Jump to content

Ytterligare ett sätt att kaloribanta (svälta)?

Recommended Posts

http://www.slanka.se/

Text från hemsidan:

Slanka finns i välsmakande milkshakes och soppor för alla som vill förenkla och förkorta vägen till ett lättare, hälsosammare liv. Dagsbehov är endast 3 Slanka-portioner. Rek pris ca 25 kr per portion. 

Slanka är den första VLCD-produkten (very low calorie diet) på marknaden som varken har tillsats av aspartam, gluten och sojamjöl. Slanka uppfyller Livsmedelsverkets krav på VLCD (livsmedel med mycket lågt energiinnehåll för viktminskning).

Gillade särskilt denna del: "Dagsbehov är endast 3 Slanka-portioner. Rek pris ca 25 kr per portion."

För 75 riksdaler så borde man kunna inhandla 1 kg fett kött som ex. fläskkarré. Då ska vi se, 1 kg fläskkarré eller 3 stycken Slanka-portioner? Ibland är livet svårt. Ibland är det märkligt lätt...som i detta "val".

• Like 3

Gillade särskilt denna del: "Dagsbehov är endast 3 Slanka-portioner. Rek pris ca 25 kr per portion."

För 75 riksdaler så borde man kunna inhandla 1 kg fett kött som ex. fläskkarré. Då ska vi se, 1 kg fläskkarré eller 3 stycken Slanka-portioner? Ibland är livet svårt. Ibland är det märkligt lätt...som i detta "val".

Jag tror jag nöjer mig med 500 gram fläskkarré så blir det över pengar till en god bea också.

Svåra val, svåra val ;-)

Jag testar 5:2-dieten, tillsammans med en kompis. Hon äter Nutrilett de snåla dagarna, jag äter en omelett. Jag är hungrig på kvällen då, och hon rekommenderade mig att äta en "bar". Sökte på nätet, och hittade en 97kcal-bar, med choklad och bär; inte så mycket socker (och inte de värsta sötningsmedlen) men inte något direkt nyttigt heller. Jag tar hellre ett kokt ägg; förmodligen blir jag mer mätt av det än av söt choklad med bär..

• Like 1

Jag testar 5:2-dieten, tillsammans med en kompis. Hon äter Nutrilett de snåla dagarna, jag äter en omelett. Jag är hungrig på kvällen då, och hon rekommenderade mig att äta en "bar". Sökte på nätet, och hittade en 97kcal-bar, med choklad och bär; inte så mycket socker (och inte de värsta sötningsmedlen) men inte något direkt nyttigt heller. Jag tar hellre ett kokt ägg; förmodligen blir jag mer mätt av det än av söt choklad med bär..

Bra val Effie!

Vill man gå på VLCD är det väl bara att göra äggmjök tre gånger om dagen och kanske en grön smoothie för grönsakerna?

Det här med pulverdieter sätter ju dock indirekt fokus på att många människor faktiskt inte har en susning om hur det funkar med kroppen och varför man går upp eller ned i vikt. Det är precis samma sak som inom träningsindustrin där man hela tiden uppfinner "nya" träningsmetoder...trots att i praktiken ingenting tenderar vara nytt där då det mesta är kloner och marknadsföringsmässiga anpassningar som varit kända sedan innan 60-talet, dock nu med balla namn (läs: P90X...eller var det PenileExcess?) som lättare gör att människor öppnar plånboken och åtminstone bantar den.

Man märker det ju ibland även inom LCHF-sfären, tyvärr, där människor uttrycker sig som "LCHF funkar inte för mig" eller "jag trodde man fick dricka grädde på LCHF-diet" etc.

Hur som haver, vad gäller VLCD-specifika produkter borde dessa förses med varningstext! Typ "detta är en så kallad VLCD-baserad produkt som forskningen visat brukar leda till bl.a. sänkt ämnesomsättning, långsiktig viktuppgång och muskelförluster".

Där skulle det ju kanske få effekt dessutom om man dessutom hänvisade till hur saker funkar teoretiskt och, framför allt, praktiskt.

• Like 1

Jag tror jag nöjer mig med 500 gram fläskkarré så blir det över pengar till en god bea också.

Svåra val, svåra val ;-)

Vafalls, jag har närt en vegan vid min barm...eller vad är det Karl-Bertil Jonssons pappa brukar säga på julaftnarna? ;)

Skämt åsido, man får moderera intaget efter tycke och smak. Själv är jag så ruggigt inkörd på fett kött (bara jag skriver detta börjar snålvattnet rinna) att jag nästan slutat äta bea. Det behövs liksom inte längre. (Och den insikten hade jag inte medvetandegjort så här tidigare.)