Lily73 Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Har inte mått bra alls i magen under snart en vecka, har varit extremt svullen i magen, värsta jag varit med om och då har jag ändå haft ibs ett par år.. Känt mig konstant nödig också, men när jag gått på toa har det inte kommit nåt. Tog till slut katrinplommonjuice som brukar lösa ALLT, men icke sa Nicke. Idag är första dagen jag känner mig mindre svullen, iaf inte som ett luftskepp med ben.Det enda jag kunde komma på som jag inte ätit idag men dom andra dagarna var ett lchf-knäckebröd (som tyvärr var sjukt gott) som jag bakade i söndags. Det kanske blev för mycket frön och fibrer för min ibs... Kom även på en annan sak, jag har nog tänkt lite fel och glömt att även grönsaker är ju kolhydrater, så de har jag inte ens tänkt på att räkna med i dagens kh-kvot. Jag har fyllt på med grönsaker för att jag ska kunna bli mätt... Polletten trillade ner idag att, fasen jag ska kanske fylla på med mer fett istället och minska mängden grönsaker också,Eller hur!?Kan någon tala om rent praktiskt hur mycket(lite) kh ni äter till varje måltid? T ex lunch , om man äter ett kycklingbröst med bearnaisesås, hur mycket grönt har man till det om man har ett intag på 20 kh/dag? Har man ens nåt till eller blir det bara sås och kött då?Ursäkta om jag verkar trögare än tåget, mycket att ta in ett helt nytt tänk och få det att funka i praktiken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 behåll / ät skinnet på kycklingen och använd mycket gröna blad som spenat mm.När det gäller sås så bör man sträva efter att göra tex smörsås själv.då de färdiga ofta innehåller sockerarter och tveksamma vegetabiliska fettet. fast i bland har man ju inte tid och då tror jag att lohmanders är en av de bättre färdiga .Jag vet i alla fall att coop egna går bort då den är spängfylld med ingrediensienser som är outtalbara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Jag tänker på LCHF- knäckebrödet som du har ätit. Var försiktig om det är sesamfrön i det. Jag upplever att just sesamfrön kan vara mycket irriterande för magen, om man är känslig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Mina hembakta fröbröd, mjuka och hårda, håller verkligen igång magen. I det här fallet är det bara positivt. Men kanske någonting man ska vara försiktig med om man inte har järnkista. Jag har nästan alltid någon form av sallad och/eller kokt grönsak till min mat. Det blir godare och kolhydratmängden fungerar för mig. Använder grönsaker i alla färger, vill jag vara striktare en period blir det gröna blad av olika slag. Mycket olivolja på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Det är nog "tyvärr" brödet som ställer till det för dig Jag tror inte du ska behöva dra ner på grönsakerna varken för Lchf-resultatet eller IBS:en (om det nu inte är nån specifik grönsak som triggar din hårda mage) Ät däremot (som du själv är inne på) mer fett och drick mer vatten Magnesium sätter också fart på magen på ett naturligt sätt Testa tex dolomitkalk som finns i pulverform på hälsokosten (Kalcium + magnesium) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Jag får stopp på min mage ibland, och det blir det av för mycket hårdost och choklad (90%). Kan inte se ngt samband med varken frön eller grönsaker, snarare tvärtom. Precis som dufva skriver så brukar magnesium hjälpa (jag tar det nästan varje kväll). Äter jag lchf-bröd med mycket fröer så sätter det fart på min mage, men jag orkar inte riktigt baka och det triggar mig att äta mycket och då gärna hårdost på brödet ;-) Så jag tror nog snarare du ska kolla vilka kh du äter som kan vara stoppande och ta bort det, som hårdost, the, choklad. Igår åt jag gratinerad falukorv (5g kh/100gr, 82% kött) samt smörstekt broccoli, kanske 75 gr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillolla78 Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Har inte mått bra alls i magen under snart en vecka, har varit extremt svullen i magen, värsta jag varit med om och då har jag ändå haft ibs ett par år.. Känt mig konstant nödig också, men när jag gått på toa har det inte kommit nåt. Tog till slut katrinplommonjuice som brukar lösa ALLT, men icke sa Nicke. Idag är första dagen jag känner mig mindre svullen, iaf inte som ett luftskepp med ben. Det enda jag kunde komma på som jag inte ätit idag men dom andra dagarna var ett lchf-knäckebröd (som tyvärr var sjukt gott) som jag bakade i söndags. Det kanske blev för mycket frön och fibrer för min ibs... Kom även på en annan sak, jag har nog tänkt lite fel och glömt att även grönsaker är ju kolhydrater, så de har jag inte ens tänkt på att räkna med i dagens kh-kvot. Jag har fyllt på med grönsaker för att jag ska kunna bli mätt... Polletten trillade ner idag att, fasen jag ska kanske fylla på med mer fett istället och minska mängden grönsaker också,Eller hur!? Kan någon tala om rent praktiskt hur mycket(lite) kh ni äter till varje måltid? T ex lunch , om man äter ett kycklingbröst med bearnaisesås, hur mycket grönt har man till det om man har ett intag på 20 kh/dag? Har man ens nåt till eller blir det bara sås och kött då? Ursäkta om jag verkar trögare än tåget, mycket att ta in ett helt nytt tänk och få det att funka i praktiken... Håller med dig! Så mycket nytt å ta in! Att inte lasta på med en massa grönsaker, ja de är verkligen svårt. önskar det fanns en folder där det stod, på ett lätt och bra sätt, för en trögis att förstå 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Jag skulle nog säga - precis som du själv är inne på - ät fett för att bli mätt, och grönsaker för att det är gott (och nyttigt). Inte vice versa. Rent praktiskt kan man väl äta en hel del grönsaker innan man är uppe i 20 g kolhydrater - det är väl bara att slå upp sina favoritgrönsaker i minmat.net eller matdagboken eller nåt, och se hur mycket det blir. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 behåll / ät skinnet på kycklingen och använd mycket gröna blad som spenat mm.När det gäller sås så bör man sträva efter att göra tex smörsås själv.då de färdiga ofta innehåller sockerarter och tveksamma vegetabiliska fettet. fast i bland har man ju inte tid och då tror jag att lohmanders är en av de bättre färdiga .Jag vet i alla fall att coop egna går bort då den är spängfylld med ingrediensienser som är outtalbara. Kanon! Jag älskar bladspenat och vitkål, det kan bli svårt att vara utan. Är tyvärr ingen stjärna i köket direkt men det var faktiskt lohmanders bea jag åt sist. Ska försöka mig på att göra egen sås I framtiden, just nu blir det lättast möjliga för att underlätta matlagning.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Jag tänker på LCHF- knäckebrödet som du har ätit. Var försiktig om det är sesamfrön i det. Jag upplever att just sesamfrön kan vara mycket irriterande för magen, om man är känslig. Tack för tipset!! Det var sesamfrön i, inget jag brukar äta så det kan vara det. Ska kanske testa att göra knäckte utan och se om det blir nån reaktion.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Mina hembakta fröbröd, mjuka och hårda, håller verkligen igång magen. I det här fallet är det bara positivt. Men kanske någonting man ska vara försiktig med om man inte har järnkista. Jag har nästan alltid någon form av sallad och/eller kokt grönsak till min mat. Det blir godare och kolhydratmängden fungerar för mig. Använder grönsaker i alla färger, vill jag vara striktare en period blir det gröna blad av olika slag. Mycket olivolja på! Om du kan tänka dig att dela med dig av receptet på dina fröbröd så tar jag tacksamt emot det , just bröd är svårt att vara utan tycker jag. Älskar att äta knaprigt knäcke till maten .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Det är nog "tyvärr" brödet som ställer till det för dig Jag tror inte du ska behöva dra ner på grönsakerna varken för Lchf-resultatet eller IBS:en (om det nu inte är nån specifik grönsak som triggar din hårda mage) Ät däremot (som du själv är inne på) mer fett och drick mer vatten Magnesium sätter också fart på magen på ett naturligt sätt Testa tex dolomitkalk som finns i pulverform på hälsokosten (Kalcium + magnesium) Med grönsakerna tänkte jag mest på att jag kanske ska ha dom som tillbehör,alltså inte fylla ut tallriken med grönt för att bli mätt, utan fylla på med mer fett då istället. Äter magnesium/kalcium tabletter men har faktiskt inte kollat innehållsförteckningen så jag vet inte hur rent det är..ska kolla det ifall jag ska byta ut till pulverformen! Tack för tipset! Vatten dricker jag som minimum 3 l/dag, lite mer om jag tränar..behövs det mer än så tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Jag får stopp på min mage ibland, och det blir det av för mycket hårdost och choklad (90%). Kan inte se ngt samband med varken frön eller grönsaker, snarare tvärtom. Precis som dufva skriver så brukar magnesium hjälpa (jag tar det nästan varje kväll). Äter jag lchf-bröd med mycket fröer så sätter det fart på min mage, men jag orkar inte riktigt baka och det triggar mig att äta mycket och då gärna hårdost på brödet ;-) Så jag tror nog snarare du ska kolla vilka kh du äter som kan vara stoppande och ta bort det, som hårdost, the, choklad. Igår åt jag gratinerad falukorv (5g kh/100gr, 82% kött) samt smörstekt broccoli, kanske 75 gr. Dricker nästan aldrig the eller äter sällan hårdost, inget under senaste veckan. Äter brie och dricker kaffe däremot . Smörstekt broccoli lät ju galet gott! Som sagt,enda kh jag ätit förutom grönsaker var lchf-knäcket, men jag ska göra som syster skrev och utesluta sesamfrön eftersom det kunde vara jobbigt för känsliga magar . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Håller med dig! Så mycket nytt å ta in! Att inte lasta på med en massa grönsaker, ja de är verkligen svårt. önskar det fanns en folder där det stod, på ett lätt och bra sätt, för en trögis att förstå Jag visst är det mycket att ta in! Ska liksom göra en helomvändning i hjärnan och sen få det att fungera...inte det lättaste Att tänka om efter flera års "tvärtomtänk" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Dricker nästan aldrig the eller äter sällan hårdost, inget under senaste veckan. Äter brie och dricker kaffe däremot . Smörstekt broccoli lät ju galet gott! Som sagt,enda kh jag ätit förutom grönsaker var lchf-knäcket, men jag ska göra som syster skrev och utesluta sesamfrön eftersom det kunde vara jobbigt för känsliga magar . Ja, ha, ha, efter nästan 1,5 år börjar jag tröttna på kokt broccoli ;-). Woka/steka med smör blir gott. Gräddstuvad vitkål är galet gott (tycker jag), skär vitkålen i bitar, ca 1-2cm och stek av i lite smör i kastrull, häll på grädde och låt småputtra tills vitkålen blir mjuk. Perfekt till lite stekt skivad kassler, MUMS!!!! Snabbmat är det också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lily73 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Jag skulle nog säga - precis som du själv är inne på - ät fett för att bli mätt, och grönsaker för att det är gott (och nyttigt). Inte vice versa. Rent praktiskt kan man väl äta en hel del grönsaker innan man är uppe i 20 g kolhydrater - det är väl bara att slå upp sina favoritgrönsaker i minmat.net eller matdagboken eller nåt, och se hur mycket det blir. Jamenvisst, så kan jag göra! Hade inte en tanke på att jag får fram mängden då (som sagt, trögare än tåget ibland..) jag har ju iforms kostdagbok, den borde jag kunna kolla på, tack för tipset! Usch nu skäms jag ju faktiskt lite att jag inte ens tänkte så långt själv men jaja, jag bjuder på att jag är en virrpanna ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts