lillolla78 Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Vikt minskning för normalviktiga????? Hur gör man??? 152 cm 55 kg någon?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Man svälter Men varför skulle man vilja gå ner om man redan är normalviktig? Det lär varken göra dig friskare starkare eller mer attraktiv Kanske är det istället en tränad kropp du egentligen vill åt? Då kanske du tom ska äta mer bege dig till gymet och tom acceptera viktuppgång för att i slutändan se fräschare och friskare ut med bättre hållning och mer muskulatur som slutmål?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Kör på detta i stället! Kan eventuell kräva lite träning, men de kilona sitter då betydligt snyggare! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Man svälter Men varför skulle man vilja gå ner om man redan är normalviktig? Det lär varken göra dig friskare starkare eller mer attraktiv Kanske är det istället en tränad kropp du egentligen vill åt? Då kanske du tom ska äta mer bege dig till gymet och tom acceptera viktuppgång för att i slutändan se fräschare och friskare ut med bättre hållning och mer muskulatur som slutmål?? Det finns ju olika varianter av "normalviktig". Är man på 23-24.9 BMI kanske man inte känner att det är där man vill vara. Jag är "normalviktig" men vill gå ner ungefär 6-8 kilo, till runt 22 i BMI. Vikt minskning för normalviktiga????? Hur gör man??? 152 cm 55 kg någon?? Det beror på vad ditt mål är. Är det enbart vikt blir det svårare. Om du vill minska i fett och kanske även öka i muskler, finns det däremot sätt. Jag rekomenderar STARKT emot enbart lågkalori diet! Jag har själv tagit in väldigt få kalorier under en lång tid och har numer i princip ingen förbränning alls, eller ja hälften så mycket som "normalt". Detta hämmar på lång sikt viktminskning och det är svårt för mig att minska i vikt nu. Just nu har jag försökt mig på LCHF i en vecka, men jag har inte vägt mig än. Tvivlar på att jag har gått ner med tanke på min låga förbränning pga tidigare kost. Men eftersom att så många säger att man iaf efter 3 månader har nått bra resultat enbart genom kost-ändring, plus att man därefter verkar få fastare kropp och mer muskler dessutom, tycker jag definitivt är värt att prova. Dessutom kommer jag kombinera en mindre strikt LCHF med periodisk fasta, eftersom det nog passar mig väldigt bra då jag är van vid att äta ganska lite. Jag kan gärna ge dig mer info om periodisk fasta också om du vill =) Det är inte så extremt och svårt som det kan låta. Dessutom kan man lägga till lite enklare träning där man vill bli mer tonad, t.ex. kommer jag köra lite muskel träning för mage, rumpa, lår, i samband med min nya kost. Jag är 172cm och väger ca 70 kilo (gjorde iaf det när jag vägde mig för en vecka sedan), så "normalviktig", men vill gå ner till 64kilo. EDIT: Tänk på också att muskler väger mer än fett. Om du ökar i muskler och minskar i fett, kan du fortfarande bli smalare utan att gå ner i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Criollo Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Lchf kan ju funka även mot trivselkilon, själv gick jag från BMI 23,5 till 21,5 (ja, BMI är ett trubbigt mått), äter lchf mot min ibs så det var ren bonus. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Lchf kan ju funka även mot trivselkilon, själv gick jag från BMI 23,5 till 21,5 (ja, BMI är ett trubbigt mått), äter lchf mot min ibs så det var ren bonus. Får man fråga hur strikt LCHF du har kört?? Under 20g KH/dag, eller uppåt 40-50?? och under hur lång tid? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Criollo Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Har aldrig räknat men varit noggrann med att inte få mig någon stärkelse, frukt eller socker, inte jättemycket grönsaker heller eftersom magen inte fixar det, nötter funkar inte heller så bra så det blev väl hyfsat strikt av bara farten. Grädde med bär och chokladmousse nån gång ibland däremot. Inget tydligt svar kanske, men kanske något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillolla78 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Får man fråga hur strikt LCHF du har kört?? Under 20g KH/dag, eller uppåt 40-50?? och under hur lång tid? =) Jag har idag kört strikt lchf i en månad, gått ner från 58-55,3 gymmar några ggr i veckan promenerar minst en timme om dagen förutom de dagar jag jobbar 7-21,30 :-D jag har väldigt mycket rumpa/lår och en del på mage ! Har idag ett bmi på 23,9 vill ligga på 21-22 Har läst att när man bantat hela sitt liv, svät sig långa perider, så tar det ett tag innan kroppen kommer igång?????? fasta: nja jag vet inte, kanske! Men när jag jobbar så äter jag frukost kl 04,30 lunch 11-12 middag vid 17 tiden kommer i säng vid 23 tiden, tror jag behöver dessa måltider, för att orka med träningen!? Kör verkligen 110% när jag är på gymmet älskar gruppträningar i alla former. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillolla78 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Man svälter Men varför skulle man vilja gå ner om man redan är normalviktig? Det lär varken göra dig friskare starkare eller mer attraktiv Kanske är det istället en tränad kropp du egentligen vill åt? Då kanske du tom ska äta mer bege dig till gymet och tom acceptera viktuppgång för att i slutändan se fräschare och friskare ut med bättre hållning och mer muskulatur som slutmål?? Tränar på gymmet regel bundet, promenerar minst en timme i det fria! äter tills jag är nöjd! Kan det vara så att jag har svårt med viktnedgång för att jag bantat i hela mitt liv eller sedan tonåren 20 år, de sista åren har varit helt galet! nutrilette, viktklubb mm Kan de stoppa min viktnedgång?? kroppen vet inte riktigt vad jag tänker göra med den??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Jag har idag kört strikt lchf i en månad, gått ner från 58-55,3 gymmar några ggr i veckan promenerar minst en timme om dagen förutom de dagar jag jobbar 7-21,30 :-D jag har väldigt mycket rumpa/lår och en del på mage ! Har idag ett bmi på 23,9 vill ligga på 21-22 Har läst att när man bantat hela sitt liv, svät sig långa perider, så tar det ett tag innan kroppen kommer igång?????? fasta: nja jag vet inte, kanske! Men när jag jobbar så äter jag frukost kl 04,30 lunch 11-12 middag vid 17 tiden kommer i säng vid 23 tiden, tror jag behöver dessa måltider, för att orka med träningen!? Kör verkligen 110% när jag är på gymmet älskar gruppträningar i alla former. det som är bra med fastan är att den är justerbar =) den måste inte hållas strikt varje dag... nån gång i veckan räcker ^^ du kanske har gått ner mer i fett än vågen säger, och upp i muskelmassa också?? =) grattis till det resultat du har hittills!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Jag har idag kört strikt lchf i en månad, gått ner från 58-55,3 gymmar några ggr i veckan promenerar minst en timme om dagen förutom de dagar jag jobbar 7-21,30 :-D jag har väldigt mycket rumpa/lår och en del på mage ! Har idag ett bmi på 23,9 vill ligga på 21-22 Har läst att när man bantat hela sitt liv, svät sig långa perider, så tar det ett tag innan kroppen kommer igång?????? fasta: nja jag vet inte, kanske! Men när jag jobbar så äter jag frukost kl 04,30 lunch 11-12 middag vid 17 tiden kommer i säng vid 23 tiden, tror jag behöver dessa måltider, för att orka med träningen!? Kör verkligen 110% när jag är på gymmet älskar gruppträningar i alla former. Om du har gått ner från 58 till 55,3 på en månad så är det ju bara att gratulera, det är ju fantastiska resultat, speciellt när du inte är direkt överviktig. Ju mindre man har att gå ner desto saktare går det i allmänhet. Normal och rekommenderad viktnedgång är mellan 0,5 - 1 kg i veckan och en snabbräkning visar att du går ner ca 0,67 kg i snitt per vecka - det är ju perfekt! Vad är problemet? Har du stannat upp i viktnedgången under en längre tid efter att de 2,7 kg försvann eller har du snudd på orimliga förväntningar? Mäta också och stirra dig inte blind på vågen. I och med att du tränar kanske du går ner i fettvikt och upp i muskelvikt och då är ju minskningen i kilo inte lika viktig, precis som bilden Zepp la upp här ovanför visar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Måste bara inflika angående BMI - det är ett VÄLDIGT trubbigt instrument som inte säger någonting om muskelmassa, benstomme etc. Min dotters kille är fruktansvärt vältränad med stora tunga muskler och vad visar hans BMI tror ni? Jo att han är mycket överviktig...alltså va? Nä, BMI skiter jag fullständigt i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Måste bara inflika angående BMI - det är ett VÄLDIGT trubbigt instrument som inte säger någonting om muskelmassa, benstomme etc.Min dotters kille är fruktansvärt vältränad med stora tunga muskler och vad visar hans BMI tror ni? Jo att han är mycket överviktig...alltså va?Nä, BMI skiter jag fullständigt i Jo det är ju väldigt opålitligt, Men om man inte har så mycket muskler är det ändå ett ok mått att följa för att hålla sig på en bekväm nivå. Jag vet t.ex. hur nöjd jag var mellan 20-22bmi, speciellt på 22. Så därför vill jag dit igen. Mer mentalitet och bekvämlighet än ett mått på fysisk hälsa.. =) Slår vad om att det är så för många andra också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 noacastle: Jo jag förstår hur du menar. Men ibland kan folk säga till mig att "jamen NU får det väl vara bra - du är ju på normalt BMI!" Japp, men BMI är som sagt trubbigt och tar inte hänsyn till min mycket smala benstomme (som nu grävts fram ur allt fläsk hi hi) och då nöjer jag mig INTE med en BMI-siffra som ligger, visserligen inom "normal", men ändå i den övre gränsen. Ibland tror jag att vissa tror att man ska få någon ätstörning eller att det gått en "på huvudet" om man vill fortsätta lite till för att få bort sista fläsket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 BMI är ett jättebra mått.. på hela befolkningar! Går inte på något vis att applicera på enskilda individer. För övrigt så är de som har något lite högre BMI friskare och lever längst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts