Jump to content

Träning! (varför skakade mina ben?)

lillolla78

Recommended Posts

Tränar på gym sedan ett år tillbaka, ätit LCHF i en månad.

idag körde jag ett body pump pass, när vi skulle köra benen så fanns ingen ork till att hoppa upp och ner på brädan, kunde knappt gå upp och ner, benen skakade som faan!

VARFÖR?????

kan inget om träning..

åt blomkål och broccoli gratäng med ost och grädde + kyckling file och några skivor salami ca 1,5 tim innan

Snälla hjälp mig förstå, de var faktiskt lite obehagligt.  Har ju pressat min kropp mycket mycket mer än så

Har dom inte bytt ut det där passet än ;) ? Jag skulle säga en gång är ingen gång ...kroppen är en underlig apparat...kör på och se om det händer igen...jag brukar kunna kombinera LCHF och periodisk fasta med relativt hård träning utan större problem.

Vanligt övergångsproblem. Ta det lite lugnare tills kroppen känns starkare igen. Och jag har för mig jag har fått rådet att äta mer salt i det här sammanhanget (svaga muskler), även om inte jag är någon idrottare och inte nybörjare heller.

• 2 weeks later...

idag körde jag ett body pump pass, när vi skulle köra benen så fanns ingen ork till att hoppa upp och ner på brädan, kunde knappt gå upp och ner, benen skakade som faan!

VARFÖR?????

kan inget om träning..

åt blomkål och broccoli gratäng med ost och grädde + kyckling file och några skivor salami ca 1,5 tim innan

Snälla hjälp mig förstå, de var faktiskt lite obehagligt.  Har ju pressat min kropp mycket mycket mer än så

Du får nog ge det tid som flera ovan här föreslår. Själv så har jag aldrig märkt någon större skillnad på innan och efter men numera så är jag betydligt mer vältränad så det mesta känns lätt nu och därför så är det svårt att jämföra med innan.

En annan sak är ju att oavsett kost så varierar ju dagsformen. Jag tycker ofta att det är svårt att känna innan ett träningspass vilken kräm man har i musklerna. Dagsform helt enkelt. 

VARFÖR?????

kan inget om träning..

Efter en månad på LCHF-kost så har du precis, i bästa fall, uppnått basal ketoadaption, dvs du har i detta läge enbart åstadkommit bättre användning av ketonkroppar än att de skall hamna i toaletten medelst urinen.

Det som återstår för att uppnå maximal ketoadaption har främst med enzymproduktion samt -aktivitet att göra samt den intramuskulära förmågan att använda fett som bränsle. Det senare handlar i praktiken om att dels öka mängden intramuskulära triglycerider (IMTG) samt att bättre/effektiva tillgodogöra sig detta. Det handlar även om att optimera förmågan att använda de små intramuskulära kolhydratlager (glykogen) som finns genom förbättrad återanvändning av ex. mjölksyra etc.

I mitt fall tog det ca 3-4 månader innan jag var på banan med "riktig" gymträning. Efter 3-4 veckor så var jag bara ketoanpassad basalt vilket tycks stämma med dina erfarenheter.