Jump to content

Börja ge mat till bebis

Recommended Posts

Min bvcsköterska tycker att vi kan börja lite smått med gröt till min tjej på fyra månader. Känner inte att vi behöver det själv men fick rådet då jag berättade att hon är lite grinig kvällstid. Vi undviker mjölkprodukter då hon är allergisk och de flesta gröter är de ju mjölkprotein i. Man ska inte heller ge havregrynsgröt för att de har känslig mage fick jag höra. Vad menar hon att vi ska ge då?

Vad kan man börja ge som inte är gröt eller välling? Vill förbereda lite inför starten. Får man ge ägg? Är kokosfett bra alternativ istället för smör? Känner mig smått frustrerad över att behöva välja bort så mycket just nu men tycker ändå att det är så pass viktigt att jag vill få det funka.

Jag har haft resan med introduktion av mat till barn två gånger nu. En gång med ingen LCHF kunskap coh en gång med.

Det finns mjökfria grötar, industrigrötar, Enago är det ena märket och Sinlac (Nestles) är det andra - i Sinlac är det MYCKET socker!! Semper har också något mjölkfritt. Om du av någon anledning vill prova industirgröten så vet du att det finns.

Till en fyramånaders hade jag börjat så smått med rotfrukter som morot och palsternacka. Koka morot mjukt, mosa till pure med bröstmjölk/ersättning - var NOGA med att pureea maten ordentligt, en så liten en fixar inte bitar! En morot blir MYCKET mat för en 4 månaders. Det går att frysa in maten i iskubsformer så har man perfekt smakportion till flera dagar framåt.

Ägg är lite väl mycket för en mage som aldrig fått annat än bröstmjölk/ersättning.

Jag har aldrig BÖRJAT introducera mat till mina små genom att börja med gröt. Jag har börjat med MAT.

• Like 1

Här i Sverige tycks ju nästan alla tro att den bästa födan småttingar kan få är spannmål i någon form

Inget kunde vara mer fjärran från sanningen

Det vi sysslar med är egentligen grov barnmisshandel i enorm skala

Vartenda fall av kolik är tex direkt att härleda till vällingen

Här finns råd

http://www.westonaprice.org/childrens-health/feeding-babies

http://www.westonaprice.org/search/search?q=baby+food&w1=before&d1=&w2=before&d2=

Min bvcsköterska tycker att vi kan börja lite smått med gröt till min tjej på fyra månader. Känner inte att vi behöver det själv men fick rådet då jag berättade att hon är lite grinig kvällstid. Vi undviker mjölkprodukter då hon är allergisk och de flesta gröter är de ju mjölkprotein i. Man ska inte heller ge havregrynsgröt för att de har känslig mage fick jag höra. Vad menar hon att vi ska ge då?

Vad kan man börja ge som inte är gröt eller välling? Vill förbereda lite inför starten. Får man ge ägg? Är kokosfett bra alternativ istället för smör? Känner mig smått frustrerad över att behöva välja bort så mycket just nu men tycker ändå att det är så pass viktigt att jag vill få det funka.

Kan du tänka dig att avvakta lite ändå? Om du ammar så kanske du behöver amma mer på kvällstid (typ timmar i sträck), hon kan vara i en tillväxtfas och därför är hon lite extra grinig?

Hade jag fått barn idag med min kunskap så hade jag försökt amma så länge jag kunde och introducerat mat som Aleks beskriver så sent det bara gick.

Jag upplevde att när jag introducerade mat (läs välling) till mina barn, så föredrog de det istället för amning  :( .

Försök lita på din magkänsla, vad känns rätt för dig? Då blir ditt barn nöjt (nöjd, glad och harmonisk mamma ger nöjda, glada och harmoniska barn).

Kanske kan du läsa lite på Ilkes blog:

http://naturligtvisare.se/

Lycka till!

Jag vill också rekommendera bloggen naturligtvisare.se., har själv upplevt/fått mycket stöd därifrån (har en liten 6 månaders tjej).

WHO rekommenderar endast amning/ersättning till 6 månaders ålder.

Jag skulle personligen aldrig ge mitt barn industrigröt även om BVC tycks tro att detta är Guds gåva till mänskligheten och boten till alla "problem" du kan tänkas ha med en liten bebis. 

Mitt råd är att våga lita på dig själv och din egen känsla!

Jag vill också rekommendera bloggen naturligtvisare.se., har själv upplevt/fått mycket stöd därifrån (har en liten 6 månaders tjej).

Jag skulle personligen aldrig ge mitt barn industrigröt även om BVC tycks tro att detta är Guds gåva till mänskligheten och boten till alla "problem" du kan tänkas ha med en liten bebis. 

WHO rekomenderar inte att man BARA ammar efter 6 månaders ålder. Men fortfarande rekomenderar de amning. Det som styr hur mycket annan mat barnet behöver är ju barnets vikt. Går barnet fortsatt upp i vikt är det bara att amma på. Smakportioner ersätter ju inte amningen.

WHO.... alltså, ibland undrar jag lite.

WHO tänker ju på hela mänskligheten och vår planet. I u-länder måste det vara absolut bäst att helamma, det kan vara svårt att få tag på rent vatten för att ge t ex ersättning till barnet eller något annat. Det är dyrt och gynnar stora livsmedelsjättar och många i U-länderna har inte råd med det.

I i-länder så har vi råd och det är lätt att få tag på vatten som är rent. Många lever ett helt annat liv och i-länder snurrar på genom arbete. Amning prioriteras inte (för den västländska ekonomin).

Så, WHO behöver liksom ta hänsyn till båda dessa världar. Inte lätt.

Därför rekommenderar de en medelväg; amning i 6 månader. Känns som en halvmesyr, tycker jag.

Min slutsats: helamma så länge du kan/vill/orkar.

Who rekommenderar amning upp till 6 mån för att det är bättre att amma än att ge förorenad mat så som alternativet är i många u-länder.

Att börja med smakportioner är att ta vara på barnets intresse för ma! En bebis som med stor facinering följer föräldrarna med blicken som äter kan vara redo för att prova något annat än bröstmjölk/ersättning.

Båda mina var enormt intresserade av mat vid 4 månader. För den äldsta skulle alla smakportioner ta tid, allt skulle smakas föera gånger men amningen var "huvudfödan" fram till hon blev 7-8 mån, DÅ lossnade det och hon åt plötsligt frukost, ett mellanmål, middag och kvällsmål.

Sonen å andra sidan började med smakportioner när han var 4 månoch när han var 6 mån åt han bara mat på dagarna och ammade på kvällen. Amningen la jag helt på hyllan när han var 8 mån för maten han fick var tillräckligt mättande för hans lilla mage.

Industrigröten rekommenderar BVC för att den är berikad med järn. Barn behöver er järn och tydligen är det bättre att ge fabriksskit än att utbilda i vad som innehåller järn på föräldrakurserna!! Skrämmande det där!!

Jag har haft med t.ex. broccoli när jag har gjort kyckling i currysås.

Idag är min dotter 6 år och sonen blir 2 år i juni. De äter lite allt möjligt som serveras, växer som ogräs och mår bra!! Dottern ratar saft och läsk och det är väl inte konstigt då hon inte äter så mycket socker. Hon kan fruktansvärt mycket om kost och näringslära då vi pratar mycket om bra mat. Båda barnen är med i köket och lagar mat med oss. Sonen ärett kakmonster, får han tag på en kaka kan han äta hur många som helst. Så där får vi ha koll. Men över lag tycker jag att vår kosthållning har gett oss två välmående barn!!

• Like 1

• 5 weeks later...

Har inte svarat här ser jag. Ibland svarar man liksom i tanken :)

Helammar fortfarande min dotter som blir sex månader den 9 juli. Har kokat gröt på havremust och provat vid några tillfällen men inget regelbundet. Känns inte som någon succé direkt. Däremot har hon fått prova att smaka lite små bitar från oss när vi äter. Lite potatis, grönsaker och brödbitar. Inte någon stor skala utan bara för smakens skull och för att väcka ett intresse för mat. Men som sagt inget regelbundet direkt. Idag har hon bara ammat till exempel.

Min svägerska blev uppmanad att rata egengjord gröt för att köpa industrigröt med anledning av järnvärdet. Läste på hennes gröt att den innehöll bl.a. Palmolja vilket inte känns bra. Man måste väl kunna fixa ett bra järnvärde ändå? Paltbröd och aprikoser är rika på järn läste jag.

Min plan är att amma så länge jag kan och erbjuda lite mat när det passar. Har fastnat för blw och tänker prova. Dottern reagerar inte heller på mjölkprodukter när jag äter det men ger inte henne något själv.

Angående att spannmål skulle vara barnmisshandel är lite att ta i enligt mig. Kolik har de dessutom innan vällingen ens är att tala om.

• Like 1

Vartenda fall av kolik är tex direkt att härleda till vällingen

Jaså? Välling ges ju aldrig till nyfödda så jag har svårt att se att det skulle vara på det sättet. Att välling inte är bra håller jag med om iof av andra skäl :).

MAT! Riktig mat. Koka kött och grönsaker tillsätt fett typ osaltat smör eller kokosfett och purea med stavmixer. Blanda eventuellt i mer vatten och frys sedan ner i istärningar. Vi brukar även ge lite turkisk youghurt med vispgrädde och bär (som vi kokat för att ta bort eventuella bakterier och virus). Självklart får man ge ägg men framförallt gula, den del barn kan vara överkänsliga mot vitan.

Misstänker nu att dottern eventuellt är glutenintolerant. För två veckor sedan kräktes hon efter att ha smakat lite havregröt. Vi trodde att hon var magsjuk då hon kräktes i en timma och verkligen tömde magen helt.

Har inte gett henne mer gröt förrän idag då hon fick några skedar och samma sak inträffar. Hon har dessutom inte gått upp som hon ska enligt kurvan.

Får bli mejerifritt LCHF för hennes del verkar det som.