Jump to content

Munntorr

lelleleo

Recommended Posts

Japp, instämmer med muntorrhet.

Tror det kan ha att göra med ingång i ketos, men inte säker.

Vet bara att det går över, antingen för att jag går ur ketos, eller av något annat. Men muntorrheten kommer och går.

Är inne på min femte vecka nu och det går skitbra. Den stora negativa effekten är just -> Muntorrhet.
Jag vaknar på nätterna med tungan fastklibbad i munnen, knappt möjligt att svälja.
Det första jag gör när jag kliver upp är att halsa 2-3 glas vatten (3decilitersglas).

Problemet uppstod för 1,5-2 veckor sedan och det upplevs värre för varje dag.

Jag dricker normalt väldigt mycket vatten, även innan jag började med LCHF, och jag har börjat dricka mer nu efter kostomläggningen. Jag tror itne jag kan få i mig så mycket mer vatten än det jag dricker idag.

Jag har även provat slänga i salt i första glaset vatten på morgonen, men det hjälper inte heller.

De senaste dagarna har jag tagit resorb i hopp om förbättring, men jag är väldigt osugen på att hålla på och stoppa i mig kemikalier, pus de onödiga kolhydrater + sötningsmedel som resorb innehåller.

Under dagarna är det itne så stort problem då det bara är att dricka. Men när det stör nattsömnen och gör det synnerligen obehagligt med cykelturen till jobbet på morgonen (blir snustorr efter ca 200m) så börjar jag känna att det måste finnas en lösning.

• 2 weeks later...

Kanske det skulle stimulera salivproduktionen att ta lite citron eller limejuice i något glas vatten emellanåt. Det sura brukar "dra" till i spottkörtlarna, men jag är inte helt säker på att det funkar under ketos.

För mig räcker det att bara tänka på något surt, så är produktionen i full gång :huh:

• Like 1

• 3 months later...

Jag började med oil pulling för 3 månader sedan och det har förändrat miljön i munnen helt. Slemhinnorna är alltid mjuka och lena. Visst kan jag känna mig törstig men aldrig så att munnen klibbar ihop.

Jag använder en klunk sesamolja varje morgon, innan jag äter. Kör runt det ca 20 minuter under de övriga morgonbestyren, och spottar sedan ut. Googla oil pulling så får du veta mer.

• Like 1