Jump to content

Vad äta när man är sjuk?

Recommended Posts

Hej alla. Jag har hållit på med LCHF i ett par år nu, ätit strikt/måttligt på sistone. 
Nu är jag sjuk i Covid och känner att jag har nästan aversion mot min vanliga mat (har inte förlorat smak/lukt). Samtidigt känner jag mig småhungrig och det känns att jag skulle vilja äta apelsiner och liknande sötfruktiga saker. Har t.o.m. grävt i makens chockladstash. 
Tacksam för idéer som håller mig kvar på LCHF-vägen. Fasta tyvärr funkar inte heller, har det där gnagande behovet att stoppa i munnen något. HJÄLP!

2 timmar sedan, Mitt nya liv sade:

Hej alla. Jag har hållit på med LCHF i ett par år nu, ätit strikt/måttligt på sistone. 
Nu är jag sjuk i Covid och känner att jag har nästan aversion mot min vanliga mat (har inte förlorat smak/lukt). Samtidigt känner jag mig småhungrig och det känns att jag skulle vilja äta apelsiner och liknande sötfruktiga saker. Har t.o.m. grävt i makens chockladstash. 
Tacksam för idéer som håller mig kvar på LCHF-vägen. Fasta tyvärr funkar inte heller, har det där gnagande behovet att stoppa i munnen något. HJÄLP!

Ät det du får i dig under din sjukdomsperiod. Det är viktigare än ngt annat om du frågar mig. 

• Like 4

Cederulla har rätt, ät det du får i dig. Frukt är bättre än godis. Funkar mörk choklad är det bättre än ljus. En tunn cracker med mycket pålägg, går det? Filmjölk eller yoghurt? Kanske går ner naturell och om inte, ta en liten klick sylt.

• Like 2

Håller med Cedrulla... med lite normal tur är Covidinfektionen över på 1-2 veckor, då kan du gå tillbaka och äta som vanligt igen.  Jag tycker definitivt inte att du ska fasta när du är sjuk.... om det fortsatt är svårt att äta LCHF när du blivit frisk igen så kan vi väl diskutera vad man kan göra åt det?  Krya på dig! :)

• Like 1