Jump to content

Omställningsbesvär


Recommended Posts

Hej! 

Ny LCHF:are som kämpar med starten. Första veckan gick jättebra. Kände mig pigg och magen fungerade perfekt. Men sedan, (när kolhydraterna tog slut) blev jag så trött så trött. Hjärndimma, mjölksyra i muskler och alltmänt nere. Jag dricker massor och äter magnesium och fett. Tycker att jag gör precis som det står och ändå så har det inte gått över. Så imorse åt jag en halv banan för att få lite ny energi. 

Hade en depression för många år sedan, och är rädd att hamna där igen om hjärnan går inte får någon energi. Det kanske är inbillning att det ska bli så. Men jag orkar inte gå runt och vara så trött. Är det normalt? Tacksam för all hjälp :) ! Kram Annica 

Link to comment
Share on other sites

Du behöver mer salt.

När du lägger om kosten till LCHF så skickar kroppen ut mer salt (mineraler). Det kanske du har märkt att vätska har försvunnit och ofta några gratis kilon på vågen.

Och när du dricker extra mycket så sköljer du ut mer mineraler, vilket inte hjälper. Försök att få i dig salt på något sätt, tex buljong och salta extra på maten eller blanda lite salt i vatten och drick. Kanske inte så gott men det hjälper.

Detta är mycket vanligt i början att man får i sig för lite salt. Äter man processad mat och bröd kanske chips mm så får du i dig mycket salt. 

När du slutar med dessa så minskar saltintaget och samtidigt sköljer kroppen ut vätska med mineraler, viket blir en dubbel minskning av salt i kroppen.

Det brukar ta ett par veckor för kroppen att vänja sig att man lagt om kosten till LCHF och det blir bra igen. 

Men var inte rädd för salt även när du känner dig bättre. Det är lätt att minska saltintaget för mycket när man lagar den mesta maten själv.

Lycka till.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack snälla för svar! Jag har lagt lite salt i vattnet, men troligen är det ändå för lite, för som du säger så kommer det också ut väldigt mkt vätska. Både svettas och kissar massor :D. Det finns ingen risk att man fastnar i trötthet och att vissa inte fungerar lika bra på fett? Framförallt hjärnan. Det har ju gått ett par veckor för mig. 

Hur fungerar det om man äter lite kolhydrater, som måttlig lchf, ställer kroppen om till fettförbränning ändå? 

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt individuellt om det funkar med lite mer kolhydrater.  

Det är inte fel att prova.

Men är rätt säker på att du lider av saltbrist. Det är det absolut vanligast omställningsbesväret man får.

Prova att öka saltintaget ännu mer. Hitta något du gillar som innehåller mer salt. Tycker att buljong är ett bra sätt att få i sig mer salt.

Och att du skulle fastna i trötthet pga LCHF är inte troligt utan tvärtom, men det tar några veckor för kroppen att vänja sig.

Ett tips från mig är att läsa på lite extra eller titta på tex You Tube. Det finns massor av information att ta till sig. Diet Doctor ger all information som behövs om man vill läsa och det finns en del videos som kan hjälpa.

Och tex https://www.youtube.com/c/drekberg är en favorit hos mig om man hellre vill titta och lyssna. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu är det många år sen men de första 3 veckorna var vidriga, just med hjärndimma och trötthet. Det tog 3 månader innan kroppen svarade på fysisk aktivitet... 
Du kan jämföra med att sluta röka; en del behöver sluta tvärt för att fixa det, andra kan trappa ner för att vänja sig. Fundera över hur du fungerar i andra sammanhang, är det cold turkey eller nedtrappning som funkar bäst? Hur bråttom har du med omläggningen? 
En annan sak du kan titta på om du inte kommer tillrätta med omställningsbesvären är något högre proteinintag (se menyerna hos DD). Min högst amatörmässiga iakttagelse här i forumet är att det för många kvinnor tycks det funka bäst med HP medan det för män ofta tycks funka bäst med HF.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

När man äter en "normalkost" så får man i sig för mycket kolhydrater, och då går blodsockret upp, och det leder till att insulinet går upp. Insulinet i blodet gör att näringen i blodet i ökad utsträckning lagras in i stället för att förbrännas.  Då blir man snabbare hungrig, och då är det en uppenbar risk att man äter igen, och det man äter kommer att  lagras in. En ond cirkel har uppståt, och man äter, så att man kommer att gå upp i vikt. Man kanske tycker att man bara äter när man är hungrig!   Men äter man sådant man  går upp t vikt av, så är det klart att man kommer att gå upp i vikt ...

Så det är lätt att gå upp i vikt, om man äter fel saker.Men det är lätt att gå ned i vikt om man äter rätt saker.     

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-31 at 08:47, Annicka sade:

... inte fungerar lika bra på fett? Framförallt hjärnan.

Hjärnan får sitt energibehov från glukos eller ketoner, inte från fett. Om man inte äter glukos (kolhydrater) tillverkar levern ketoner av fett, som sen hjärnan använder som energikälla. Naturen är fiffig! 🤗

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...