Jump to content

Mina absolut sista hekto - nedräkning pågår!

Susanne

Recommended Posts

Idag upp 4 hekto - vågen stannade på 63,2.

Hade detta nu varit i början på min viktresa så hade jag antagligen blivit lite smått sur och orolig men som jag hoppas de flesta vet så är det HELT naturligt att det går upp och ned hela tiden av naturliga orsaker. :)  

Jag är en våg-nörd - älskar siffror, tabeller etc utan att må dåligt av det och för mig har detta vägande varit positivt.

Jag har lärt mig massor om hur just min kropp reagerar på olika födoämnen och så länge jag själv vet att jag inte har fuskat med något skit så är det lugnt - jag VET att rätt som det är har den ökade vikten gått ner igen och då oftast mer än den var från början. Som jag brukar säga - vikten är inte statisk.

Ha en trevlig dag alla! :) 

• Like 3

Och idag blev det UPP i vikt igen :) 
Jag hade räknat med det för jag känner som sagt min kropp rätt bra nu.

I går avtackades en kollega på mitt jobb och det bjöds på en mycket god vanlig dajmtårta som jag medvetet tog en lagom bit av. Tårtan var rent ut sagt  SKITGOD men jag tog bara en bit vilket hade varit omöjligt för ett tag sedan.

Denna "synd" kostade mig ca  7 hekto vattenvikt. Inte säkert allt var på grund av tårtbiten eftersom det kan variera lite ändå från dag till dag men en del av det är helt säkert tårtans fel :P

Dagens vikt blev 63.3 kg.

Dyrt med LCHF...kul anledning! :)

Jag har nog gjort som du; undvikit att handla för att det inte är kul med storlekarna. Nu har ju jag svårt att hitta min väg neråt, men jag kan förstå hur det känns att få shoppa loss när kläder passar och är snygga. Grattis!

Dyrt med LCHF...kul anledning! :)

Jag har nog gjort som du; undvikit att handla för att det inte är kul med storlekarna. Nu har ju jag svårt att hitta min väg neråt, men jag kan förstå hur det känns att få shoppa loss när kläder passar och är snygga. Grattis!

Ha ha jaa, dyrt just nu men å andra sidan har jag förstås "sparat" pengar genom åren då jag handlat mycket lite :P

Ja det ska bli kul att shoppa tillsammans med dottern. Jag tar inte bara med henne för att hon är så himla go och trevlig utan jag känner att jag antagligen BEHÖVER någon som skäller på mig när jag mesar mig och inte vågar köpa kläder som jag EGENTLIGEN gillar.

Jag har lite tendenser till att inte vilja utmärka mig  - den där dåliga vanan att välja färglösa, intetsägande, lite för stora kläder sitter tyvärr rätt bra inprogrammerat i hjärnkontoret.

Jag räknar kallt med att när jag sträcker mig efter en beige eller grå tröja i st L eller XL  (när jag nu har M/38) så ska dottern med ett morrande slita den ur händerna på mig!

:D 

• Like 3

Ja, det där med att märkas och synas och ta plats..det försöker jag öva på. Det blir så lätt "ja men inte ska väl jag..." Men varför skulle inte jag, egentligen?

(fast beiga kläder köper jag inte! Det gjorde jag inte ens i storlek 50) :)

Bra idé att ta med dottern

• Like 1

Nu är väl tårtbiten (inkl vattensamling) borta för nu blev dagens vikt 62,7 kg. :)

7 hekto kvar! Inga fler tårtbitar eller annat sött slinker ner nu så kommande variationer upp och ned i vikt beror på naturliga orsaker.

• Like 2

Nu får ni stå ut med min lilla "sista-hekto-tråd" för nu är det inte långt kvar! :) 

Mitt absoluta slutmål är att väga 62 kilo och då har jag totalt gått ner 44 kilo.

Fattar det knappt själv men när jag ser i spegeln så är det mitt gamla jag (för ca 24-25 år sedan) som står där (förutom lite fler rynkor i ansiktet och diverse annat) :P

Vägde i morse 62,8 kg och nu tänker jag kolla varje morgon bara för att det är så förbannat kul med siffror :rolleyes:

Så bravjobbat Susanne!!! Hur lång tid tog viktminskningen ?

Tack Ami :)

Jag har hållit på med detta i ca 3 år eller nåt - kommer knappt ihåg :)

En del som helst vill rasa i vikt kanske tycker det är lång tid men det tycker inte jag om jag ska vara ärlig.

Med tanke på VARFÖR jag en gång började gå upp i vikt (vägde ca 62 kg till mina 172 cm tills jag var 28-29 år) - tröstätning etc så tar det tid att rehabilitera sig själv med känsloätning, sockersug och liknade. Det är ju inte alltid så lätt som vissa normalviktiga hurtbullar ofta säger - att det "bara" är att äta mindre och motionera. Det där har man ju hört till leda :)

Jag har stadigt gått ner hela tiden, dock med diverse pauser när jag flippat ut.

• Like 1

Oooo jisses - nu går det ner igen och nu har jag inte långt kvar kan jag säga! :)

Ställde mig på vågen och fick gnugga mig i ögonen - 62,2 kilo.

2 hekto kvar!

Som jag kanske skrivit innan så låter det kanske lite löjligt att gå in för att klämma så lite som är kvar...MEN jag tänker göra det eftersom jag INTE tänker stanna typ "2 sekunder" innan målgång när det är första gången i mitt liv jag verkligen slutför något :)

Har fått ett litet "problem" - mina snygga jeans som jag "snott" av dottern i st 38 sitter lite  pösigt nu. Ska jag gå ner till st 36? NÄÄÄ jag bara skojjade - det har jag INGA tankar på!! :D 
Finns det halva nummer? :) 

• Like 4

Heja dig!!! :D  Vilka underbara bekymmer med storlek 38 som känns pösiga.... :P

Blir så glad över dina framgångar, och inspirerad för egen del! Känner själv att "resan" mot målet är det bästa av allt! Och så här bra ska man må resten av livet!!

Ser fram emot ditt nästa inlägg!

• Like 1

Inte så mycket nytt att rapportera idag - vågen står på stadiga 62,2 kilo TROTS en kanelbulle på ett möte igår. :)

Lär mig något nytt hela tiden t ex jag KAN ta en kanelbulle numera och då tänker jag dels på ev vattenvikt som inte infinner sig på en enstaka bulle men även på min mage som är känslig för mjöl. Enstaka bullar etc fixar jag lätt men jag tänker INTE forska i HUR många jag klarar! :P

Däremot skulle jag aldrig i livet våga köpa hem en påse med frysta bullar eller baka ett lass själv för då hade jag med all sannolikhet tryckt i mig ganska många fler, yepp! :)

Jag jobbar mycket med mig själv och mitt förhållningssätt till hur jag äter och hur mycket och det skulle vara roligt att någon gång faktiskt kunna ha bullar, brödskivor etc i frysen och nöja mig med att ta en enstaka någon gång men ännu är jag nog inte där och jag vet inte heller om jag kommer dit. Får se.

• Like 2

Fortfarande 62,2 .... MEN igår hade jag gått upp ca 1 kg vilket jag gissar har en del med att göra att jag drack lite VÄL mycket kaffe med vispgrädde i dagen innan. Jag vet att jag samlar vatten med för mycket visp men det är ju såååå gott! :)

Skit samma - det är borta igen och jag ska försöka att hålla mig till en lagom mängd visp hädanefter för jag kände även av lite halsbränna.

Jag har inga direkta laster men har märkt att jag sakta men säkert ökat mängden fettkaffe per dag vilket jag inte egentligen vill.

Nu blir det en hård dag på jobb och inte så mycket tid för kaffe så det är bra ha ha :D

Oj, berätta hur det har gått till, tack.

Själv vägde jag efter jojo Effekt i mitten på februari 109 kg och idag efter 3 månader väger jag 100 kg.

Men, till den 1. November 2013 vill jag gå ner så mycket som möjligt, helst vill jag då vara 75 kg.

Kan du ge mej tips?

Vänligen Mariann

Njaaa, tips är svårt då vi alla är så olika och jag vet ju inte hur din kropp fungerar eller vad du äter.

Det som är viktigt är förstås att du är ärlig mot dig själv!

Och vad menar jag med det? :)

Jo, det där "unnandet" många säger att man måste få göra innebär ju faktiskt att man avbryter/trycker på pausknappen i viktnedgången om man är "sönderbantad" och kanske superkänslig.

Att man "pausar" om man samtidigt vill gå ner kan ju vara väldigt frustrerande och hela proceduren drar ut på tiden.

Så var ärlig - unnar du dig lite då och då sådant som är olämpligt - ja då har du kanske svaret varför det inte funkar och VILL du tvunget "unna" dig - ja då får du också ta det trista att det tar tid - bara att välja ;)

Sen är jag personligen motståndare till att ha en viss tid man vill ha gått ner vissa kilon - som nu du säger att du vill ha gått ner så mycket som möjligt till 1:e november. Jag fixar inte sådana krav utan blir bara stressad och då funkar det inte för mig.

Jag har hela tiden tagit en dag i sänder - sett till att "idag ska jag inte fuska". Så har tiden gått och jag har kommit så här långt till slut.

Jag har inte heller haft några tankar om att jag måste gå ner si eller så många kilon i veckan utan bara försökt köra på och sedan får resultatet visa sig efteråt.

Lycka till :)

• Like 4

Grattis Susanne! det är roligt att följa dina inlägg och din viktnedgång. Hoppas du får mycket tillbaka på skatten :) för det måste kännas underbart att nå sitt mål och på det, få införskaffa en ny garderob. Bra jobbat !

• Like 1

Dagarna flyter på och det känns underbart att slippa fokusera på viktnedgång.
Jag äter ungefär som innan men har lagt till lite grönsaker .

Fusk?

Njae, lite då eftersom jag köpte mig en glass här om dagen men ingenting annat och jag har heller inte drabbats av någon sorts "nu-är-jag-nere-i-mål-och-nu-gör-det-inte-så-mycket-om-jag-frossar-lite" :D

Vågen har jag inte rört och hade tänk väga mig varje fredag ett tag framåt men eftersom det verkar gå så bra så väntar jag lite till....men ska spännande att se vad som hänt sedan :) 

• Like 1

• 2 weeks later...

Fusk är återkommande beteende när man går mot sina egna principer och det gör man troligen när man behöver självömkan. Äter man balanserat och speciellt när man kommit så långt att vikten slutligen stabiliserats, så borde man faktiskt kunna även unna sig ett och annat ibland. Dvs. man kan egentligen inte fuska med ett enstaka glass ! Man har ju förhoppningsvis lyckats ändra sitt ätbeteende trots allt och lärt sig ett och annat om sitt sockersug på vägen dit och kan därmed hantera olika situationer och dess konsekvenser samt risker. Att tro sig kunna gå tillbaka till det gamla livet, är dock nåt helt annat...

Det måste vara extra inspirerande att kunna släppa viktnedgången som ett fokusområde och kunna koncentrera sig helt och hållet på framtiden. Jag själv hoppas vara där framåt hösten. Samtidigt tror jag mig komma sakna den biten litet, så kanske jag aldrig släpper det helt. Men räknandet och matregistreringen skippar jag nog.

• Like 1

Tack Limp - ja det är en härlig känsla att kunna släppa just viktnedgången. Man känner sig liksom mer ...normal hi hi eller vad man ska kalla det :P

Däremot har jag nu kommit på  (nä egentligen inget nytt!)  att jag inte är helt normal när det gäller visst "frosseri" om jag sitter ensam på fredagskvällen och tycker att "nu e de fredag-myyyys".

Då sticker jag iväg och handlar choklad och annat godis. Hade det inskränkt sig till bara liiite så okej!

Men jag vet inte hur det går till men en liten "djävul" på min ena axel övertygar mig om att det gör inget om du köper MYCKET! Och sen frossar jag i mig allt och mår SKIT efteråt! Kass i magen, huvudvärk, hög puls etc etc.

Detta är ett beteende som endast inträffar när jag är ensam, har jag folk hemma skärper jag mig och äter mer normalt och likadant om jag är bortbjuden.

Så nu har en ny regel införts i detta hem: NOLL tolerans mot godis och annat skit när jag är ensam - det finns så mycket annat gott man kan mysa med en fredag eller lördagskväll om man nu tvunget vill det.

Ingenting sådant kommer nu innanför mina dörrar "bara för att det är helg" OM jag är ensam! Jag kan helt enkelt inte hantera det.  :unsure:

Annars flyter det på som vanligt - jag räknar ingenting längre men äter ungefär som innan. Blir mätt och belåten och har inga som helst problem med maten och inte heller godissug eller så i veckorna.

Nu ska jag låta dessa vattenkilo jag lagt på mig pga godiset i helgen försvinna och sedan göra en koll på vågen - men jag tror inte det hänt så mycket - varken upp eller ned :) 

• Like 2

Tack Limp - ja det är en härlig känsla att kunna släppa just viktnedgången. Man känner sig liksom mer ...normal hi hi eller vad man ska kalla det :P

Däremot har jag nu kommit på  (nä egentligen inget nytt!)  att jag inte är helt normal när det gäller visst "frosseri" om jag sitter ensam på fredagskvällen och tycker att "nu e de fredag-myyyys".

Då sticker jag iväg och handlar choklad och annat godis. Hade det inskränkt sig till bara liiite så okej!

Men jag vet inte hur det går till men en liten "djävul" på min ena axel övertygar mig om att det gör inget om du köper MYCKET! Och sen frossar jag i mig allt och mår SKIT efteråt! Kass i magen, huvudvärk, hög puls etc etc.

Detta är ett beteende som endast inträffar när jag är ensam, har jag folk hemma skärper jag mig och äter mer normalt och likadant om jag är bortbjuden.

Så nu har en ny regel införts i detta hem: NOLL tolerans mot godis och annat skit när jag är ensam - det finns så mycket annat gott man kan mysa med en fredag eller lördagskväll om man nu tvunget vill det.

Ingenting sådant kommer nu innanför mina dörrar "bara för att det är helg" OM jag är ensam! Jag kan helt enkelt inte hantera det.  :unsure:

Annars flyter det på som vanligt - jag räknar ingenting längre men äter ungefär som innan. Blir mätt och belåten och har inga som helst problem med maten och inte heller godissug eller så i veckorna.

Nu ska jag låta dessa vattenkilo jag lagt på mig pga godiset i helgen försvinna och sedan göra en koll på vågen - men jag tror inte det hänt så mycket - varken upp eller ned :) 

Hur har det gått med klädinköpen? Finns väl inget så motiverande för att hålla sig ur "sockerskålen" som när man står där i provrummet och inser att en helt ny klädstil och andra storlekar faller vackert till kroppen  :D

• Like 1

Hur har det gått med klädinköpen? Finns väl inget så motiverande för att hålla sig ur "sockerskålen" som när man står där i provrummet och inser att en helt ny klädstil och andra storlekar faller vackert till kroppen  :D

Ingen shopping ännu men det beror på att jag och dottern inte har haft någon tid att sammastråla i affärernas förlovade land :) 

Men det kommer - just nu är hon p "g" upp till Stockholm några dagar så efter det får jag hoppas hon har tid med sin gamla mamma :P 

Kommer rapport senare ha ha

• Like 2

Jaja, nu har jag varit och köpt lite nya kläder. Dottern är bortrest så hon får följa med nästa gång för jag måste ut på en shoppingrunda till. Efter 3,5 timmars springande runt i köpcentret så ORKADE jag inte mer ha ha :)

Det blev en skinnjacka - lite tuff modell, figursydd och skitsnygg är jag i den!! :D

Dessutom en helt vanlig jeansjacka som jag längtat länge efter men jösses vad jag letade! Alla jäkla jeansjackor för tjejer/damer är ju helt knäppa! Jättesmå i storlekarna och dessutom jättekorta!

Herregud, de slutar ju strax under armhålorna kändes det som ha ha - nää en sådan ville jag inte ha utan en helt vanlig jeansjacka i gammal modell.

Hittade till slut en snygg fast det var på en herravdelning st S och den var perfekt! Skitsnygg!

Sen blev det två par jeans, två linne, samt 4 tröjor i härliga färger och i MIN nya storlek 38 :)

Jeansjakten var en historia för sig själv - alttså VAD är det för modeller de har??? Tajta och fina som jag ville ha ...MEN man får ju för bövelen inte igenom fötterna!!???

Jag tvingade igenom fötterna med mycket möda och stort besvär och visst - jeansen satt som gjutna men sedan höll jag på att få panik på allvar! Jag trodde ärligt talat att jag skulle bli tvungen att be om en sax för att klippa upp dem nere vid fötterna! :wacko: 

ha ha nääää inga sådana brallor vill jag ha - man blir ju genomsvettig bara genom att få på och av dem!

Hittade i alla fall två andra som inte var sååå smala nertill.

Fler kläder behövs men det får vänta tills dottern kommer hem :) 

• Like 4

Jaja, nu har jag varit och köpt lite nya kläder. Dottern är bortrest så hon får följa med nästa gång för jag måste ut på en shoppingrunda till. Efter 3,5 timmars springande runt i köpcentret så ORKADE jag inte mer ha ha :)

Det blev en skinnjacka - lite tuff modell, figursydd och skitsnygg är jag i den!! :D

Dessutom en helt vanlig jeansjacka som jag längtat länge efter men jösses vad jag letade! Alla jäkla jeansjackor för tjejer/damer är ju helt knäppa! Jättesmå i storlekarna och dessutom jättekorta!

Herregud, de slutar ju strax under armhålorna kändes det som ha ha - nää en sådan ville jag inte ha utan en helt vanlig jeansjacka i gammal modell.

Hittade till slut en snygg fast det var på en herravdelning st S och den var perfekt! Skitsnygg!

Sen blev det två par jeans, två linne, samt 4 tröjor i härliga färger och i MIN nya storlek 38 :)

Jeansjakten var en historia för sig själv - alttså VAD är det för modeller de har??? Tajta och fina som jag ville ha ...MEN man får ju för bövelen inte igenom fötterna!!???

Jag tvingade igenom fötterna med mycket möda och stort besvär och visst - jeansen satt som gjutna men sedan höll jag på att få panik på allvar! Jag trodde ärligt talat att jag skulle bli tvungen att be om en sax för att klippa upp dem nere vid fötterna! :wacko: 

ha ha nääää inga sådana brallor vill jag ha - man blir ju genomsvettig bara genom att få på och av dem!

Hittade i alla fall två andra som inte var sååå smala nertill.

Fler kläder behövs men det får vänta tills dottern kommer hem :) 

Ja, alltså byxmodet just nu  :blink: inte ens när jag var pinnsmal skulle de varit snygga. Har man minsta kvinnlig form med rumpa och lår ser det galet ut. Undrar hur modebranschen tänker när de lanserar den typen av skinny byxor, misstänker att reaställen kommer att bli fulla av dem. Men trist att det är så enkelriktat att det knappt finns alternativ. Utom på typ Masai för 1200 kr  :wacko: .