Bengt Nilsson

Livsmedelsverket kommenterar LCHF!

Recommended Posts

Vad kan man säga? Man blir alldeles trött på detta livsmedelsverk. Dom måste nog vara en av de största oceanångarna med den minsta svängradien. Lyckas dom svänga någon gång och komma på rätt köl?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från SLV:

Det man vet är att

• LCHF ofta ger förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. Fibrer och fullkorn minskar också risken för tarmcancer, men LCHF innehåller inget fullkorn och bara lite fibrer.

• LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Man blir ganska upprörd, faktiskt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske någonting för Ann Fernholm att sätta tänderna i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite magstark att ett statligt verk påstår en massa saker utan underlag för sagda påståenden? Mig veterligen så finns det just ingen studie på hälsoeffekten av olika fetter som inte är epidemologisk, inte heller har de hårda bevis för att LCHF i allmänhet höjer de farliga blodfetterna?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den generationen måste dö ut innan de lyckas ändras sig tror jag tyvärr. Eller när LCHF blir större än 50% av befolkningen blir de tvingade att öppna ögonen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spontan tanke slog mig: Kan man överhuvudtaget bli mer förstoppad än vad SLV verkar vara?

Man skulle behöva bra många tankbilar laxermedel och en hyfsat stor tratt för att råda bot på universitetsstaden Uppsalas kalhygge till nutritionsrådgivning.

Dess värre finns det många kalhyggen här i landet inom nutritionsrådgivning. Dom kanske har glömt att "plantera om". ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En spontan tanke slog mig: Kan man överhuvudtaget bli mer förstoppad än vad SLV verkar vara?

Man skulle behöva bra många tankbilar laxermedel och en hyfsat stor tratt för att råda bot på universitetsstaden Uppsalas kalhygge till nutritionsrådgivning.

Hahahahaha! Du gav mig ett riktigt härligt kvällsskratt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skickade Anna Hallén text till Livsmedelsverket i fredags och fick svar direkt!

Hej Bengt!

Tack att du frågar. Jag har just skickat följande svar på en fråga till oss från just Anna Hallén:

Hej Anna!

Nej, vi tror inte att grönsaker, nötter och fiberhusk är fiberfria (kokosfett innehåller däremot inga fibrer). Så äter man tillräckligt med dessa bör man kunna få i sig tillräckligt med fibrer även utan fullkornsprodukter. Fullkorn minskar dock i sig risken för hjärt- och kärlsjukdom och den effekten missar man om man undviker fullkornsprodukter. Detta kanske hälsomässigt kan uppvägas av att man minskar på de snabba kolhydraterna och äter mycket grönsaker, men det är för tidigt att säga eftersom det saknas studier på lång sikt. Läs mer om fullkorn på följande länk: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Fullkorn/

Den gamla 72:8 listan måste betraktas som ett olycksfall i arbetet och har tagits bort för längesen. Den innehöll visserligen många bra referenser, men också en del hänvisningar till kommentarer och liknande som inte kan betraktas som studier. Det är olyckligt att den listan lades ut, men den togs som sagt bort ganska snart. Detta innebär dock inte att det saknas studier tvärtom finns ett mycket starkt vetenskapligt stöd för att det är bra att minska på intaget av mättat fett och öka på det fleromättade. Se till exempel följande länk: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Hjart--och-karlsjukdom/Epidemiologiska-studier-om-sambandet-mellan-fettkvalitet-och-hjart--och-karlsjukdom/.

Självklart tycker vi inte att värk, magproblem och övervikt är några tecken på hälsa, men vi tror inte att dessa hälsoproblem beror på att folk äter mycket fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja. Däremot kan det bero på för lite av dessa livsmedel och för mycket av läsk, snacks och godis. När det gäller det senare är det väldigt bra att den typen av livsmedel utesluts av dem som äter LCHF. Det är också mycket positivt att många som äter enligt LCHF ökar intaget av grönsaker.

Att bara ta bort pasta och bröd behöver inte innebära att kosten blir ensidig, men många tar även bort rotfrukter, frukt och i viss mån bär från kosten, vilket såklart innebär en begränsning av variationen och intaget av till exempel vissa antioxidanter.

Eftersom fibrer bara finns i livsmedel som även innehåller kolhydrater är det såklart rimligt att fiberintaget minskar när man begränsar intaget av kolhydrater, men de överjordsgrönsaker som många ökar sin konsumtion av ger ett viktigt bidrag av fibrer.

Lektiner (som finns i bönor) förstörs vid kokningen. Fytinsyra kan däremot finnas kvar i bröd och andra spannmålsprodukter. Det är inte farligt, men kan minska upptaget av zink och järn från maten. Vid långvarig jäsning, t ex när man bakar med surdeg, försvinner fytinsyran. Därför är det bra att välja surdegsbröd om man äter bröd.

Frukt innehåller liksom grönsaker olika antioxidanter. För att få i sig många olika antioxidanter är det bra att variera intaget mellan många olika sorter och färger. Därför är det en fördel att äta både frukt och grönt, men att äta mycket grönsaker av olika slag är också jättebra.

Vänliga hälsningar Åsa

Din fråga:

Hej,

Stämmer det hon skriver? Se nedan:

Vänliga hälsningar,

Bengt Nilsson

http://www.annahallen.se/livsmedelsverket

Livsmedelsverket

Livsmedelsverket är nu desperata…. de säger vad som helst bara de behåller sin fasad….

Här kommer lite av deras ”sörja”. Så snart någon säger: ”Det vet man”… så dra öronen åt dig.

”Det man vet är att LCHF ofta ger förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. Fibrer och fullkorn minskar också risken för tarmcancer, men LCHF innehåller inget fullkorn och bara lite fibrer.”

Anna funderar: Så Livsmedelsverket tror på fullaste allvar att grönsaker, nötter, kokosfett och fiberhusk är fiberfria? bakläxa, tillbaka till skolbänken. Ni är pinsamma!

”LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.”

Anna funderar: Har någon av er studerat forskningen på detta område? HDL ökar, de farliga triglyceriderna minskar! I alla studier. bakläxa! För inte är väl Livsmedelsverket så efter att de fortfarande tror att det är totalkolesterolet som har någon betydelse?

”mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom: LCHF-dieten innehåller mycket mättat fett. Om man byter ut mättat mot fleromättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.”

Anna funderar: Hur var det nu med 72:8 listan? Japp, där ni misslyckades att visa EN enda studie som backar upp er hypotes om mättat fett. och ni har sen 2009 inte kunnat svara på hur ni kunde presentera denna pinsamma lista. OCH vad gör ni nu? Jo, säger att mättat fett är farligt UTAN underlag. Är det ok av en statlig myndighet som hävdar att deras råd bygger på vetenskap?

”personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker.”

Anna funderar: Anser ni att Sveriges befolkning med värk, magproblem och övervikt är hälsosammare än de som äter LCHF? Och vem äter lite grönsaker? Ni kan inte mena vi som bytt pastan mot just grönsaker! Läs på. Ni är pinsamma!

”en ensidig kost gör att det blir svårare att få i sig alla näringsämnen: LCHF ger oftast för lite fibrer och inget fullkorn, som bara finns i spannmål och ris. Den innehåller också bara lite bär och nästan ingen frukt.”

Anna funderar och har nu svårt att hålla tillbaka asgarvet: Är Livsmedelverket seriösa? Att ta bort pasta och mackan gör kosten ensidig? Ni skojar med mig!

LCHF ger lite fibrer? Är ni okunniga eller vill ni bara sprida felaktigheter för att det gynnar er?

Inget fullkorn? Självklart. Varför äta lektiner och fytinsyra?

Och vad innehåller frukt som inte finns i grönsaker? Jag ser fram emot ert svar!

Hm, är det inte dags att vi skrotar Livsmedelsverket. Detta känns okunnigt och pinsamt. Kom igen nu. Ge oss lite vettigt motstånd i alla fall.

Upplysningen

Box 622, 751 26 UPPSALA

Tel. 018-17 55 00

www.livsmedelsverket.se<http://www.livsmedelsverket.se>

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Eftersom fibrer bara finns i livsmedel som även innehåller kolhydrater..."

Grissvål innehåller fibrer, men inga kolhydrater mig veterligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naagon berättade här paa forumet att vaardcentralerna i Finland säger att man faar diarré av LCHF-kost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"..men många tar även bort rotfrukter, frukt och i viss mån bär från kosten, vilket såklart innebär en begränsning av variationen och intaget av till exempel vissa antioxidanter." Man bara undrar hur Livsmedelsverket vet vad folk (bland annat jag) tar bort från kosten  :P? Dumheten är ju monumental!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

slv skriver ju också en ganska snurrig text under rubriken "lågkolhydratskost" 2013-05-13 (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/stod_till_varden/Lagkkolhydratkost/) är det någon som förstår sig på den och vad är de egentligen de försöker säga? Ganska krångliga resonemang....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naagon berättade här paa forumet att vaardcentralerna i Finland säger att man faar diarré av LCHF-kost.

Själv var jag omväxlande hård och lös i magen innan jag började med LCHF. Fyra dagar efter kostomläggningen var problemen borta. Men det kanske bara beror på att magen inte har läst SLV:s instruktioner om hur den ska fungera...  ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär står det på SLV´s hemsida...

"Varför är det bra med fullkorn?

På senare år har det kommit en rad studier som visar att personer som äter mycket fullkorn löper lägre risk att få hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och eventuellt också cancer."

Källa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Fullkorn/

Det man undrar över är just formuleringen... att de som äter mycket fullkorn löper lägre risk... osv. Lägre risk än vem? Den som istället äter mycket raffinerat vitt mjöl? Iså fall stämmer det säkert. Men har man någonsin jämfört med att inte äta spannmål alls? Det är som att jämföra rökning av cigaretter med filter vs rökning av cigaretter utan filter. Eftersom de som röker filtercigaretter inte drabbas i lika hög grad av ohälsa, kan man med SLV´s logik dra slutsatsen att rökning av filtercigaretter är nyttigt? Knappast!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såhär står det på SLV´s hemsida...

"Varför är det bra med fullkorn?

På senare år har det kommit en rad studier som visar att personer som äter mycket fullkorn löper lägre risk att få hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, övervikt och eventuellt också cancer."

Källa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Fullkorn/

Det man undrar över är just formuleringen... att de som äter mycket fullkorn löper lägre risk... osv. Lägre risk än vem? Den som istället äter mycket raffinerat vitt mjöl? Iså fall stämmer det säkert. Men har man någonsin jämfört med att inte äta spannmål alls? Det är som att jämföra rökning av cigaretter med filter vs rökning av cigaretter utan filter. Eftersom de som röker filtercigaretter inte drabbas i lika hög grad av ohälsa, kan man med SLV´s logik dra slutsatsen att rökning av filtercigaretter är nyttigt? Knappast!

Klokt talat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

slv "faktatext" kring stenålderskost. De skriver att man bland annat åt mycket "magert" vilt på stenåldern. Min fråga: Men man åt väl hela djuret: fettvävnader kring organ, märg mm. Kan inte tänka mig att de slängde allt utom filén?! Då kan det väl inte varit så magert? Vad säger ni som har bra koll på paleo-kost?

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Stenalderskost/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

slv "faktatext" kring stenålderskost. De skriver att man bland annat åt mycket "magert" vilt på stenåldern. Min fråga: Men man åt väl hela djuret: fettvävnader kring organ, märg mm. Kan inte tänka mig att de slängde allt utom filén?! Då kan det väl inte varit så magert? Vad säger ni som har bra koll på paleo-kost?

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Stenalderskost/

De åt benmärg, hjärna, inre organ, blod - alltså allt inklusive fett. Däremot varierar fettprocenten i djuren efter säsong så det har varit magrare ibland. Men alldeles självklart har folk i alla tider (alltså miljoner år) ätit vad fett de kommit över.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar om livsmedelsverkets kostråd grundar sig på en bok från 1925 som heter Husmoderns Gyllene Bok. Där går nämligen att läsa följande

"att normal kost för en frisk människa bör bestå av: Rikligt med stärkelseämnen, mjölk och mjölkprodukter, måttligt med socker och fettämnen,omväxlande äggviteämnen (sparsamt med kött), rikligt med grönsaker och frukt, varav regelbundet en del i okokt form, tillräckligt med cellulosahaltiga ämnen (grovt bröd, bladgrönsaker) för befrämjande av regelbunden digestion".

På något sätt känns det som att det är dags för ett lite nytänkande på livsmedelsverket, eller ska vi köra samma råd i 88 år till?

(Boken införskaffades på loppis för ett tag sedan)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg