Familjär hyperkolesterolemi

KPJ
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har troligtvis familjär hyperkolesterolemi, tror kardiologen. Är kvinna, 39 år gammal, 154 cm lång, väger 46 kg. Röker inte, ingen diabetes osv. Hjärtproblem i biologisk familj men är adopterad från Asien så jag har inte full koll. HDL 1,0, LDL 6,5 och triglycerider normala. Totalkolesterol 6,7 och apo-kvot 1,5. Har fått Rosuvastatin insatt på låg dos då man måste trappa upp försiktigt för oss från Asien. Därtill rejäl IBS vilket gör att det är knivigt att få i mig rätt mat då jag ska undvika FODMAP. Min dietist säger att jag behöver vara väldigt försiktig med fett för magens skull då hon tror att den reagerar på det. Oklart dock vilka fetter. Känns bara lite hopplöst att utesluta både kolhydrater och fett för hälsans skull. Vad ska man då leva av? Är nyfiken på LCHF och eventuella hälsofördelar utifrån mina problem. Tror ni att det är något för mig eller inte? 

• Like 1

Jag är tack och lov ingen läkare och därför kanske får jag inte ihop det här att vi ska sänka vår kolesterol med alla medel. Kolesterol finns i modersmjölken. Vi behöver kolesterol för att kunna bygga nya celler och hormoner. Vår hjärna och benmärg innehåller mycket fett. Vår kropp kan producera kolesterol om vi äter för lite av det. När människor blir äldre har det visat sig att de lever längre om de har högre kolesterol. Du är bara 39 år och du har inte haft blodpropp tidigare och din läkare vill att du ska ta statiner. Statiner är ett preparat som hindrar kroppen från att producera den här livsnödvändiga molekylen. För utan kolesterolet dör man.