Vittvrak Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ett genombrott för lchf i Sverige vore väl helt ok, bristen på smör kan säkert hanteras med import. Men ett genombrott för lchf i hälsointresserade Kina kanske skulle bli rätt kännbar för oss ,deras köpstarka medelklass är inte liten. Om sedan indiska medelklassen kommer på att LCHF är rätt medicin för deras diabetes ja då sitter man här med en skvätt palmolja till vitkålen. Nej vi ska vara rädda om våran Claude! Egentligen tycker jag väl att det dax att börja tänka i politiska banor, det är en stor omställning som ska till om allt fler får upp ögonen för lchf. Någon politiker på forumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Dock tror jag inte att LCHF blir särskilt aktuellt i Östasien. Deras metabolism är väldigt annorlunda från våran, och de äter ju ofta t.ex. ris 5 ggr per dag, samt mycket snacks och dylikt utan att gå upp i vikt eller få sämre hälsa osv.Tror iaf personligen att LCHF passar oss i väst bättre.. pga olika rötter, gener och kroppsfunktioner.Ang. politik har jag inte direkt något att kommentera om, reagerade mest på Kina kommentaren ^^;(EDIT: t.ex var jag i Korea i 5 veckor förra året, och åt samma sak som min kille och hans familj.. jag gick upp 4 kilo.. han gick ner två kilo...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Inget fel om de Indiska korna började göra rätt för sig och i kina finns väl bufflar? Om man bara tvingar spannmålsodlarna att maka åt sig finns gott om plats för gräsbetande idisslare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Mnjaeä.. tror faktist inte att Asiaters metabolism skiljer sig nämvärt från västerlänningars! "Higher consumption of white rice is associated with a significantly increased risk of type 2 diabetes, especially in Asian (Chinese and Japanese) populations" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22422870 "Conclusion. Eight weeks of VLCD was an effective intervention in obese subjects. These beneficial effects may be associated with enhanced hepatic and whole-body lipolysis and oxidation." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23573151/?i=4&from=diabetes%20low-carbohydrate "Nutrient intakes were compared, based on 24-hour dietary records, between a sample from Okinawa Prefecture where life expectancies at birth and 65 were the longest in Japan, and a sample from Akita Prefecture where the life expectancies were much shorter. Intakes of Ca, Fe, vitamins A, B1, B2, C, and the proportion of energy from proteins and fats were significantly higher in the former than in the latter. Intakes of carbohydrates and NaCl were lower." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1407826 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Jo sant, diabetes är vanligt där nu när du säger det =)Tror dock fortf inte att LCHF kommer bli populärt där, iaf inte på ett bra tag längre än i väst.T.ex. pga att viktproblemen som vi får här inte finns i alls stor utsträckning där, och jag tror att de flesta skulle tycka det var galet att ge upp nudlar och ris. Men jag kan ju alltid höra mig om vad de rent hypotetiskt skulle tycka om den ändrade kosten ^^; Kanske att man kan specifikt tipsa diabetiker om ändrad kost... Men sedan har de ju ingen smör och ingen ost osv (förutom extremt dyra importerade varor), och frukt är kopplad till många traditioner där (talar mest om Korea nu dock)... Men oljor, kött, fisk och grönsaker finns iaf i mängder =)Att deras metabolism är annorlunda än våran är jag däremot övertygad om. Även många asiatiska vänner som bor i Sverige och äter ris, nudlar Och västerlänskt som bröd, godis, osv är fortfarande ofta mycket smalare, även om vissa t.o.m. äter i större mängder osv. Sen att de som människor inte är immuna mot hälsorelaterade problem skapade av matvanor är en annan sak ; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Skulle vara Koreaner då i så fall som skiljer sig märkbart.. men som det påtalas i den vetenskapliga raporten.. Japaner och Kineser är extra känsliga för hög riskonsumtion! Nu är det väl inte riktigt så heller.. för det handlar om så mycket mer.. framförallt om näring och Korea är väl främst nötköttets förlovade land?? Altså vi kan nog bortse från de eventuella skillnader mellan Asiater och västerläningar vad gäller metabolismens område.. för det visar sig i undersökning efter undersökning att när de flyttar västerut.. och anammar västerländska matvanor så blir de lika sjuka som vi.. faktist ofta sjukare! Annars så skall du nog framhålla Svenskars hälsa och att vi faktist är bland den smalaste befolkningen i västerlandet! Altså.. man kan även här se feta och smala.. och man kan se olika individer som är smala fasten de äter lite hur som helst.. än så länge är det faktist detta som dominerar! I USA har det gått mycket längre. där tror jag varanan räknas som fet.. men hav tålamod.. det som händer i USA brukar hända här 10 år efteråt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Jo sant, diabetes är vanligt där nu när du säger det =) Tror dock fortf inte att LCHF kommer bli populärt där, iaf inte på ett bra tag längre än i väst. T.ex. pga att viktproblemen som vi får här inte finns i alls stor utsträckning där, och jag tror att de flesta skulle tycka det var galet att ge upp nudlar och ris. Men jag kan ju alltid höra mig om vad de rent hypotetiskt skulle tycka om den ändrade kosten ^^; Kanske att man kan specifikt tipsa diabetiker om ändrad kost... Men sedan har de ju ingen smör och ingen ost osv (förutom extremt dyra importerade varor), och frukt är kopplad till många traditioner där (talar mest om Korea nu dock)... Men oljor, kött, fisk och grönsaker finns iaf i mängder =) Att deras metabolism är annorlunda än våran är jag däremot övertygad om. Även många asiatiska vänner som bor i Sverige och äter ris, nudlar Och västerlänskt som bröd, godis, osv är fortfarande ofta mycket smalare, även om vissa t.o.m. äter i större mängder osv. Sen att de som människor inte är immuna mot hälsorelaterade problem skapade av matvanor är en annan sak ; Dom äter traditionellt inte särskilt mycket bröd eller hur är det? Vi borde äta mycket mer gluten än dom (pasta, bröd etc). Dom äter heller inte mycket mejeriprodukter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Mnjae.. Koreaner håller rätt mycket kor.. så jag antar att de dricker mjölken.. tror iallafall inte de slår ut den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Dom äter traditionellt inte särskilt mycket bröd eller hur är det? Vi borde äta mycket mer gluten än dom (pasta, bröd etc). Dom äter heller inte mycket mejeriprodukter? Mjölk har dom (vet inte hur ofta de dricker mjölk generellt dock), men inge smör, knappt nån grädde, yoghurt mest i tunn drick form m.m... Bröd.... inte mackor, men de har väldigt mycket bullar. De äter inte bröd som mat, utan söta bullar som snacks och sånt. Pasta äter dom däremot i mångfald, i form av "Ramyeon" dvs nudlar med pulver smaksättare m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Mjölk har dom (vet inte hur ofta de dricker mjölk generellt dock), men inge smör, knappt nån grädde, yoghurt mest i tunn drick form m.m... Bröd.... inte mackor, men de har väldigt mycket bullar. De äter inte bröd som mat, utan söta bullar som snacks och sånt. Pasta äter dom däremot i mångfald, i form av "Ramyeon" dvs nudlar med pulver smaksättare m.m. Är det gjorda på vete eller ris (dvs Ramyon)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Det var inte meningen att styra ämnet från politik till väst-öst metabolism och kostvanor ;;;; Ursäkta >_<Jag kan inte så mycket vetenskapligt om det jag pratar om.. men alla mina asiatiska vänner som bor i Malmö, är fortfarande väldigt smala trots att vissa av dem äter enooorma portioner, t.ex. gigantiska skålar med chokladflingor, nudlar, chips osv. Plus det att jag själv gick upp mycket i vikt på koreansk mat samtidigt som min kille gick ner under samma tidsperion med samma måltider. Så jag pratar mer av egna observationer.Ang. USA är deras matkultur skrämmande @_@ Om vi hade haft samma matvanor här som där, skulle vi nog också se likadana ut. Som tur är är Svenskar som du sa, Zepp, rätt smala jämfört med många andra länder i väst. Vi är nog rätt bestämda angående vår hälsa, och kräver att få i oss rätt saker mer än andra länder. Men vi är till stor del fortfarande missledda ang. vad dessa "rätta saker" egentligen är. Det är där LCHF kommer in i bilden, vilket är bra =) Hoppas så klart att LCHF sprider sig! Men tror som sagt att det blir mycket mer populärt mycket snabbare här, än i Östasien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noacastle Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Är det gjorda på vete eller ris (dvs Ramyon)? Vete mestadels, men det finns flera sorters ramyeon. De vanligaste som man ofta köper i snabb förpackning i mataffärer är av vete (bilder: https://www.google.se/search?q=%EB%9D%BC%EB%A9%B4&rlz=1C1GGGE_svSE436SE437&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=WDOVUfnMG6e04AToqIDIAw&biw=1920&bih=1038&sei=WjOVUeOFMobV4gTB94GgAg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Jag måste säga att jag också tycker svenskarna är rätt smala. När jag ser mig omkring på tunnelbanan, jobbet osv ser de flesta ganska bra ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 cynikern: Du är rädd för svält om alla åt som oss? Finns en tråd om det. Och jag säger som då, skulle vi använda boskapen rätt skulle vi få bort mycket av öknen och därigenom få mycket högre och effektivare matproduktion. Så LCHF är inte problemet.http://forum.kostdoktorn.se/topic/1868-vad-händer-om-hela-världen-plötsligt-börjar-tro-på-oss/BTW Zepp: 60% räknas som feta i USA. Och än fler överviktiga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Vad gäller asiater och kolhydrater så är dom lite av en paradox vad gäller insulin->fetma hypotesen och LCHF eftersom dom traditionellt ätit stora mängder kolhydrater, främst ris, utan utbrett metabolt syndrom. Dock har bilden förändrats under senare år. Övervikt, diabetes och hjärtkärlsjukdomar ökar dramatiskt. Läsk, godis och andra sötade produkter som varit vanliga i väst, nu har fått fäste i Asien. Tidigare var tex vårt söta godis inte särskilt vanligt. Asiater föredrog inhemskt godis som inte alls är så sött som det vi är vana vid. Nu har bilden ändrats och Coca-Cola, Nestlé m.m. säljer numera bra även i asien. Min teori är att det är detta som fått asien att hamna på våra nivåer av metabolt syndrom. Det glykemiska lasten var hanterbar tidigare med få sötade produkter, men nu har bägaren runnit över. Eller så är det fruktosen som ställer till det. Prof Lustig är ju inne på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Tack stammis, jag återkommer i den tråden. Men jag är inte rädd för svält bara rädd om mitt smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Politiska banor? Vad menar du då? Att man ska starta ett parti som ska bestämma vad folk har på tallriken? Då får nog förklara lite mer där, tycker jag. I alla fall för mig för jag är lite förvirrad. P.S. Hans användarnamn är Leo, inte Stammis. Precis som att ditt användarnamn är cynikern istället för Nyanländ. Ville bara poängtera detta lite snabbt. Trevlig helg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts