Peter B Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 ...det blir nog Nyckelhålsmärkningen. Någon som är sugen på att köpa produkter i enlighet med Livsmedelsverkets nyckelhålsmärkningskrav: T ex margarinost med max 17g fett (och max 3,4 g mättat fett) Någon som testat denna kulinariska upplevelse? Kan det verkligen vara OK att kalla det för ost??? uttdrag från LIVSFS 2005:9 7. Margarinost (helt eller delvis vegetabiliska produkter avsedda för samma användning som produkterna i grupp 8) och motsvarande smak satta produkter. - fett högst 17 g/100g - mättade fettsyror högst 20 % av den totala fetthalten - natrium högst 0,5 g/100 g 8. Övrig ost och motsvarande smaksatta produkter. - fett högst 17 g/100 g - natrium högst 0,5 g/100 g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Skumt.. för LMV är Lantmäteriverket!? Tänker du möjligen på Livsmedelsverket? Det skrivs.. SLV! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 16, 2013 Author Share Posted May 16, 2013 hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Jag kan nog tro att Lantmäteriverket har bättre kostrekommendationer än Livsmedelsverket 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Jag kommer ihåg margarinosten från 70-talet. Jag var barn då och den smakade som Hushållsost, så den var god. Den kom in i mitt liv en sommar samtidigt som fruktyoghurten. Kommer ihåg vilken upplevelse det var! Tänk att få äta smält smultronglass till lunch (vi tog med yoghurten och mackor till stranden i kylväska)! Dittills hade det varit filmjölk - ofta långfil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts