Jump to content

Frossa i lchf?

Vickan

Recommended Posts

Jag har gått ner 20kg sen i okt och trivs verkligen med lchf. Jag har varit mycket strikt hela tiden, max 20-25g carbs om dagen. Men på sistone har jag fått ett sötsug och har ibland unnat mig att frossa i lite ischoklad tryfflar och liknande. Fortfarande mycket low carb men dagliga carbs kanske hamnar på 30-40 istället, och jag finner inte att jag får ökat sötsug efteråt. Så är detta 'acceptabelt'? Jag menar, jag är så itutad att choklad är 'fel' att jag har svårt att äta lcfh med gott samvete. För info, mina tryfflar innehåller bara kokosgrädde, kokosfett, 40g 85% choklad, en tesked sockerfritt rent kakaopulver, ett ägg, en tesked honung, en matsked hackade cashews och lite havssalt.

• Like 1

Jag vet inte vad andra tycker men.. om det inte påverkar din vikt eller din hälsa märkbart, så lär det inte va nått större problem väl?
Och om du dessutom kommit ner till en bekväm vikt, så räcker det säkert med 30-40 per dag. Det räknas ju fortfarande som LCHF.
Men märker du att du går upp eller att din kropp/hälsa/mentalitet ändras åt det värre, så bör du nog inte fortsätta med chokladen.

Håller med Noacastle.

Och vad som är "acceptabelt" för DIG kan ju bara DU avgöra.

Det är det som är så fint med LCHF (tycker jag), att ingen skriver dig på näsan, alla måste hitta sin individuella nivå, och den är väldigt olika för olika människor. För en del 5kh/dag, för en del 50kh/dag och de som tränar mycket kanske klarar ännu mer. 

Jag har gått ner 20kg sen i okt och trivs verkligen med lchf. Jag har varit mycket strikt hela tiden, max 20-25g carbs om dagen. Men på sistone har jag fått ett sötsug och har ibland unnat mig att frossa i lite ischoklad tryfflar och liknande. Fortfarande mycket low carb men dagliga carbs kanske hamnar på 30-40 istället, och jag finner inte att jag får ökat sötsug efteråt. Så är detta 'acceptabelt'? Jag menar, jag är så itutad att choklad är 'fel' att jag har svårt att äta lcfh med gott samvete. För info, mina tryfflar innehåller bara kokosgrädde, kokosfett, 40g 85% choklad, en tesked sockerfritt rent kakaopulver, ett ägg, en tesked honung, en matsked hackade cashews och lite havssalt.

Jättestort Grattis till viktnedgången, det är ju jättebra jobbat!

Måste säga, att dom tryfflarna låter goda. Kan du ge det exakta receptet? Jag vill också äta en sådan tryffel :)

• Like 1

Åh vad kul att du gått ner så bra! Är du nöjd där kan du prova dig fram till din må bra-nivå. Livsstils-LCHF och viktminsknings-LCHF är inte alltid samma sak även om en del inte behöver göra skillnad.

Och ja tack, receptet! Låter jättegott! ;)

Grattis till nedgången

När man är klar med sin viktminskning bör man ju hitta ett sätt att äta som man trivs med och kan fortsätta med framöver

Det gäller bara att det inte rinner iväg och blir vardag att unna sig än det ena eller det andra

Man bör vara på det klara med att det går att överäta på Lchf också om man hemfaller för mycket åt det som ligger inom gråzonen

Sen beror det på mängd och hur du sas "frossar"

40 gram 85% choklad varje dag skickar nog dom flesta till viktökningsbåset medan samma mängd per vecka (tex under helgen) troligen är fullt acceptabelt om det inte triggar ditt sug

Jag använder mig av ett liknande recept som ditt på godsaker ibland på helgen men låter det inte rinna iväg över andra dagar

Dessutom kombinerar jag det med en eller ett par dar med PF varje vecka och är då viktstabil på den nivå jag vill vara :)

Man måste hitta sin egen väg i den fasen och det låter som du håller på att hitta din version av ett hållbart ätande :rolleyes: