Inge Limpa Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 Hejsan, mitt första inlägg här då. Jag upplevde att strikt lchf för mig fick bättre effekt efter att jag slutat använda mejeriprodukter. Tyvärr medför ju detta kraftigt reducerade valmöjligheter i matlagningen. Visst kan man använda en produkt som kokosgrädde, men gör man det för ofta tenderar den stå en upp i halsen. Så vände jag mig till veg-hyllorna och hittade sojasurrogaten - däribland Planti cooking fraiche, som har en överkomlig kolhydrathalt på 3 g och smakar riktigt bra. Min enkla curry på den, kyckling och rostat blomkålsris skulle jag kunna äta många dagar utan att tröttna. Men som med det mesta man gillar så pass mycket brukar det vara lite för bra för att vara bra. Jag har förstås googlat en del och begriper att sojaprodukter inte är det allra bästa att stoppa i kroppen. Men om jag ändå skulle vilja göra det någon gång i veckan - ur strikt viktminskningssynpunkt, skulle det kunna vara OK? Eller finns mer att tänka på? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 24, 2022 Share Posted May 24, 2022 Strikt viktminskningssynpunkt är lite svårt att svara på. Men om man vill vara i ketos och det för dig leder tillviktminskning så kan du i princip äta vadsomhelst om du håller dig under ca 20 gram kolhydrater om dagen. Nu är det ju inte att rekommendera att äta onyttigt, det kommer sannolikt att straffa sig i längden. Men om du tar lite Planti cooking fraiche till maten någon gång ibland så tycker jag att det låter helt OK, speciellt om det hjälper dig att kunna hålla dig till kosten för övrigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 25, 2022 Share Posted May 25, 2022 Välkommen till forumet, @Inge Limpa! Jag instämmer med Peter ovan, om du äter soja-produkter nån gång så är det nog helt okej, så länge du inte märker av att du reagerar på det (typ som med mejerierna). När vi lägger om kosten tenderar vi ofta att fastna i vad man "får" eller "inte får" göra. Eller så funderar vi i om det är ohälsosamt med kolsyrat vatten - och glömmer alla år vi druckit juice eller cola titt som tätt... Ibland behöver man fundera lite på vad syftet är; beroende på om det det viktminskning eller reversera sjukdom man är ute efter så kan man tänka utifrån det. Är man en kvinna i klimakterieåldern eller en man i 25-årsåldern? Soja kan användas som lindring av klimakteriebesvär men bör kanske undvikas (åtminstone i större mängd) av unga män eftersom det innehåller fytoöstrogener. Eller tex som dadlar att baka med är väldigt söta fast de är "naturliga" men kanske är det bättre att baka en dadelsötad kaka ibland än att moffa smågodis, eftersom en sån kaka i alla fall mättar och ger nåt annat än färg- och smakämnen och kanske är vad som krävs för att kunna lägga om helt på sikt. Bara man vet vad man gör och varför man gör det. Gör du din curry och vill du hålla nere sojan så variera mellan den och kokosgrädde, eller testa att blanda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 25, 2022 Share Posted May 25, 2022 Jag tycker att det verkar vara ganska vanligt att många oroar sig för mindre avvikelser i en ketogen kosthållning. Tänker att det finns ingen anledning alls att fundera på detta om man mår bra och når sina mål. Det viktigaste man ska fundera på är om man gör större regelbundna avvikelser, det behöver inte heller vara fel ... men det ska man fundera över om man inte uppnår sina mål gällande sjukdom, vikt eller mående rent allmänt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts