evaharald

En historia

Recommended Posts

Hej

För tvåårsedan kom jag i kontakt med LCHF för första gången. Tänkte inte så mycket på LCHF vid det tillfället. Behöver förlora ett antal kilon. Gjorde detta med Viktväktarna för 10 årsedan - vill idag inte behöva betala för att bara gå och väga mig.

 

Lyssnade och läste om LCHF blev intresserad kanske kan jag testa detta. Var tvecksam i början så jag slopade allt vad potatis, ris och vit mjöl hette. Resultatet lät inte vänta på sig. Magen började att fungera som den skulle. Gick även över till att knapra på nötter.

Resultatet har blivt bara bra gått ner två storlekar i byxor och storlek nr två behöver bytas till nummer tre.

 

Har bara problem med frukostar - behöver hjälp med dessa - äter frukost mycket tidigt vid 5 på morgonen.

Behöver även tips om motion eller annan aktivitet.

Har problem med tiden eftersom jag är hemma sent vid 18.

 

Har märkt att orken har kommit tillbaka.

Trodde inte att det var möjligt att orken skulle komma tillbaka.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man måste inte äta frukost om man inte vill. Vill man äta är det ju inga problem! Jag dricker kaffe med smör och kokosfett i, den enda energin jag kan tänka mig så tidigt på morgonen. Klarar mig i många timmar!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@evaharald: Många och olika är vägarna till ett "nytt liv" med lågkolhydratkost. Skoj att du mår bra och har fått ny energi. Vet hur skönt det är att slippa en "avig" matsmältningsapparat. Efter de första sex månaderna på lchf kunde jag inte längre sitta still och spara på min nyvunna energi, så jag tog upp löpträning ca 13 år efter att jag löptränade regelbundet sist. Ta det mjukt och lugnt i början, ca 1-2 km 3 gånger i veckan. Börja springa lätt, och promenera raskt när du inte orkar springa längre. Det dröjer inte länge förrän du orkar springa hela rundan och känner att du vill öka distansen. Stretcha ordentligt efter varje pass och pilla in ett par dagar med några lättare pass med styrketräningsövningar för mage, rygg, armar och övriga kroppen. Du kan göra det på mattan hemma utan att gå till gymmet. Det brukar ta ett par tre månader innan man är inne i rutinen. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika är ett helt onödigt sätt att äta. Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt. Ibland är man hungrig på morgonen och då äter man. Jag äter två ägg, tillredda på olika sätt, tillsammans med bacon, fisk, avokado eller något annat. Om du är hunrig på morgonen se till att äta tillräckligt med fett. Kanske en halv dl hallon och en dl Smetana, om ägg och makrill/bacon känns för mycket. Man måste inte försöka efterlikna hur tallriken/måltiderna såg ut innan kostomläggningen. Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar jobba vid 7 vissa morgnar och lämnar då barnen 6.20 på dagis och fritids.

Jag måste äta frukost för att orka med hela morgonen.

 

Min frulle består då av ,

1,5 dl kesella 1% (lite mer protein i än den på 10%)

2 msk hallon

1 tsk fin light med Stevia

0,5- 1 dl grädde eller mjölk (laktosfri)

Detta mixar jag och äter med sked. Jag är oftast mätt till lunch på den frullen.

 

Detta funkar för mig!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips på frukost: rör ihop 2 ägg med 1dl grädde häll 1 dl riven ost. Stek omeletten i smör.

Förstår att du kanske inte orkar mer klockan 5 på morgonen, men gör du så ät även : 1 talrik med 1dl kvarg blandat med 1-2 dl osötad yougurt av den fetaste sort du hittar. Häll i lite färska frusna blåbär + solrosfrö, linfrö och pumpa kärnor. Dessa båda rätter står jag mig på bra från 06:00 till 14:00 om så skulle behövas och då är jag ändå en man på 83 kg som håller på med uthållighetsidrott och tränar istortsett varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips jag har fått. Det är skönt att det finns personer som verkligen bryr sig om och engagerar sig i mina små problem. Till frukost brukar jag ta osötad jougurt med punpakärnor, linfrön och delade valmötter kanske någon mandel som är finhackad. Ibland vill jag få in detta med en rask promenad på morgonen men det hinns aldrig med så det är att ställa bilen lite längre bort på parkeringen och ta en rask promenad då i stället.

Har märkt att stå och jobba och gå på stället fungerar bra. Bara man rör på sig hela tiden så är ju det också motion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra en smoothie till frukost, lätt, snabbt och lätt smält och räcker åtminstone till lunch för mig.

Den består av 1-2 dl turisk yoghurt 10%, ett par rejäla skedar Keso 4% och en avocado.

Kör alltihop i mixern. Ibland blir den lite tjock, då spär jag ut den med en skvätt grädde 40%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag brukar vanligen äta turkisk yoghurt, med lite grädde, kanel och med valnötter och linfrön.

Annars blir det ägg.

Jag hittade alldeles nyss ett spännande recept, på nötbröd, http://www.fettbramat.net/frukost_notbrod.html Vad tycker ni? Det var iaf supergott!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska börja äta lite frukost regelbundet i testsyfte. Det blir två kokta ägg mosade i 50g smör. Det är riktigt gott och ger gott om energi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske vill du prova smörkaffe? Kallas även Mbc, finns en tråd om det. Funkar jättebra för mig på morgonen och gör så att jag får i mig lagom med fett under dagen. Det är i mitt morgonkaffe jag även får med det fina kokosfettet. Och jag behöver inte lägga tid på att äta på morgonen, kaffet går med i termomugg på väg till jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har gott om tid på morgon blir det kokta ägg med smör och kanske lite bacon eller lax till.

 

När jag är vardagsstressad så är det en stor kopp kaffe med en rejäl skopa kokosolja i. Denna variant är helt klockren!!!!

 

Har helt slutat med mjölkprodukter (typ fil, yoghurt, mjölk etc..) då dessa tyvärr innehåller en hel del kolhydrater enligt min mening.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej

För tvåårsedan kom jag i kontakt med LCHF för första gången. Tänkte inte så mycket på LCHF vid det tillfället. Behöver förlora ett antal kilon. Gjorde detta med Viktväktarna för 10 årsedan - vill idag inte behöva betala för att bara gå och väga mig.

 

Lyssnade och läste om LCHF blev intresserad kanske kan jag testa detta. Var tvecksam i början så jag slopade allt vad potatis, ris och vit mjöl hette. Resultatet lät inte vänta på sig. Magen började att fungera som den skulle. Gick även över till att knapra på nötter.

Resultatet har blivt bara bra gått ner två storlekar i byxor och storlek nr två behöver bytas till nummer tre.

 

Har bara problem med frukostar - behöver hjälp med dessa - äter frukost mycket tidigt vid 5 på morgonen.

Behöver även tips om motion eller annan aktivitet.

Har problem med tiden eftersom jag är hemma sent vid 18.

 

Har märkt att orken har kommit tillbaka.

Trodde inte att det var möjligt att orken skulle komma tillbaka.

 

 

Hej

För tvåårsedan kom jag i kontakt med LCHF för första gången. Tänkte inte så mycket på LCHF vid det tillfället. Behöver förlora ett antal kilon. Gjorde detta med Viktväktarna för 10 årsedan - vill idag inte behöva betala för att bara gå och väga mig.

 

Lyssnade och läste om LCHF blev intresserad kanske kan jag testa detta. Var tvecksam i början så jag slopade allt vad potatis, ris och vit mjöl hette. Resultatet lät inte vänta på sig. Magen började att fungera som den skulle. Gick även över till att knapra på nötter.

Resultatet har blivt bara bra gått ner två storlekar i byxor och storlek nr två behöver bytas till nummer tre.

 

Har bara problem med frukostar - behöver hjälp med dessa - äter frukost mycket tidigt vid 5 på morgonen.

Behöver även tips om motion eller annan aktivitet.

Har problem med tiden eftersom jag är hemma sent vid 18.

 

Har märkt att orken har kommit tillbaka.

Trodde inte att det var möjligt att orken skulle komma tillbaka.

Jag steker tre ägg och mellan ett halvt till ett helt paket bacon mellan halv fem och fem på morgonen. De gånger jag steker ett helt paket bacon behöver jag ingen lunch på jobbet - då jag inte är hungrig vid 12-tiden, utan istället äter jag några ostbitar till eftermiddagskaffet och så blir det middag på kvällen mellan 18.00 - 19.00 och jag behöver inte äta några stora portioner. Idag blir det fisksoppa utan något lchf-bröd. Mår perfekt, sover bra och har blivit kvitt min ledvärk, som jag har haft sedan 4-5 års åldern och närmar mig snart 62 år. Underbart att aldrig vara hungrig :)))

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.