Jump to content

Ny diabetesmedicin

kristina
 Share

Recommended Posts

Årlig kontroll på vårdcentralen :

Är rekommenderad av min läkare på VC att börja med Jarduvance (stavning?)som ett tillägg till Metformin. (1000mg x 2)
mitt HBA1c har legat mellan 52-57, samt statiner förstås, ( tot kol 5.8  ldl 3.3  trig 2.2   hdl 1.48. Triglycerider har dock stigit sen sist, från 1.8. Pga min ”lathet” med promenaderna bl.a. och många infektioner under året. Läkaren ville även skriva ut Metoprolol för snabb puls  (blodtrycket 118/75, puls runt 90) . Läste om Jarduvance, verkar vara livsfarligt? Riktigt otäcka biverkningar. Är överviktig 82kg, 66 år  Ätit enl LCHF i flera år, minst 10. Slarvat ibland, några dagar/ 6månperiod. Brukar även vattenfasta 2 ggr/år, blir ca 3 1/2 - 4 dagar. Magkänslan är inte god ang dessa piller. Jag blir livrädd faktiskt. 
kanske finns det någon erfaren och kunnig om ämnet på detta forumet? 
Tacksam för diskussion, 
Kristina . 

Naturligtvis är det ditt val. Om dessa mediciner hade någonsin hjälpt att bota sockersjukan så skulle ju inte finnas några sockersjuka människor kvar? Med de finns ju kvar och blir fler och fler. Därför är det så vinstbringande att ta fram flera diabetesmediciner. Men som en vis människa har sagt är det mycket dumt att försöka behandla en sjukdom orsakad av kosten med piller.

Det är inte blodsockret som man ska fokusera på. Det är insulinet. Eftersom det är insulinresistensen som ligger i grunden så är det den man ska försöka komma åt. Den botar man inte med ett par fastor per år. Det behövs nog mer fastande. Varför inte sluta med kolhydratrika livsmedel helt på ett tag samt fasta lite mer?

När jag sökte på det läkemedlet du skrev om hittade jag jardiance. Det kanske det du menade? Det fungerar genom att tvinga kroppen att kissa ut sockret. Jag tycker att det är mycket bättre metod att istället sluta äta ett ämne som gör dig sjuk. Innan sockret hamnar i urinen hinner det göra tillräckligt med skada i din kropp och det börjar redan i munnen.

• Like 4
  • Thanks 1

Hej, Katerina 

och tack för ditt tänkvärda och kloka svar. Ja, det var Jardiance jag menade. Och visst är det insulinet (insulinresistensen)man ska sätta fokus på. 
Jag får skärpa till mig, du har ju helt rätt i allt. Jag har funderat på alla dessa mediciner som föreslagits och jag har kommit fram till att inte börja med något av dom. 
Nästa provtagning får visa hur jag lyckats. Läkaren får bli hur irriterad hon vill. Tack för svar, det har peppat mig nu att ta tag i kolhydraterna igen. // Härlig vår o sommar önskar Kristina. 

• Like 7

On 2022-04-25 at 17:18, kristina sade:

Slarvat ibland, några dagar/ 6månperiod.

Jag håller med Katerina i allt hon säger, men jag tycker du tar för lätt på  att du "slarvat ibland". Typ2 diabetiker förkortar sitt liv med genomsnitt  18 år för kvinnor  (15 år för män). För om du äter, så att du inte blir av med  typ2 diabetes, då äter du så att du skall förbli typ2 diabetiker.Du måste ta ditt eget ansvar på alvar. I början på 2000 tALET       konstaterade läkemedelsföretag att medicin behandling inte hindrade diabetes biverkningarna, och 3 läkemedelsbolag  beslöt att prova att sänka blodsockret mer genom att öka medicineringen. Men det ledde till att diabetesbiverkningarna blev ökade. Så när du "slarvar",så bör du ändra beskrivningen av det du gör.Så vad du beslutat att göra är att äta mer kolhydrater, så att du överbelastar levern(vilket i längden brukar leda till levercirros , som kan leda till levercancer(förut var det nästan bara alkoholister som fick det,men nu finns det också högkolhydrat ätare som får det.) Jag brukar roa mig med att läsa innehållsförteckningarna på Glass förpackningar, och på Lidl hittade jag en glass. som enda sötningsmedlet var FRUKTOS. Den glassen borde endast få säljas med varningstext. Typ "Kan orsaka leverskador och åderförkalkning".Så mitt förslag till dig är att när du får lust att "slarva". Vad orsakar det ? Har du tråkigt? Vill du äta något gott? Så fundera då på hur kan du uppnå det med  en mer varierad lågkolhydratkost t ex. Lycka till. Som man brukar säga; -Det är roligare att vara rik och frisk, än att vara fattig och sjuk, och jag förmodar att det är lättare att bli rik om man är frisk.  

• Like 2

HelgeK,

Tack för en väldigt klok insikt. 
Vet inte varför, men jag kan bli så himla sugen på något sött efter middagen. ( äter ingen lunch) , det är dock inte alls alltid som jag ger efter för sötsuget. Det söta som jag äter vid dessa tillfällen är t.ex äpple,päron, bulle eller ett ballerinakex. Inte alls bra, förstår det. Får sluta med att inhandla dessa, så är det bara.

Kaffebrödet har varit mest för gäster. Maken vill ha någon frukt ibland. Tack och lov så har jag aldrig varit en godisråtta eller chokladfreak. 

Bara att inse fakta; jag måste låta bli allt det där så jag inte blir sjukare. Som sagt, det är mitt eget val vad jag stoppar i munnen. 
Tack för all klokskap! // Kristina. 

• Like 1

13 timmar sedan, kristina sade:

Vet inte varför, men jag kan bli så himla sugen på något sött efter middagen. ( äter ingen lunch) , det är dock inte alls alltid som jag ger efter för sötsuget.

Har du testat att ändra när på dagen du äter? Om det suget kommer kanske du kan stävja det, utan att bli hungrig/sugen vid senare tidpunkt? 
Personligen vill jag äta på morgon/förmiddag men klarar mig rätt bra utan mat senare på dagen.

• Like 3
  • Thanks 1

On 2022-04-25 at 17:18, kristina sade:

några dagar/ 6månperiod

Om det stämmer att du "fuskar" några dagar per 6 månaders period så skulle jag vilja påstå att det är samma sak som att INTE fuska. Det är inget som kommer bli bättre eller sämre hälsomässigt om du slutar med detta.

Men du är något överviktig om du skulle klara av och minska vikten med t ex 10 kg+ ( om du inte är lång?) så kan det göra mycket stor skillnad. :)

• Like 2
  • Thanks 1

Snälla, snälla sluta äta statiner som är rent rävgift 😵💫 läs på infon som bla finns på Kostdoktorn. 
Och lycka till med ditt kostval igen 😊

läs mer i ämnet via Annika Dahlqvist blogg idag  kan inte länka dit.. 

• Like 2
  • Thanks 1

• 2 weeks later...

Det är sockerberoendet som är det grundläggande problemet, det går det inte att göra något åt och ger medvind åt diabetespandemin. Läkarna lär sig inte ett skvatt om kostens inverkan på hälsan, deras kunskaper syftar enbart till att förse patienterna med läkemedel. Undantag finns men dom motarbetas konsekvent. 

Det som inte finns i utbildningen finns heller inte i verkligheten annat än som konspirationer och kvasiteorier. Läkarna blir därför skeptiska och irriterade när en patient väljer att lyssna på sin egen kropp.

Att uppmana till total avhållsamhet från socker har jag slutat med sedan länge då det inte längre är möjligt att genomföra. Beroendet har liksom för heroinisten övertaget över sunt förnuft och logiskt tänkande.

• Thanks 1
  • Sad 1