Jump to content

Lupinbönor

Sasse

Recommended Posts

Jag har hittat ett nytt favoritsnacks av ypperlig LCHF-typ. I Portugal, där jag kommit i kontakt med dem, heter de Tremoços, i Sverige kallas de lupinbönor. De är jättegoda och kan användas till lite av varje i matlagningen. Jag har ännu inte hittat några i butik i Sverige, men i Portugal köper man dem konserverade eller i delikatessdisken, de ligger i saltvatten och är överkomliga i pris. Jag lägger in dem i en marinad av olivolja, tunt hackad vitlök och någon färsk krydda, t ex timjan eller salvia. 100 g färdiga bönor innehåller ca 15 g protein, 5 fett och <0,5 g carbs! Fantastiskt! Nu har jag fått höra av en medicinkvinna att man ska vara försiktig med dem, då de innehåller blåsyra och alltså kan vara giftiga och/eller framkalla allergier, hon jämförde dem med att äta för mycket (krossade) linfrön.

Vad vet ni om lupinbönor och gifter? Var kan man köpa dem i Sverige? Jag skulle vilja få tag på torkade bönor att koka själv, vilket i o f sig är en omständlig procedur som tar flera dagar, men det vore kul att göra snacksen själv från scratch. Vätecyanid och allergier låter inte så kul, är det därför man aldrig har sett något LCHF-recept på dem? Näringsvärdet är ju utomordentligt bra för oss.

3 timmar sedan, Sasse sade:

Jag har hittat ett nytt favoritsnacks av ypperlig LCHF-typ. I Portugal, där jag kommit i kontakt med dem, heter de Tremoços, i Sverige kallas de lupinbönor. De är jättegoda och kan användas till lite av varje i matlagningen. Jag har ännu inte hittat några i butik i Sverige, men i Portugal köper man dem konserverade eller i delikatessdisken, de ligger i saltvatten och är överkomliga i pris. Jag lägger in dem i en marinad av olivolja, tunt hackad vitlök och någon färsk krydda, t ex timjan eller salvia. 100 g färdiga bönor innehåller ca 15 g protein, 5 fett och <0,5 g carbs! Fantastiskt! Nu har jag fått höra av en medicinkvinna att man ska vara försiktig med dem, då de innehåller blåsyra och alltså kan vara giftiga och/eller framkalla allergier, hon jämförde dem med att äta för mycket (krossade) linfrön.

Vad vet ni om lupinbönor och gifter? Var kan man köpa dem i Sverige? Jag skulle vilja få tag på torkade bönor att koka själv, vilket i o f sig är en omständlig procedur som tar flera dagar, men det vore kul att göra snacksen själv från scratch. Vätecyanid och allergier låter inte så kul, är det därför man aldrig har sett något LCHF-recept på dem? Näringsvärdet är ju utomordentligt bra för oss.

De odlade är inte giftiga, de kallas sötlupin. Finns att köpa online. 

12 timmar sedan, Sasse sade:

Näringsvärdet är ju utomordentligt bra för oss.

Vad innehåller de mer? 15% protein är ju inte nödvändigtvis bra om det inte är fullvärdigt protein. Och vad finns det mer i dem om man tänker vitaminer/mineraler som gör det värt besväret (om det inte är godiset man är ute efter)? Kanske går de att beställa inom EU?

Jag har hört att våra vanliga lupiner är giftiga att äta men det kan ju vara "försiktigheten" jag snappat upp. 

3 timmar sedan, MariaF sade:

Vad innehåller de mer? 15% protein är ju inte nödvändigtvis bra om det inte är fullvärdigt protein. Och vad finns det mer i dem om man tänker vitaminer/mineraler som gör det värt besväret (om det inte är godiset man är ute efter)? Kanske går de att beställa inom EU?

Jag har hört att våra vanliga lupiner är giftiga att äta men det kan ju vara "försiktigheten" jag snappat upp. 

Gå in på tex apotea.se där finns svenskodlade lupinbönor. Går ej att klistra in länkar för mig längre.

2 timmar sedan, Cederulla sade:

Gå in på tex apotea.se där finns svenskodlade lupinbönor.

Nja... så intresserad är jag inte. ;)Jag har i trädgården men tänker inte äta dem... Reagerade bara på att det skulle vara "utomordenligt bra" näringsvärde i en baljväxt men orkar inte undersöka saken själv...

Lite intressant det där, att ibland behöver man få tillräckligt med data presenterat för att ens orka leta vidare. Ungefär som när jag efter många uppmaningar av Cleppa till slut kände mig tvingad att kolla MAF av ren artighet - och blev helfrälst! I år skördar jag maskrosfrö att grodda i vinter. Man vet aldrig vilka böjelser man kan utveckla... :)

• Like 1

Jag har grävt vidare lite på mitt håll och om det jag hittat stämmer (ett svar är från Cederulla, tack för det!) så är den ätbara sorten inte sådana lupiner som man har i trädgården. Enligt flera amerikanska sajter som jag hittat behöver man inte vara orolig för förgiftning om man bara kokar och sköljer dem ordentligt. Det påminner lite om att förvälla murklor för mig.

Värden på burken jag äter av just nu, köpt i Portugal, är per 100 gram: kcal 123, Carbs <0,5, Protein 15g, Fett 5g. Näringsvärde skiljer sig inte nämnvärt åt mellan olika märken.

När jag talar om "utomordentligt bra" värden är det utifrån LCHF-perspektiv, jag är egentligen bara intresserad av att hålla nere carbsen, men det är ju inte fel att hitta en bra proteinkälla också. Lupini beans finns om man söker på dietdoctor.com, den engelska versionen. Där är de högt rankade på listan över snacks med högt proteinvärde. 

Eftersom det är så bra LCHF-värden är jag lite förvånad att jag inte får någon träff på dem när jag söker på kostdoktorns svenska hemsida. Det förmedlas ju annars väldigt många influenser från de amerikanska kollegorna.

MariaF, vad är MAF?

15 timmar sedan, Sasse sade:

MariaF, vad är MAF?

Maximum Aerobic Function, en metod för fettförbrännande träning, bra för uthållighetssporter. Utvecklad av Dr. Phil Maffetone. Man tränar med pulsklocka och försöker lägga sig på sin MAF-puls som man räknar fram med formeln 180-ålder. De flesta hamnar då nära den punkt då man går från mest fettförbränning till mest glukogenförbränning. (Jag ska inte fördjupa mig mer, jag blir lite "halleluja-predikant" då... :blush: men vi har en egen tråd om det som egentligen uppstod ur min tråd "Overweight vs overfat" där jag beskriver fascinationen över hur min kropp formades om när jag lade om träningen.)
https://forum.kostdoktorn.se/topic/8908-maf-tråd/#comment-119159

För mig är "utomordentligt bra" näringsvärden inklusive vitaminer, mineraler och typ av fett och protein. Kanske även typ av kolisar då jag menar att vi behöver de vattenlösliga fibrerna för tarmhälsan. Det där med definitioner är som alltid intressant. :)