Jump to content

Jag blir vansinnig! (På förskolematen)

Aleks

Recommended Posts

Idag lämnade jag mina barn på förskolan lagom till frukost. På bordet står det en jäkla lättfil med skogsbär. Sockerbomb till frukost! Till det flingor, havrekuddar och något fullkornsskit.

Personalen VILL att barnen ska äta fullfeta och sockerfria produkter men blir totalt överkörda av kostchefen som absolut envisas med att följa livsmedelsverkets råd. (Samma sak med smör, de tvingas servear barnen margarin men vill ge dem bregott).

Jag har nu läst på livsmedelsverkets hemsida om råd för barn på förskola och jag kokar!!

Det finns "undantag" pga religilösa skäl, det skrivs om VEGETARIANER men om föräldrar som vill ha så naturlig kost som möjligt står det "modedieter ska inte följas" (inte exakt ordagrant). Jag skulle vilja hävda att livsmedelsverkets tallriksmodell är en jäkla modediet :angry: !!

Mina barn är ALLTID hungriga när de kommer hem!! Fyra dagar i veckan hämtar jag dem DIREKT efter mellanmålet!! Och de sista 3-4 mån har de ALLTID ätit MACKOR!! Aldrig något annat!! De bokstavligen KLÄTTRAR på kylen!!

Äter man mellanmål kl 14.30 ska man INTE vara hungrig till 15.30! Då serveras FEL mat!

Jag stångas blodig med denna kostchef. Hon ogillar mig skarpt numera. Jag har haft många diskussioner med henne och hon blir irriterad på mig varje gång (det syns på henne för hon blir röd i ansiktet och långt ner på halsen). Det enda hon säger är att hon följer livsmedelsverkets rekommendationer.

Min dotter har ofta ont i magen! Det spelar ingen roll vad hon äter/inte äter. Hon får ont efter mannagrynsgröt, efter en middag med fisk och potatis, efter en apelsin, mjölk, yoghurt, banan, macka. Hon kan äta vad som helst och ha ont.

Sonen har eksem i knäveck och abksidan av benen.

Jag VET vad han mår bra av men jag FÅR inte den kosten för mina barn för att det är en MODEDIET...

Jag är förbannad på denna bakåtsträvande kostchef!!!

En annan sak hon säger är att jag ska vara glad att det är som det är nu för förr var det ännu mer helfabrikat... :o

• Like 7

Jag håller med dig! Stå upp för dig!! Det är riktigt bra och sluta aldrig kämpa. Detta är tragiskt och jag kan bara tänka mig in i situationen om jag själv hade barn.. vilket antagligen kommer hända i framtiden! Usch.... hoppas verkligen att det blir någon förändring!! Du kan inte säga till att du inte vill att de ger just dina barn den maten? Och skicka med frukost och så vidare i form av ägg och så ostrullar, korv m.m ? Kanske kan fungera och resten av gruppen kanske ser och tar efter tillslut.

När min dotter åt laktosfritt fick jag genom att hon fick naturell yoghurt. Men BARA hon... Och jag fick tydlig info om att det bara gällde nu när hon åt laktosfritt (de serverade soja yoghurt till de andra barnen och köpte min protest då).

Att skicka med mat är inte hållbart. Detta är barn vi pratar om. Min son är 2 år, han förstår inte varför alla andra vid matbordet får en sak men inte han. Jag känner att det är inte rätt att tvinga förskolans personal till en sån fight med mtit barn. Dessutom tror jag inte att jag får ta med mat, har för mig att det har med hur man tar hand om färsk varor i ett kök att göra.

Men jag kommer inte ge mig. Jag tänker fortsätta vara en pina för denna kostchef.

När det gäller dotterns mage känner både jag och min man att vi får ta kontakt med VC, eller barnmottagningen, och påbörja en utredning. Har vi tur träffar vi en vettig läkare och dietist. Ringer jag till barnmottagningen kan jag vara fräck och fråga om de har en läkare eller dietist som har kunskap om tilssatser, e-ämnen osv. Då har jag större chans att få gehör. Jag pratade med min dotter om hennes mage senast igår (hon är 6 år och väldigt lillgammal av sig). Jag sa till henne att det antagligen kommer bli mycket nålstick, blodprover och sprutor när läkaren börjar undersöka vad som är fel och att det troligtvis kommer ske vid flera tillfällen. Jag tänkte att om hon kanske små luras så hade hon backat för hon gillar INTE nålar. Men istället sa hon att hon kan ju inte gå och ha ont så gott som varje dag så hon får stå ut med nålar!!

• Like 1

Man blir ledsen och disillussionerad att läsa sånt här

Eksem och ont i magen tyder på  känslighet mot spannmål och kanske även mejerier (inte bara laktos alltså)

Fantastiskt strongt att du orkar kämpa!! -_-

Skaffa fler läkarintyg!

Då måste dom ge sig

Det är dessutom inte din 2-åriga sons skyldighet att tänka på vad som är i hans filtallrik utan personalens och kostchefens förbannade plikt :angry:

• Like 1

Usch, jag känner med dig.

Jag tror att man får försöka vara lite pragmatisk. Vad är viktigast? Jag har satsat på margarinet, och sagt att mina barn inte äter margarin, för att det finns en del som tyder på ökad risk för allergi. De har fått bregott/ smör istället.

De äter frukost hemma, så det är mellanmålet som kan vara skräp. Maten är bra på dagis/ skola, så jag har valt att inte tjafsa mer. Jag tycker att den är bra i alla fall, det är ju inte LCHF, men riktig mat lagad på plats.

Men där vi bodde innan hade jag en långvarig konflikt innan jag fick bort margarinet (och så kom det med fetare produkter på köpet), och det var lite tur i samband med att förskolechefen byttes. Ge inte upp, men försök att fokusera på det viktigaste, och var saklig. Du kommer nog ingenstans med kostchefen, kan du prata med förskolechefen eller kolla med politiker?

• Like 1

Kan man inte byta förskola, eller få någon snäll läkare att skriva ut en rekommendation på kostbyte?

Det är samma kostchef över hela kommunen. Jag har inte möjlighet att köra mina barn till en annan kommun. De privata alternativen är värre!!

Förskolan barnen går på nu är underbar!! Pedagogerna är superbra!! Det är kostbiten som inte funkar och den hamnar under en annan förvaltning.

Jag letar efter en bra läkare!! första hoppet är att min lokala vårdcentral har en som kan förstå hur jag tnäker!!

• Like 1

Usch, jag känner med dig.

Jag tror att man får försöka vara lite pragmatisk. Vad är viktigast? Jag har satsat på margarinet, och sagt att mina barn inte äter margarin, för att det finns en del som tyder på ökad risk för allergi. De har fått bregott/ smör istället.

De äter frukost hemma, så det är mellanmålet som kan vara skräp. Maten är bra på dagis/ skola, så jag har valt att inte tjafsa mer. Jag tycker att den är bra i alla fall, det är ju inte LCHF, men riktig mat lagad på plats.

Men där vi bodde innan hade jag en långvarig konflikt innan jag fick bort margarinet (och så kom det med fetare produkter på köpet), och det var lite tur i samband med att förskolechefen byttes. Ge inte upp, men försök att fokusera på det viktigaste, och var saklig. Du kommer nog ingenstans med kostchefen, kan du prata med förskolechefen eller kolla med politiker?

Förskolechefen har inget med maten på förskolan att göra. Det är uppdelat på två förvaltningar. Jag har en god relation med förskolechefen och vi pratar om det här med maten så hon rä inte  främmande för detta. Jag måste stångas med kostchefen tyvärr.

Mitt råd är att se er om efter annan förskola. Enskilt drivna förskolor har en helt annan möjlighet att servera den mat de önskar. Ingen kostchef som lägger sig i.

När det gäller förskolorna har jag lite inblick i dem då jag själv jobbar inom kommunen. De privata i min kommun är inte mycket att jubla över. Inte nu.

Det finns fler saker att ta hänsyn till än bara maten. Förskolan mina barn går på har väldigt bra pedagoger. Vågar jag chansa att gå miste om deras kompetens?

Man blir ledsen och disillussionerad att läsa sånt här

Eksem och ont i magen tyder på  känslighet mot spannmål och kanske även mejerier (inte bara laktos alltså)

Fantastiskt strongt att du orkar kämpa!! -_-

Skaffa fler läkarintyg!

Då måste dom ge sig

Det är dessutom inte din 2-åriga sons skyldighet att tänka på vad som är i hans filtallrik utan personalens och kostchefens förbannade plikt :angry:

Aleks:

AHHHHHHHHHAAAAAARRRRRGGGGGHHHHHHH!!!!!!!!!!!!

Jag känner precis som du, mina barn är VRÅLHUNGRIGA när de hämtas, typ 1 timme efter mellis.

Sedan som dufva skriver och som jag upptäckt hos mig själv: jag hade atopiska eksem när jag var lite (eller ja, upp i 20-årsåldern) och jag fick gräsallergi i 13-årsåldern.

Detta hänger ihop!!!! Ditt barn är kanske allergisk mot spannmål. Läs på och försök få ett läkarintyg.

Lycka till! Jag känner verkligen med dig!

Smörgås är visserligen inte LCHF men jag undrar ändå vad det är för bröd i mackorna eftersom dom är vrålhungriga efter en timme.

Får dom grönsaker och någon proteinkälla till smörgåsarna?

Det var någon som skrev att små barn har svårt med fullkorn men vad jag vet så är det bara Sverige som har en sådan usel brödkultur. Om barn inte tål fullkorn, äter då inte barn bröd i Finland?

Borde det inte gå att skjuta in sig på sockret också? Det är nog mer vedertaget med sockrets farlighet än fettets nyttighet. Att servera fruktyoghurt kan man ju faktiskt invända emot. Det är ju massor av socker i det.

• Like 2

Hälsofrämjandet där jag bodde tidigare körde ofta med dippade grönsaker. Det kanske vore något. Stavar av morötter, gurka med mera som doppas i t ex gräddfil eller något annat. Om barn gillar smaksatt dipp vet jag inte men det kanske en del gör. Minns faktiskt inte vad Hälsofrämjandet dippade i för något.

Kanske vore det ett sätt att få alla barnen att bli mer förtjusta i grönsaker.

• Like 2

Ang ämnet så har jag ff problem med mina barnbarns skola. De har oxå en kostchef som gömmer sig bakom de rekommendationer som finns... Det finns alltså inget att diskutera där... Makt, ja, vad härligt det är att ha makt... Det är tur att de får bra mat hemma iaf. 

Passar inte vad som bjuds på så får man helt enkelt ordna med maten på egen hand. Kanske är det dags att avskaffa skol- och förskolebespisningen.

BJUDS?

Du är medveten om att vi betalar för att ha våra barn på förskola?

Ja, det är en maxtaxa på 1260 kr för första barnet och 840 kr för andra barnet idag, förr betalade man mycket mer för förskola och en förskoleplats kostar i verligheten i runda slängor 10 000kr/mån/barn - det är mina skattepengar. Men likförbaskat BETALAR vi för att ha våra barn inom barnomsorg!! Då ska man väl inte behöva gilla läget utan kunna ställa KRAV!

• Like 2

Passar inte vad som bjuds på så får man helt enkelt ordna med maten på egen hand. Kanske är det dags att avskaffa skol- och förskolebespisningen.

Man får inte ordna med mat på egen hand. Man får inte föra in egen mat på skolor och förskolor, undantaget frukt till fruktstund (eller grönsak). Det är för hälso/hygienaspekten.

Annars hade jag nog övervägt det i vissa fall.

Smörgås är visserligen inte LCHF men jag undrar ändå vad det är för bröd i mackorna eftersom dom är vrålhungriga efter en timme.

Får dom grönsaker och någon proteinkälla till smörgåsarna?

Det var någon som skrev att små barn har svårt med fullkorn men vad jag vet så är det bara Sverige som har en sådan usel brödkultur. Om barn inte tål fullkorn, äter då inte barn bröd i Finland?

Det är typ lingongrova, Gott Gräddat Grovbröd. Ganska mycket socker. Eller baguette om de vill festa till det. Eller knäckebröd, lite olika varianter (sport och frukost).

Jo, det är Lätta som de kan bre på och ost om de kan skiva den. Ibland skinka (inte ekologisk, utan den med tillsatser som t ex druvsocker).

Grönsaker till mellis? Kanske, om det blivit över från lunchen, men troligen inte.

Fullkorn? Nej, det är det knappast.

Fast ibland får de ju korv med bröd, och korvbrödet är inte fullkorn.

Ibland får de ju pannkakor och blir stoppmätta, i en timme, sedan sjunker blodsockret och de blir vrålhungriga, lagom till hämtning.

Så ser det ut i min kommun iallafall.

Hälsofrämjandet där jag bodde tidigare körde ofta med dippade grönsaker. Det kanske vore något. Stavar av morötter, gurka med mera som doppas i t ex gräddfil eller något annat. Om barn gillar smaksatt dipp vet jag inte men det kanske en del gör. Minns faktiskt inte vad Hälsofrämjandet dippade i för något.

Kanske vore det ett sätt att få alla barnen att bli mer förtjusta i grönsaker.

Det vore jättebra, men jag tror att det blir för dyrt.

Det är helt enkelt billigare med macka.

En del barn gillar smaksatt dipp, så det vore inte fel.

Våra barn älskar morötter, gurka och paprika så det är inget problem, men som sagt, det är våra barn det!

Det vore jättebra, men jag tror att det blir för dyrt.

Det är helt enkelt billigare med macka.

En del barn gillar smaksatt dipp, så det vore inte fel.

Våra barn älskar morötter, gurka och paprika så det är inget problem, men som sagt, det är våra barn det!

Smörgås är inte så billigt så det är jag inte säker på. Skulle dock vara intressant att veta.

Det ligger ju också inom ramen för kostråden och att vänja barn vid att äta grönsaker borde ju ligga inom pedagogiken.

Kostråden säger också att det är viktigt med varierad kost och det blir det ju inte om man äter spannmålsbaserad mat 3-4 gånger om dagen.

Smörgås är inte så billigt så det är jag inte säker på. Skulle dock vara intressant att veta.

Det ligger ju också inom ramen för kostråden och att vänja barn vid att äta grönsaker borde ju ligga inom pedagogiken.

Kostråden säger också att det är viktigt med varierad kost och det blir det ju inte om man äter spannmålsbaserad mat 3-4 gånger om dagen

Och det är verkligen INTE varierad kost om man äter mackor till mellanmål VARJE dag!