tkiv Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Hej!Är det någon som har erfarenhet av att äta LCHF efter en operation? Ska operera korsbandet i knäet 30 maj, och undrar om det är ok att äta LCHF tills dess, och hur man ska göra efter operationen? Finns det något som säger att man INTE bör äta LCHF efter operationen. Tänker på läkning/återhämtning... Någon som har erfarenhet av detta? Finns det några studier om detta? Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Nja.. just med en knäoperation vet jag inte... Det borde väl inte påverka så jätte mycket, värre är det kanske med maten om man opererar magen?Jag antar att LCHF går bra i samband med den operationen, men jag bara gissar... Hoppas att någon som kan mer ger dig ett bättre svar =)Men min gissning är som sagt att det borde gå bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Du kan absolut äta LCHF både före och efter operationen. Be att slippa Glucosdroppet under operationen, be att få enbart Ringer Acetat, om du har ätiti LCHF och är i fettförbränning. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Måste vara det ultimata att äta Lchf men tänk på att ta med egen mat till sjukhuset de serverar inte LCHF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Mig veterligen är det bra att ladda upp rikligt med C-vitamin före operation vilket "snabbar" på läkningen! 30. maj... Nog bra att börja nu och självklart är en näringsrik LCHF-kost bra både före, under och efter..... Förmodligen kan du googla på detta om C-vitamin. Har inte själv gjort det men hört talas om att C-vitaminuppladdning före kirurgi är bra.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tkiv Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Måste vara det ultimata att äta Lchf men tänk på att ta med egen mat till sjukhuset de serverar inte LCHF Tack för alla svar! Varför skulle LCHF vara det ultimata? Säga vad man vill om kolhydrater, men det är ju gott om energi där. Kanske kroppen behöver det i en så pass ordentlig uppbyggningsfas som korsbandsoperation. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Tack för alla svar! Varför skulle LCHF vara det ultimata? Säga vad man vill om kolhydrater, men det är ju gott om energi där. Kanske kroppen behöver det i en så pass ordentlig uppbyggningsfas som korsbandsoperation. Eller? Nja, jag resonerar nog tvärtom, vad finns i kolhydrater som skulle gynna en läkningsprocess? Visst är det energi, men kanske inte energi som behövs för en uppbyggningsfas i läkandet av ett korsband. Jag skulle nog tänka så att risken är mindre för inflammationer och infektioner efter operationen utan kolhydrater, då kolhydraterna gynnar dessa tillstånd. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Finns ingen som helst anledning att börja med kolhydrater bara för en operation. Det var nog faktiskt, du får ursäkta, bland det dummaste jag har hört.Energi finns det dubbelt så mycket av i fett, och framför allt vill du inte för allt smör i Småland ha in inflammationsdrivande kolhydrater i systemet inför en operation! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tkiv Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Finns ingen som helst anledning att börja med kolhydrater bara för en operation. Det var nog faktiskt, du får ursäkta, bland det dummaste jag har hört. Energi finns det dubbelt så mycket av i fett, och framför allt vill du inte för allt smör i Småland ha in inflammationsdrivande kolhydrater i systemet inför en operation! Okej, jag förstår. Dock oklart varför du känner dig tvungen att säga att det var "bland det dummaste du hört"... Jag vet att kolhydrater är inflammationsdrivande, dock är det väldigt liten risk för just inflammation. Eller, det är iaf inte därför jag vill undvika kolhydraterna, utan gör det i första hand för vikten. Därför jag undrade hur man ska tänka när man är nyopererad och kroppen kanske behöver extra energi, och då tänkte jag att det KANSKE KUNDE vara till hjälp att "dopa" sig med extra, om än inte perfekt, energi. Ligger inte i ketos eller så nu, utan försöker bara undvika kolhydrater så gott det går. Slits alltså mellan att undvika kolhydrater i ÄNNU större utsträckning då jag kommer vara relativt stillasittande ett tag efter operationen mot att ge kroppen extra energi i form av kolhydrateenergi. Men vad jag förstår så verkar de flesta säga att jag ska undvika kolhydraterna och fortsätta äta enligt LCHF, vilket jag också allra helst gör givetvis Tack för alla svar. Någon som råder mig att ÄTA kolhydrater nu före/efter operationen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Så klart inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Du kan absolut äta LCHF både före och efter operationen. Be att slippa Glucosdroppet under operationen, be att få enbart Ringer Acetat, om du har ätiti LCHF och är i fettförbränning. Du kan ju höra med läkaren redan nu om det verkligen är glukosdropp som används, det kan lika gärna vara saltlösning. Jag vet inte hur lång tid en korsbandsoperation tar men för kortare ingrepp brukar man inte använda glukosdropp om jag förstått rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Studier tror jag tyvärr inte finns på detta. Men kolhydrater verkar hämma massor i kroppen, som de sagt ovan, som inflammation mm.Tror inte glukosintag ger någon fördel alls om du är van på fettdrift. Du kan klara dig länge på sjukhuset utan annat än salt och vatten innan du måste ha energi. En vanligt person har tillgång till minst 90 tusen kilokalorier(!) som den kan förbruka. Fettförbränningen per tidsenhet har jag hört kan gå så snabbt som 80% av din maxpuls. Inte behöver kroppen förbränna mer energi på sjukhuset än konstant springa väldigt fort. Om du gör av med ofantliga 3000kcal i vilande+läkande form per dag, tar det ändå 30 dagar att tömma ditt förråd på energi.Dock så får man tänka på att efter typ 3 dygn brukar kroppen gå ner i svält och då läker den inte bra och man blir orkeslös - så man får ju fortsätta med sitt LCHF ätande som vanligt.Nån annan mer kunnig får rätta mig om jag tänkt helt fel här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Studier tror jag tyvärr inte finns på detta. Men kolhydrater verkar hämma massor i kroppen, som de sagt ovan, som inflammation mm. Tror inte glukosintag ger någon fördel alls om du är van på fettdrift. Du kan klara dig länge på sjukhuset utan annat än salt och vatten innan du måste ha energi. En vanligt person har tillgång till minst 90 tusen kilokalorier(!) som den kan förbruka. Fettförbränningen per tidsenhet har jag hört kan gå så snabbt som 80% av din maxpuls. Inte behöver kroppen förbränna mer energi på sjukhuset än konstant springa väldigt fort. Om du gör av med ofantliga 3000kcal i vilande+läkande form per dag, tar det ändå 30 dagar att tömma ditt förråd på energi. Dock så får man tänka på att efter typ 3 dygn brukar kroppen gå ner i svält och då läker den inte bra och man blir orkeslös - så man får ju fortsätta med sitt LCHF ätande som vanligt. Nån annan mer kunnig får rätta mig om jag tänkt helt fel här. Detta är ju ett helt nytt sätt att tänka. Och glukos ska man definitivt inte sätta i sig under/direkt efter en operation eftersom det är inflammationsdrivande! Ketoner is the shit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Jag har precis opererat ut en visdomstand. Jag har dåliga erfarenheter av detta då det förra gången jag opererade bort en visdomstand blev inflammerat och jag hade fruktansvärt värk i nästan en vecka innan sjukvården/tandläkare bemödade sig att hjälpa mig. Denna gång har jag ätit riktigt strikt LCHF (vanliga fall utesluter jag socker, pasta, ris, potatis, bröd osv, dvs "normal" lchf) i en vecka innan och efter operationen tänker jag köra 100% fasta (endast vatten o svart kaffe) i minst 2 dygn. Tänker ALDRIG riskera ett inflammerat käkben igen! Tror ni att det kan vara negativt att fasta två dygn efter en operation som denna?? Jag har fastat sedan söndag kväll, operationen ägde rum på måndag morgon, och nu är det tisdag lunch. Tänker fasta till imorgonbitt, MINST! Så vad tror ni? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 53 minuter sedan, MrKarisma sade: Jag har precis opererat ut en visdomstand. Jag har dåliga erfarenheter av detta då det förra gången jag opererade bort en visdomstand blev inflammerat och jag hade fruktansvärt värk i nästan en vecka innan sjukvården/tandläkare bemödade sig att hjälpa mig. Denna gång har jag ätit riktigt strikt LCHF (vanliga fall utesluter jag socker, pasta, ris, potatis, bröd osv, dvs "normal" lchf) i en vecka innan och efter operationen tänker jag köra 100% fasta (endast vatten o svart kaffe) i minst 2 dygn. Tänker ALDRIG riskera ett inflammerat käkben igen! Tror ni att det kan vara negativt att fasta två dygn efter en operation som denna?? Jag har fastat sedan söndag kväll, operationen ägde rum på måndag morgon, och nu är det tisdag lunch. Tänker fasta till imorgonbitt, MINST! Så vad tror ni? Intressant! Jag håller tummarna för dig. Berätta gärna hur det går! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 17 timmar sedan, MrKarisma sade: Tror ni att det kan vara negativt att fasta två dygn efter en operation som denna?? Jag har fastat sedan söndag kväll, operationen ägde rum på måndag morgon, och nu är det tisdag lunch. Tänker fasta till imorgonbitt, MINST! Så vad tror ni? Du borde tagit dig igenom fastan vid det här laget men jag kan inte se varför det skulle vara dåligt? Är du frisk i övrigt borde en 2-4 dagarsfasta inte vara några problem. Lite längre fastor, över nån vecka, fungerar som detox så det skulle möjligen kunna vara mindre bra i samband med en operation eftersom det sätter igång utrensningsprocesser. Berätta gärna om erfarenheten, jätteintressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Hej, idag efter två och ett halvt dygns fasta åt jag frukost bestående av ett ägg och en kopp fettchoklad (osaltat smör+kokosfett+halv tesked kakao+kokande vatten +stavmixer) . Det var varken speciellt gott eller gav mig nån energi, blev snarare matt och mådde inte speciellt bra. Hade hellre fortsatt fasta, men jag hade bestämt att jag skulle börja äta idag och då måste det bli sså Jag var försiktig och sköljde munnen noggrant efteråt, borstade tänderna, sköljde noggrant igen och sköljde sedan med "klorhexidin" eller vad det heter Det känns bra i såret och jag ber till Gud att det ska gå vägen den här gången 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Läkningen har gått hur bra som helst och jag vet att de där dygnen med fasta efter operationen gav såret lite tid på sig att lugna lugna ner sig innan första måltiden. Att de säger att man kan äta efter två timmar är ju helt sjukt! Förstå hur många som måste få infektioner varje år pga just det! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 Ser ingen anledning till att kolhydrater på något sätt skulle hjälpa till i detta läge, snarare tvärtom. Inflammatoriskt? Dessutom förordas alltid fasta innan operation och fasta och lchf är relativt lika varandra(ketosis). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts