Familjär hyperkolesterolemi

KPJ
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har troligtvis familjär hyperkolesterolemi, tror kardiologen. Är kvinna, 39 år gammal, 154 cm lång, väger 46 kg. Röker inte, ingen diabetes osv. Hjärtproblem i biologisk familj men är adopterad från Asien så jag har inte full koll. HDL 1,0, LDL 6,5 och triglycerider normala. Totalkolesterol 6,7 och apo-kvot 1,5. Har fått Rosuvastatin insatt på låg dos då man måste trappa upp försiktigt för oss från Asien. Därtill rejäl IBS vilket gör att det är knivigt att få i mig rätt mat då jag ska undvika FODMAP. Min dietist säger att jag behöver vara väldigt försiktig med fett för magens skull då hon tror att den reagerar på det. Oklart dock vilka fetter. Känns bara lite hopplöst att utesluta både kolhydrater och fett för hälsans skull. Vad ska man då leva av? Är nyfiken på LCHF och eventuella hälsofördelar utifrån mina problem. Tror ni att det är något för mig eller inte? 

• Like 1

Jag är tack och lov ingen läkare och därför kanske får jag inte ihop det här att vi ska sänka vår kolesterol med alla medel. Kolesterol finns i modersmjölken. Vi behöver kolesterol för att kunna bygga nya celler och hormoner. Vår hjärna och benmärg innehåller mycket fett. Vår kropp kan producera kolesterol om vi äter för lite av det. När människor blir äldre har det visat sig att de lever längre om de har högre kolesterol. Du är bara 39 år och du har inte haft blodpropp tidigare och din läkare vill att du ska ta statiner. Statiner är ett preparat som hindrar kroppen från att producera den här livsnödvändiga molekylen. För utan kolesterolet dör man.

Kan inte din läkare kolla inflammationsmarkörer och kalk i artären för att bedöma din risk att drabbas av hjärtinfarkt? C-peptid är också ett test man kan göra för att bedöma om du har insulinresistens. Som du kanske redan vet så är LCHF en antiinflammatorisk kost och därför hälsosam och nyttig. Det är inte kolesterolet man ska bekämpa. Man ska förebygga den låggradiga inflammationen och insulinresistens för att slippa kroniska sjukdomar och ämnesomsättningsrubbningar.  

• Like 3

17 minuter sedan, Cederulla sade:

Om det är familjär hyperkolestemi, så är det koagulationsfaktorerna  som inte är normala, enligt Uffe Ranskov. 

Tydligen är det fortfarande någon som är rädd för högt kolesterol Jag ska därför berätta att för 4-5 år sedan publicerade vi en artikel i BMJ där vi hänvisade till 19 studier vars författare hade följt mer än 68,000 äldre människor i åtskilliga år sedan de hade mätt deras LDL-kolesterol. Det visade sig, att i de flesta fall levde de som hade de högsta värden längst; ingen av studierna visade det motsatte. Sedan dess har det publicerats nästan lika många studier med liknande resultat. 

Vi har även publicerat en artikel där vi har visat att kolesterolhypotesen är falsk. Enligt Taylor&Francis  som publicerar mer än 10,000 vetenskapliga artiklar varje år var vår den mest lästa under 2018 trots att den först publicerades i mitten av oktober. I dag har den laddats ner av mer än 175,000 läsare, men ingenting händer, troligen för att de flesta hjärtprofessorer är betalda av läkemedelsindustrin och den är givmild. 

Den som har familjär hyperkolesterolämi bör kolla sin blödnings- och koagulationstid därför att orsaken till att några få med denna abnormitet drabbas tidigt av hjärtinfarkt är inte deras höga kolesterol utan att de även har ärvt höga koagulationsfaktorer.  Läs mer om detta i vår FH-artikel.

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17013-kolesterol/?do=findComment&comment=165984

• Like 6