så van att äta tre gånger om dagen. Men har jag vant mig av vid tron att fett är farligt borde jag ju kunna vänja mig av med att äta tre gånger om dagen. Om inget händer snart kanske jag ändå ska prova.

Hoppas vågen är snäll mot dig imorgon! 

Jag har också funderat på periodisk fasta, men jag har man och två barn som jag lagar mat till och är så van att äta tre gånger om dagen. Men har jag vant mig av vid tron att fett är farligt borde jag ju kunna vänja mig av med att äta tre gånger om dagen. Om inget händer snart kanske jag ändå ska prova.

Hoppas vågen är snäll mot dig imorgon! 

Jo men om du t.ex. vanligtvis äter vid 8, 12 och 19... skippa måltiden som är vid 8, och ät enbart mellan 12 och 20. Det är den vanligaste formen av fasta =) 16h per dygn, inkl när man sover.

Och din familj kan ju likväl äta frukosten, medans du dricker kaffe till?

Mycket av det som har lite till inget fett, har i stället extremt mycket socker, vilket är värre. Så man ska tänka på det mer än på fett.

Angående barnen kanske det räcker med väldigt lite godis en dag i veckan, om man nu inte vill skippa det helt. Jag tycker att lördagsgodis är genialt ^^ Istället för flera gånger i veckan...

Men kanske inte i samband med LCHF (fast jag antar att dina barn inte kör LCHF..)

haha tack, jag hoppas också! Men om den är dum, ska jag försöka att inte ge upp i alla fall ^^ Det kan ta ett tag innan resultaten kommer ju =)

• Like 1

Jo men om du t.ex. vanligtvis äter vid 8, 12 och 19... skippa måltiden som är vid 8, och ät enbart mellan 12 och 20. Det är den vanligaste formen av fasta =) 16h per dygn, inkl när man sover.

Och din familj kan ju likväl äta frukosten, medans du dricker kaffe till?

Mycket av det som har lite till inget fett, har i stället extremt mycket socker, vilket är värre. Så man ska tänka på det mer än på fett.

Angående barnen kanske det räcker med väldigt lite godis en dag i veckan, om man nu inte vill skippa det helt. Jag tycker att lördagsgodis är genialt ^^ Istället för flera gånger i veckan...

Men kanske inte i samband med LCHF (fast jag antar att dina barn inte kör LCHF..)

haha tack, jag hoppas också! Men om den är dum, ska jag försöka att inte ge upp i alla fall ^^ Det kan ta ett tag innan resultaten kommer ju =)

Jag har funderat lite på om det funkar med fastan när man som jag har lågkaloribantat så länge. Skulle det kunna vara så att min kropp igen tror att det är svält på gång och håller ännu hårdare i fettet? För det blir ju en sorts kort svält  :) . Kör du fasta nu?Hur går det? Men jag får läsa lite mer om fastan och se vad jag hittar. Kanske att jag kan hoppa över lunch, för jag joggar tidig förmiddag och idag provade jag att jogga innan frukost och det var hemskt  ;)

Mannen min äter väldigt lite kolhydrater också, fast han är lite slapp ibland och det kan han vara. Barnen har som tur är alltid bara fått lördagsgodis, men efter att ha läst "Ett sötare blod" av Ann Fernholm så har vi dragit ner ännu mer på socker för barnen. Det trista är ju att det finns socker i nästan allt. Det roliga är att min son på tre år nästan är LCHF:are av sig själv. Han har alltid föredragit kött/kyckling och sås bara. Han har aldrig velat dricka välling tex. Potatis är det värsta han vet! Fast båda älskar choklad. Jag håller på att försöka komma på något bra hemgjort alternativ till dem och oss. Men det är svårt för de är så vana vid det andra konstgjorda...

Ge nu inte upp om vågen inte var snäll idag. Det finns ju massor med andra fördelar med att inte äta kolhydrater som de allra flesta som provar verkar känna av! 

• Like 2

Jag har bantat sedan jag var 15... Alltså mer än 15 års bantande... Jag har ätit LCHF från och till sedan 2010. Under tiden har jag hunnit med en graviditet också. Jag har haft en ätstörning i form av sockerberoende och att "bara" börja med LCHF var ju inte så enkelt för mig. Jag har börjat och börjat och börjat och börjat. Men först när jag tog tag i den mentala biten kunde jag verkligen BÖRJA med LCHF!!

Jag har ätit strikt till liberal LCHF sedan februari och först NU börjar jag märka positiva effekter på kläderna! Mitt LCHF blev liberalt för jag valde att ha det så så att jag inte fick återfall till sockret. Jag har alltså ätit rotfrukter, lite mörk choklad och inte tagit bort mejeriprodukterna helt och hållet.

Jag har lärt mig, genom min kamp mot sockret, att vi är olika allihop! Jag har läst mängder med bloggar coh artiklar om hur fantastiskt LCHF är. Hur folk rasar i vikt, vad de äter, att de inte tränar till att de tränar 5-6 dagar i veckan. Jag har slukat all info jag kommit över. Jag har lärt mig MASSOR!!

Det viktigaste jag har lärt mig är att jag måste lyssna på min kropp! Det går inte att stressa fram något hållbart (det har jag ju försökt under mer än 15 år!!) och tro att man kommer må bra! Jag äter när jag är hungrig! Vissa dagar hoppar jag frukosten och dricker kaffe med grädde, andra dagar äter jag frukost, lunch, ett mellanmål och middag och andra dagar klarar jag mig på frukost-lunch-middag. Jag tänkte att om det inte började hända något fram till semestern så hade jag börjat utvärdera vad jag äter och ta bort så mycket mejeriprodukter det bara gick. Jag slutade med yoghurtfrukosten när jag kom in i LCHF kosten i februari för jag blev inte mätt utan det triggade mig till att äta fel.

Du har ätit LCHF väldigt kort tid och du har, som jag, en historia av evighetsbantande. Tänk efter hur just din kropp skulle behöva få näring för att må bra och eventuellt tappa de kilona du vill bli av med.

• Like 3

Jag har bantat sedan jag var 15... Alltså mer än 15 års bantande... Jag har ätit LCHF från och till sedan 2010. Under tiden har jag hunnit med en graviditet också. Jag har haft en ätstörning i form av sockerberoende och att "bara" börja med LCHF var ju inte så enkelt för mig. Jag har börjat och börjat och börjat och börjat. Men först när jag tog tag i den mentala biten kunde jag verkligen BÖRJA med LCHF!!

Jag har ätit strikt till liberal LCHF sedan februari och först NU börjar jag märka positiva effekter på kläderna! Mitt LCHF blev liberalt för jag valde att ha det så så att jag inte fick återfall till sockret. Jag har alltså ätit rotfrukter, lite mörk choklad och inte tagit bort mejeriprodukterna helt och hållet.

Jag har lärt mig, genom min kamp mot sockret, att vi är olika allihop! Jag har läst mängder med bloggar coh artiklar om hur fantastiskt LCHF är. Hur folk rasar i vikt, vad de äter, att de inte tränar till att de tränar 5-6 dagar i veckan. Jag har slukat all info jag kommit över. Jag har lärt mig MASSOR!!

Det viktigaste jag har lärt mig är att jag måste lyssna på min kropp! Det går inte att stressa fram något hållbart (det har jag ju försökt under mer än 15 år!!) och tro att man kommer må bra! Jag äter när jag är hungrig! Vissa dagar hoppar jag frukosten och dricker kaffe med grädde, andra dagar äter jag frukost, lunch, ett mellanmål och middag och andra dagar klarar jag mig på frukost-lunch-middag. Jag tänkte att om det inte började hända något fram till semestern så hade jag börjat utvärdera vad jag äter och ta bort så mycket mejeriprodukter det bara gick. Jag slutade med yoghurtfrukosten när jag kom in i LCHF kosten i februari för jag blev inte mätt utan det triggade mig till att äta fel.

Du har ätit LCHF väldigt kort tid och du har, som jag, en historia av evighetsbantande. Tänk efter hur just din kropp skulle behöva få näring för att må bra och eventuellt tappa de kilona du vill bli av med.

Jag mår jättebra med LCHF och tänker fortsätta med det. Kul att höra att du börjat känna av i kläderna nu. Jag har också jättelätt att gå igång på socker. Det är så skönt att slippa det. Så kroppen mår tipptopp, men jag vill så gärna gå ner i vikt. Det är så trist att vara en av de där som inte går ner i vikt av LCHF. Men jag hoppas ju att jag ska bli av med lite vikt så småningom.

Så är det ju också helt otroligt att kunna äta kött, goda såser och ostar utan att gå UPP i vikt! Det är det häftigaste. Om jag blir hungrig vet jag att jag kan äta något jättegott utan att bli tjockare iallafall. Förut när jag åt vad som helst kunde jag gå upp jättemycket i vikt på väldigt kort tid.

• Like 1

Jag har funderat lite på om det funkar med fastan när man som jag har lågkaloribantat så länge. Skulle det kunna vara så att min kropp igen tror att det är svält på gång och håller ännu hårdare i fettet? För det blir ju en sorts kort svält  :) . Kör du fasta nu?Hur går det? Men jag får läsa lite mer om fastan och se vad jag hittar. Kanske att jag kan hoppa över lunch, för jag joggar tidig förmiddag och idag provade jag att jogga innan frukost och det var hemskt  ;)

Mannen min äter väldigt lite kolhydrater också, fast han är lite slapp ibland och det kan han vara. Barnen har som tur är alltid bara fått lördagsgodis, men efter att ha läst "Ett sötare blod" av Ann Fernholm så har vi dragit ner ännu mer på socker för barnen. Det trista är ju att det finns socker i nästan allt. Det roliga är att min son på tre år nästan är LCHF:are av sig själv. Han har alltid föredragit kött/kyckling och sås bara. Han har aldrig velat dricka välling tex. Potatis är det värsta han vet! Fast båda älskar choklad. Jag håller på att försöka komma på något bra hemgjort alternativ till dem och oss. Men det är svårt för de är så vana vid det andra konstgjorda...

Ge nu inte upp om vågen inte var snäll idag. Det finns ju massor med andra fördelar med att inte äta kolhydrater som de allra flesta som provar verkar känna av! 

Nu har jag vägt mig! =) -1.8kg på den senaste veckan, vilket som sagt var min första LCHF vecka ^_^

Dock är det för tidigt för mig att säga något om fastan, eftersom detta bara är min andra dag. Jag kan försöka komma ihåg att uppdatera dig senare, t.ex. nästa vecka =) (Annars kan du alltid kolla min dagbok i erfarenheter-forumet)

Jag kör lite styrketräning innan frukost i samband med fastan~ Får se hur det går! Men LCHF verkar ju ha gått bra =D

Sedan måste man inte köra fasta var dag, det räcker med nån dag i veckan så du hittar säkert en lösning om du bestämmer dig för att prova på det =)

Eftersom att jag också har kört lågkalori väääldigt länge, var jag rädd att det skulle stå helt still på vågen pga det. Men jag verkar ha fått igång förbränningen igen =D Kanske pga att jag konditionstränade var dag i tre veckor i April =)

Haha, jätte kul med din son ju!!! Vanligtvis känner föräldrar att de måste vänja barnen vid potatis och dylikt, men det kan man ju skippa! Värre skulle det va om han åt tvärtom ;D

Ang. godiset är det ju jätte bra att ni tappat ner på det ytterligare =) Bra hälsa och bra föredöme, tycker jag.

Jag blev tipsad nyligen om en sida med LCHF bakverk och sånt... finns till och med en chokladtårta!! Och kärleksmums <3 

Det skulle kanske va nått för dina barn ibland?? http://mariannslchf.se/recept/

Jag mår jättebra med LCHF och tänker fortsätta med det. Kul att höra att du börjat känna av i kläderna nu. Jag har också jättelätt att gå igång på socker. Det är så skönt att slippa det. Så kroppen mår tipptopp, men jag vill så gärna gå ner i vikt. Det är så trist att vara en av de där som inte går ner i vikt av LCHF. Men jag hoppas ju att jag ska bli av med lite vikt så småningom.

Så är det ju också helt otroligt att kunna äta kött, goda såser och ostar utan att gå UPP i vikt! Det är det häftigaste. Om jag blir hungrig vet jag att jag kan äta något jättegott utan att bli tjockare iallafall. Förut när jag åt vad som helst kunde jag gå upp jättemycket i vikt på väldigt kort tid.

Många som jojobantat missar den första biten - att de slutar GÅ UPP i vikt när de börjar med LCHF. Och bara det är ju en stor del av att ändra livsstilen. Vi är så inriktade på att viktnedgång ska gå snabbt! Börjar man på måndag ska man vara färdig på fredag annars får det vara. Vi är otåliga. Det kanske inte är så konstigt för det finns ingen som vill gå runt och må dåligt med sig själv och då vill man bli av med alla kilo helst igår så att man kan fortsätta LEVA!

Börja med att ställa om knoppen!

Acceptera att det tar tid att gå ner i vikt, det tog tid att lägga på sig kilona så varför ska det vara tvärtom?

Läs på om LCHF! Ju mer kunskap du skaffar dig desto mer lär du dig om din kropp.

Använd något där du kan registrera vad du äter så att du ser en fördelning. Det finns många kolhydratsfällor som kan vara bra att känna till och lära sig om.

Lägg alla former av snacks på hyllan, mörk choklad, LCHF bakning och LCHF godis kan du äta längre fram i livet.

Sen är den kvinnliga kroppen en förbannelse!! Vi ska vara smala och snygga och då bantar vi hela vårt liv och gör det svårare för oss själva att vara smala och snygga. Sen ska det födas barn, hormonerna rusar runt som en flock skenande kossor i kroppen och inget blir rätt!! (Efter två graviditer, en sköldkörtel som inte vill som jag vill och andra knasiga känslor i kroppen hade det varit skönt med lite lugn och ro!!). Vi är aldrig nöjda och många känner en stor press från sin omgivning dessutom...

• Like 5

LCHF sedan 2,5år och ingen viktnedgång alls! Jätteintressant tråd detta!

Aleks, du har så rätt: "Sen är den kvinnliga kroppen en förbannelse!! Vi ska vara smala och snygga och då bantar vi hela vårt liv och gör det svårare för oss själva att vara smala och snygga. Sen ska det födas barn, hormonerna rusar runt som en flock skenande kossor i kroppen och inget blir rätt!! (Efter två graviditer, en sköldkörtel som inte vill som jag vill och andra knasiga känslor i kroppen hade det varit skönt med lite lugn och ro!!). Vi är aldrig nöjda och många känner en stor press från sin omgivning dessutom..." :(

• Like 1

Aleks, du har så rätt: "Sen är den kvinnliga kroppen en förbannelse!! Vi ska vara smala och snygga och då bantar vi hela vårt liv och gör det svårare för oss själva att vara smala och snygga. Sen ska det födas barn, hormonerna rusar runt som en flock skenande kossor i kroppen och inget blir rätt!! (Efter två graviditer, en sköldkörtel som inte vill som jag vill och andra knasiga känslor i kroppen hade det varit skönt med lite lugn och ro!!). Vi är aldrig nöjda och många känner en stor press från sin omgivning dessutom..." :(

Tänk, min kropp är inte så annorlunda som jag trodde... den är som alla andra kvinnors :o och jag är som alla andra, missnöjd!!

Nästa steg i arbetet med mig själv är att bli vän med spegeln så jag kan bli vän med mig sjläv! Gäddhäng, bilringar och alla andra kompisar som finns ;)

• Like 1

Nu har jag vägt mig! =) -1.8kg på den senaste veckan, vilket som sagt var min första LCHF vecka ^_^

Dock är det för tidigt för mig att säga något om fastan, eftersom detta bara är min andra dag. Jag kan försöka komma ihåg att uppdatera dig senare, t.ex. nästa vecka =) (Annars kan du alltid kolla min dagbok i erfarenheter-forumet)

Jag kör lite styrketräning innan frukost i samband med fastan~ Får se hur det går! Men LCHF verkar ju ha gått bra =D

Sedan måste man inte köra fasta var dag, det räcker med nån dag i veckan så du hittar säkert en lösning om du bestämmer dig för att prova på det =)

Eftersom att jag också har kört lågkalori väääldigt länge, var jag rädd att det skulle stå helt still på vågen pga det. Men jag verkar ha fått igång förbränningen igen =D Kanske pga att jag konditionstränade var dag i tre veckor i April =)

Haha, jätte kul med din son ju!!! Vanligtvis känner föräldrar att de måste vänja barnen vid potatis och dylikt, men det kan man ju skippa! Värre skulle det va om han åt tvärtom ;D

Ang. godiset är det ju jätte bra att ni tappat ner på det ytterligare =) Bra hälsa och bra föredöme, tycker jag.

Jag blev tipsad nyligen om en sida med LCHF bakverk och sånt... finns till och med en chokladtårta!! Och kärleksmums <3 

Det skulle kanske va nått för dina barn ibland?? http://mariannslchf.se/recept/

Kul att det gick ner på vågen! Tack för tipset om recepten. Kärleksmums är bland det godaste som finns!

• Like 1

För mig tog det tre månader innan nålen på vågen ens darrade!

Till stor del antagligen beroende att det tog den tiden innan jag sorterat ut det värsta, bytt vanor och lärt mig lite nya recept!

Fördelen är/var att jag slapp allt vad omställningsbesvär heter.

....och se'n kommer menopaus då oestriolproduktionen går ner och det blir ännu svårare att gå ner i vikt...... :angry:

Jag tror att lchf är en process, man börjar med en mer liberal diet och läser och prövar sig fram och lär mer och mer om sin kropp och hur den fungerar. Tänk på hur lång tid du (vi)  har misshandlat  kroppen och låt förändringen ta sin tid :)

• Like 2

För mig tog det tre månader innan nålen på vågen ens darrade!

Till stor del antagligen beroende att det tog den tiden innan jag sorterat ut det värsta, bytt vanor och lärt mig lite nya recept!

Fördelen är/var att jag slapp allt vad omställningsbesvär heter.

Jag hoppas att nålen snart darrar till lite på min våg med!

Något som har varit väldigt bra för mig är att jag inte haft några som helst omställningsbesvär. Det känns verkligen som om det är det här min kropp ska äta. Förut fick jag huvudvärk när jag ätit för mycket kolhydrater/socker, men nu känner jag aldrig så. Jo, om jag ätit någon bit mörk choklad har jag fått huvudvärk, så det håller jag mig ifrån. 

Det är jättekul att prova nya recept! Nu när man verkligen kan laga god mat är det så mycket roligare. Ibland när jag äter brukar jag brukar sitta och tänka på hur fruktansvärt lågfettpastasåser smakar nu när jag gör grytor med grädde och creme fraiche...

Jag gick ner en hel del direkt, planade ut och gick sen ner mer när jag började läsa på efter flera år. Har nog haft tre ras under mina 5-6 år. Första direkt, andra när jag tjänstgjorde utomlands och hade mycket regelbundna rutiner och sista sen jag började springa. Väntar nu på det fjärde som ger beach 2013  :P .

Kvinnor, ni är vackra som ni är! Fundera inte så mycket! Och låt det här ta tid, lär er er egen LCHF. Vi är alla unika underbara människor. 

• Like 3

Ja, är man kvinna och närmar sig 50 får man nog inse att det kanske inte går lika lätt.... Men, jag tar det lugnt. Har ingen våg, utan kör på med måttbandet runt midjan. De första 5-10 centimetrarna gick snabbt.  Sista månaden "står bandet still" :P på -14 men jag är jättenöjd! Började i mitten av januari i år och misstänker att jag då hade ca 30 kg övervikt.

Nu har jag börjat få kommentarer som "håller du på att försvinna" (något överdrivet kan tyckas) och DET gör mig otroligt glad!

Dessutom kommer jag i kläder som legat och samlat damm i flera år.

Men framförallt - jag är aldrig sugen på något som inte är bra för mig längre! Jag äter god mat, jag blir mätt, jag mår jättebra, jag sover gott på natten och vaknar utvilad! Detta är värt så mycket mer än jag hade kunnat tro!

Jag har lärt mig hur min kropp fungerar helt enkelt! Mitt mål är att minska så mycket som behövs för att komma i ett par gamla jeans som jag hade under de år jag var normal och inte överviktig, men det får ta den tid det tar - kroppen får bestämma!

Och jag kommer aldrig att trycka i mig onödiga kolhydrater och socker mer. Amen ;)

• Like 2

Jag började tappa i vikt redan första dagarna med LCHF. Jag vägde 105 kg från början så det fanns att ta av. Minus 3,5 kg första veckan vilket troligen var mest vätska eftersom jag minimerade kolhydraterna. På två månader tappade jag 9 kg. På ett halvår drygt 20 kg. Sedan var det stopp och jag hamnade på en segdragen platå under senhösten och vintermånaderna. När våren kom så vaknade kroppen till igen och började släppa på fettlagren. Sedan mitten av februari har jag gått ned 10 kg till, alltså totalt cirka 30 kg sedan i mars 2012. 

Jag äter strikt LCHF med max 20 gram kh/dag och har inte varken LCHF-bakning eller LCHF-godis på schemat. Jag undviker de klassiska sakerna man brukar "unna sig" såsom mörk choklad och Finn Crisp osv. Mejerier (grädde, crème fraiche, smetana etc.) har jag mycket i maten men har börjat undvika otillagade. Nötter är jag väldigt försiktig med och äter då mest Macadamias. Frukt går helt bort och om jag tar hallon eller jordgubbar är det mycket begränsad mängd. Däremot har jag druckit flera glas rött vin på helgerna under hela min viktnedgång. Första tiden bokförde jag alla matintag samt vägde mig dagligen för att lära mig gränserna och få koll på hur kroppen reagerar på olika livsmedel. Idag äter jag helt fritt då jag vet vad jag tål. Många nybörjare inom LCHF äter dock mycket mer kolhydrater än de tror på en dag och jag rekommenderar att använda matdagbok och ett beräkningsprogram från start för att hålla koll. Jag har eftersträvat ketos och tror att man mår bättre på ett minimum av kolhydrater. Jag har sluppit allt sötsug och hunger, vilket varit mycket positivt. Övergångsbesvären var mycket milda för mig med endast lite lätt trötthet och en känsla av yrsel i några dagar.  

Jag äter numera endast när jag är hungrig vilket i början var ofta men på senare tid har blivit två mål per dag. Mellanmålen var också fler förr i form av ostar, ölkorvar, kaffe eller té med mycket vispgrädde, oliver och liknande, men har försvunnit vartefter. Mellan målen dricker jag mineralvatten eller svart kaffe. Jag njuter mer av måltiderna nu tycker jag eftersom jag verkligen längtar till dem. Jag har glidit in på mer och mer 16:8-fasta utan att jag gjort det som ett aktivt val. Frukostarna i början av min LCHF var ofta bastanta och väldigt mejeritäta med ägg, fet yoghurt utrörd med vispgrädde och hallon, ost, skinka, smör, en gurkbit och kaffe med ännu mer vispgrädde. Frukosten har nu försvunnit till förmån för en rejäl lunch som jag ofta blir mycket snabbare mätt på än vad ögat tror när jag gör i ordning maten. Jag äter sedan en ordentlig middag vid 20-tiden och därefter inget mer förrän cirka kl 12 nästa dag.

Jag blir inte hungrig mellan dessa mål och dricker vanligen kaffe, örtté eller mineralvatten samt ibland (jag vet att det är fel, men jag tål det) lightläsk, men ingen energifylld dryck under "fastan". Detta fungerar bra för mig. Kalorimässigt brukar jag landa på 1900-2400 kcal per dag nu med Periodisk Fasta, vilket är mycket mer än vad som är framräknat  (1750 kcal per dag) att jag behöver för att hålla min vikt, baserat på kön, längd och aktivitetsnivå. Jag tränar inte alls och får ganska lite vardagsmotion på grund av stillasittande jobb. Jag är 49 år, kvinna och har jojobantat hela mitt vuxna liv. Jag har tidigare haft väldigt lätt att gå upp i vikt och skyllt på att det är ärftligt eftersom mina föräldrar var feta samt att jag kanske haft fel på min ämnesomsättning eftersom jag lagt på mig så lätt. Jag borde rimligtvis höra till dem som har svårt att gå ned i vikt eftersom inga bantningsmetoder fungerat tidigare.

Kostdoktorn Andreas Eenfeldt fick som vanligt (inte av mig) frågan "Jag går inte ned i vikt, vad är det för fel?" vid sin föreläsning på Filmhuset den 16/2 i år. Hans svar var: "Om du är kvinna och över 40 så brukar det vara orsaken!" Visserligen skämtsamt menat från hans sida, men med rätt mycket bakomliggande sanning. Kvinnor i min ålder har tydligen svårare att få vikten att släppa och det finns många orsaker såsom hormoner, begynnande klimakterie etc. Men en av orsakerna som faktiskt hymlas lite för mycket med och som man nog inte erkänner är helt klart att det bland många kvinnor som fastnat i vikt verkar råda ett jättestort intresse för bakning, matlagning och att köpa diverse glättiga tidningar och bakböcker med väldigt liberala LCHF-recept som sedan provas och äts på längden och bredden. Personligen tror jag att många trillar dit på att försöka "förgylla" sin LCHF-vardag lite för mycket med allt detta lull-lull som finns i tidningskioskerna  Det överäts nog rätt mycket hemma i stugorna. Ibland blir jag lite chockad när folk listar upp den mängd mat de äter trots den höga fetthalten. En positiv effekt av LCHF efter de initiala övergångsbesvären brukar ju annars vara att man lättare hittar sin mättnad och slutar överäta. Många finner att de blir mätta på en assiett mat, medan vissa tyvärr fortsätter trycka i sig samma lass som på kolhydratstiden. Dessvärre tror jag många därigenom kör över sin mättnad för att de tror att de ska fortsätta äta schemalagt och inte vågar ändra hur de brukade äta förr. 

Ett exempel är detta "frukosttjatande! som man ser överallt. Det verkar vara folks största bekymmer vad de ska äta till frukosten. Jag vill citera Jonas Bergqvist som också föreläste den 16/2 på filmhuset: 

(http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/ )

"Våra förfäder åt förmodligen väldigt sällan regelbundet, sällan en stor frukost tidigt på morgonen, sällan många, små måltider regelbundet och sällan en måltid med utgångspunkt i någon form av tallriksmodell. Lågkolhydratkost tillsammans med periodisk fasta kan du därför betrakta som en återgång till vårt ursprungliga sätt att äta både i innehåll och i struktur."

"Vi har väl alla fått lära oss att frukosten är den viktigaste måltiden på dygnet. Och för en person som äter en kolhydratrik Svensson-kost är den nog också det. Den nedreglerade fettförbränningen gör att nattens fasta slösar med glykogenet och morgonens frukost fyller därför en funktion i att fylla på glykogenet, öka energin och vakenheten. Men för dig som äter lågkolhydratkost är läget annorlunda. Då förbränner du effektivt fett under nattens fasta och fortsätter göra det effektivt när du har vaknat. Du har på morgonen inte samma behov av energipåfyllning och behöver således inte äta frukost. Frukost kan du gärna äta, men du behöver inte ha dåligt samvete för att du inte gör det."

Jag ser ingen som helst vits i att tvinga i mig frukost när jag inte är hungrig och har dessutom märkt att jag om jag ändå gör det så är jag inte alls hungrig till lunch. För min del har portionerna dessutom blivit mindre idag och antalet måltider minskat vartefter fetthalten ökat i maten. Jag har lite sorgesamt tvingats konstatera att "Det finns inte tillräckligt många timmar på dygnet för att äta allt jag skulle vilja!" Tack och lov har inte bara min kropp utan även min hjärna accepterat detta faktum och idag äter jag endast det som är gott och nyttigt men skippar allt som känns som onödig bukfylla. På så sätt får jag njutningsfyllda måltider, om än inte lika många som vissa andra.

Inte med detta sagt att mina tankar och erfarenheter stämmer in på era, men jag vill i alla fall berätta hur det varit för mig.  

Grattis till viktminskningen! Tack för ditt långa inlägg också.

Jag kör strikt och har gjort det i ca fem veckor nu tror jag. I början provade jag att baka lite, men efter att jag läst mer så slutade jag med det. Jag är 36 år och har också hört det där med att det är svårare om man är kvinna och över 40, men har tänkt att det förhoppningsvis inte gäller mig då... Så nu lägger jag mitt hopp till träningen och har börjat jogga mer. Igår provade jag ett par gamla byxor och jag troooor att de faktiskt satt liiiiite lösare. Man lever på hoppet!

Jag har ju funderat lite på fasta, men jag blir mätt så fort när jag äter och sedan är jag hungrig igen när jag lagar mat till familjen, så just nu kan jag inte fasta. Men det kanske ändras som det gjorde för dig. Men jag tänker mycket på hur bra jag mår i övrigt och hur farligt det är med socker och då är det ju inte svårt att köra vidare!

Jag gick ner en hel del direkt, planade ut och gick sen ner mer när jag började läsa på efter flera år. Har nog haft tre ras under mina 5-6 år. Första direkt, andra när jag tjänstgjorde utomlands och hade mycket regelbundna rutiner och sista sen jag började springa. Väntar nu på det fjärde som ger beach 2013  :P .

Kvinnor, ni är vackra som ni är! Fundera inte så mycket! Och låt det här ta tid, lär er er egen LCHF. Vi är alla unika underbara människor. 

Tackar!

Ja, är man kvinna och närmar sig 50 får man nog inse att det kanske inte går lika lätt.... Men, jag tar det lugnt. Har ingen våg, utan kör på med måttbandet runt midjan. De första 5-10 centimetrarna gick snabbt.  Sista månaden "står bandet still" :P på -14 men jag är jättenöjd! Började i mitten av januari i år och misstänker att jag då hade ca 30 kg övervikt.

Nu har jag börjat få kommentarer som "håller du på att försvinna" (något överdrivet kan tyckas) och DET gör mig otroligt glad!

Dessutom kommer jag i kläder som legat och samlat damm i flera år.

Men framförallt - jag är aldrig sugen på något som inte är bra för mig längre! Jag äter god mat, jag blir mätt, jag mår jättebra, jag sover gott på natten och vaknar utvilad! Detta är värt så mycket mer än jag hade kunnat tro!

Jag har lärt mig hur min kropp fungerar helt enkelt! Mitt mål är att minska så mycket som behövs för att komma i ett par gamla jeans som jag hade under de år jag var normal och inte överviktig, men det får ta den tid det tar - kroppen får bestämma!

Och jag kommer aldrig att trycka i mig onödiga kolhydrater och socker mer. Amen ;)

Grattis till -14. Det underbart att komma i gamla kläder. Jag gissar att vi är många som har en hel garderob full med för små kläder....

• Like 1

• 5 months later...

Hej!

Jag har sedan tio veckor tillbaka ätit lågkolhydratkost. Det började med att jag ville gå ner i vikt, 10 kg, men det väckte även ett stort intresse för vad vi egentligen stoppar i oss.

Men jag går inte ner ett enda gram i vikt eller på måttbandet. Jag har hört att det kan ta jättelänge för en del innan de börjar gå ner i vikt. Finns det någon här som har erfarenhet av detta med att börja gå ner i vikt efter lång tid? Jag skulle så gärna vilja läsa din historia om du har tid att skriva ner den. Jag tänker inte överge LCHF, men jag vill bli av med tio kg för det behövs. 

Hej,

Nu nästan ½år efter ditt inlägg så misstänker jag att du fått många svar du letat efter, jag tänkte ändå dela med mig om hur lång tid det tog för mig.

I Juni så började jag med LCHF, för min del främst för att jag har diabetes i familjen och hela mitt liv haft ett enorm sötsug, men jag blev inte stor förn jag var kring 23-24 år.

När jag bärjade med LCHF så hände ingenting med min vikt, och som många så drabbades jag av en hjärn dimma, som även kom och gick några gånger. I September när jag fortfarande inte hade gått ner någonting så skar jag bort nötter (de enda nötter jag åt vad mandel och hasselnötter) och Yoghurt (Grekisk är det jagkörde på), då helt plötsligt gick det fort.

Jag tappade 4 kg på några dagar, och vart nästan lite rädd över farten i viktminskningen, så jag proppade i mig lite bröd och annat för att sakta ner farten vilket ledde till at jag gick upp ett par kg, där efter så tappade jag snabbt massor av vikt under kort period igen, och än en gång så kände jag att jag behövde bromsa,

Totalt så har jag nu senaste 1½ månad gått ner 8kg, och då ingår det två veckor där jag aktivt har dragit i bromsen för att jag vill helt enkelt inte att det ska gå för fort.

Jag vet själv inte vilket vikt som är mitt mål, eller vart jag "är nöjd", det är främst för hälsan som jag valt LCHF, me vikten är ju en trevlig biprodukt utav kosten man nu äter. Och jag måste även säga att jag under senare tid faktiskt börjat se även viktminskningen som ett nytt mål, någonting som jag initialt sett inte brydde mig alltför mycket över.

Så för mig tog det altså över 3 månader innan jag förlorade ett enda kg, men när jag tog bort Yoghurt och nötter,

Jag hoppas du redan tidigare fått de svar du letat efter, men jag tänkte jag skulle dela min efarenhet i kort.

• Like 3

• 1 month later...

Grädde med vatten kan jag ju prova! Grädde borde man ju kunna späda rätt mycket och fortfarande få smak kvar.

Jag är 170 cm lång och väger nästan 76 kg så jag blir ledsen om det faktiskt är så att min kropp tycker att det är det jag ska väga, men tanken har slagit mig med... 

Ju mer du späder din feta grädde desto tunnare blir den ju, hela syftet att dricka fet grädde försvinner ju iom det?

Laktosfri innebär inte att mjölken innehåller mindre socker. Det betyder bara att disackariden laktos sönderdelats till de två monosackarider den består av: galaktos och glukos, med hjälp av enzymet laktas. Man gör detta eftersom laktosintoleranta personer är laktosintoleranta just för att de saknar detta enzym. Faktiskt så smakar laktosfri mjölk sötare än vanlig mjölk, eftersom glukos är mycket sötare per molekyl än laktos.

Nu får du antagligen inte i dig några större mängder socker via den lilla mängden mjölk du dricker, så detta var bara en detalj. Men rätt ska vara rätt.

Kvinnor tycks gå ner långsammare än män på LCHF, särskilt postmenopausala kvinnor. Detta verkar vara den allmänna erfarenheten i alla fall. Men håller man ut ett år så kan skillnaden i kroppsform och även i kilon ändå bli signifikant. 

Dessutom tror jag att du utan problem kan lägga till mer grönsaker, särskilt mer gröna blad som spenat, rucola, pak choi osv. Man måste formligen vräka i sig av dessa livsmedel för att få i sig några kolhydratsmängder att tala om.