Leopold Roos Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Häromdagen blev jag inbjuden att gå på en kostföreläsning gratis. Där föreläsaren jobbar för AXA (food) och skulle breätta om hur man skulle äta inför lopp som maraton. Funderade fram och tillbaka om jag skulle orka höra på alla felaktigheter men kom fram till att om jag fick chans att säga något så var det nog värt det. Och jag fick prata en hel del.Tycker inte föreläsaren var så kunnig, inte ens i det hon ville få fram. Hon tyckte man skulle ha glykos och fruktos i vatten som sport dryck. Dels visste hon inte sockret var lika mycket av varje, och visste inte vilka propotioner hon tyckte det skulle vara förutom 5% halt. Hon tyckte det var bra att få energin från både glykosen och fruktosen för det går då snabbare att ta upp energi från två håll. Hon visste inte om fruktosen skadliga delar som fettlever - eller hon sa inget om det tills jag berättade om det och då bara upprepade hon det. Hon trodde inte alls att fettförbränning kunde öka energitillförseln ytterligare, utan sa man bara kunde förbränna en sak i taget.Hon visste inte hur mycket kalorier en kolhydratladdad kropp kunde förvara alls.Föreläsningen kändes smått onödig, då hon i princip sa att man kunde äta vad som innan och efter träning och att man inte behövde tänka på vad man åt. Hon tyckte det var bra med socker. Allt hon varnade för var mättat fett. Inte för att det fanns forskning som visade på att det var farligt, utan för att om man ökade omega-3 fetter så måste man ju ta från någon annan stans för att inte gå upp i vikt. Och man kunde ju inte minska kh mängden.Några få saker tror jag dock jag lärde mig. Att på lågkolhydrat kost kan man inte vätskeladda innan tävlingar. Vet ju att glykogen binder vatten, men visste inte att man kunde använda sig av detta vatten vid hård ansträngning. Så med LCHF är det än mer viktigt att dricka vatten under lång lopp.Edit:Hon trodde inte alls på att Björn Ferry och Jonas Colting kunde köra elitlopp på LCHF. Utan sa de ljög och drack energidryck ändå och var sponsrade av matbolag - låter som hon missat Coltings första april skämt. Men det fanns tyvärr inte tid att argumentera för det.Edit2:Konstigt att hon tog det som en merit att vara partisk av ett matbolag - jätte stolt att jobba för AXA. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Edit: Hon trodde inte alls på att Björn Ferry och Jonas Colting kunde köra elitlopp på LCHF. Utan sa de ljög och drack energidryck ändå och var sponsrade av matbolag - låter som hon missat Coltings första april skämt. Men det fanns tyvärr inte tid att argumentera för det. Edit2: Konstigt att hon tog det som en merit att vara partisk av ett matbolag - jätte stolt att jobba för AXA. Jag tror dock att både Ferry och Colting just under lopp tar en del snabba kolhydrater:. http://coltingblogg.com/2012/02/26/sa-har-ater-jag-en-veckas-kostregistrering/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Hoppas bara att resten av publiken insåg att du "klädde av henne" fullständigt och att hon var väldigt "köpt" av AXA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Nja jag ville ju även lyssna på hennes föredrag så jag kan säga att jag även lyssnat på sådana för opartiskhet. Så jag ville inte störa alltför mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts