Jump to content

Är mjölk ihop med LCHF farligt?

nap

Recommended Posts

Är 64 år och äter LCHF  sedan 1 år tillbaka. Upplever alla de födelar som andra beskriver: viktnedgång, magen fungerar, huden bättre osv. Mår så oerhört mycket bättre ... inte minst när jag dricker fet mjölk (ekologisk 4,3%) med kakao i (inget socker). Om jag är sugen på kvällen och det är jag alltid efter träning så är varm chokladmjölk som bomull för både mage och själ - en stor mugg, ca 3 dl, med en klick vispad grädde - sen mår jag helt perfekt och sover mycket gott! Men ... jag har läst att mjölk är kopplad till cancer speciellt för äldre män! Jag dricker ca 1,5 l i veckan ofta med en klick vispgrädde i - är det för mycet , skall jag vara orolig? 

Är 64 år och äter LCHF  sedan 1 år tillbaka. Upplever alla de födelar som andra beskriver: viktnedgång, magen fungerar, huden bättre osv. Mår så oerhört mycket bättre ... inte minst när jag dricker fet mjölk (ekologisk 4,3%) med kakao i (inget socker). Om jag är sugen på kvällen och det är jag alltid efter träning så är varm chokladmjölk som bomull för både mage och själ - en stor mugg, ca 3 dl, med en klick vispad grädde - sen mår jag helt perfekt och sover mycket gott! Men ... jag har läst att mjölk är kopplad till cancer speciellt för äldre män! Jag dricker ca 1,5 l i veckan ofta med en klick vispgrädde i - är det för mycet , skall jag vara orolig? 

Jag har haft liknande rutiner, men inte hamnat i ketos lika lätt, sedan det slog mig att mjölk är en riktig sockerbomb. Vad som är bättre är då antingen grädde vilket har mer fett än kolhydrater. Mitt bästa tips är ett recept jag hittat "äggmjölk". http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27 vilket smakar riktigt bra!

Själv har jag i 3dl hettvatten, 2 ägg, 30g smör, 20g kokosfett, 2 chokladrutor 90%, lite vaniljstång, lite cayennepeppar och liten tsk steviaströ (ICA). Kör jag med en stavmixer så alla fetter och vätskor koagulerar ordentligt.

Fet grädde är definitivt säkrare än mjölk. På bekostnad av socker (=laktos) och proteiner innehåller den mer animaliskt fett. Socker vill ju ingen av oss ha, och proteinerna i komjölk är anpassade till att få kalvar att tillväxa på ett bra sätt - låter inte som någon höjdare för vuxna karlar  ;)

Har kollat receptet på äggmjölk - skall testa det! Idag har jag gjort min "chokladmjölk" på vartten och ca 1/2 dl grädde (ingen mjölk) - blir nästan lika gott som den på bara mjölk! Med mindre socker/kolhydrater och proteiner känns den som en mycket bra ersättning! 

Tack för era bra tips och synpunkter!

• Like 1