Calle90 Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Tänkte dra iväg till Seychellerna, Mauritius och kanske även Maldiverna i sommar. Japp ni hörde rätt, det blir rätt exklusivt, men det var billigare än vad jag trodde. Nu undrar jag bara (medans jag planerar) om någon här har varit på några av dessa ställen och kanske kan rekommendera någon restaurang eller liknande som verkar LCHF vänlig. Vad maten kostar därborta vore intressant att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 http://www.youtube.com/watch?v=saC13RJ8CUs Oh no! Nobody seems to know...... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Jag har varit på Maldiverna på bröllopsresa. det var i och för sig för 13 år sedan, men jag tror inte att det har ändrats så mycket sen dess. Det var dyrt, precis allt t.o.m. vattnet var dyrt. Dom måste importera allt till sina öar, det växer inte just annat än palmer där, fisk finns förstås i havet, men det serverades inte så där jättemycket fisk. Vi hade ett hotell där det ingick frukostbuffe och kvällsbuffe. Jag åt inte LCHF då, men det hade inte varit svårt att undvika kolhydrater, eftersom det fanns ett stort utbud av kötträtter, sallader mm. Jag hade själv trott att det skulle ha funnits mycket frukt att äta, men dom hade nästan ingen frukt. Den ö vi bodde på hade mycket asiatiska turister och därför fanns det mycket kryddstarka indiska rätter, miso-soppa till frukost! Till frukost kunde man få stekta ägg eller omelett. Maldiverna var ett underbart ställe att åka till och maten var jättegod. Min man och jag är gröna av avund ifall du åker dit ;-) PS Den enda äkta maldiviska maträtten vi fick var kokos-tonnfisk-sallad som serverades varje dag till frukost (sic!). Den är supergod, här kommer receptet Blanda kokosflingor, hackad rödlök och tonfisk (på burk går bra), smaksätt med mycket citron och chili. Jätte enkelt och supergott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Jag har varit på Maldiverna på bröllopsresa. det var i och för sig för 13 år sedan, men jag tror inte att det har ändrats så mycket sen dess. Det var dyrt, precis allt t.o.m. vattnet var dyrt. Dom måste importera allt till sina öar, det växer inte just annat än palmer där, fisk finns förstås i havet, men det serverades inte så där jättemycket fisk. Vi hade ett hotell där det ingick frukostbuffe och kvällsbuffe. Jag åt inte LCHF då, men det hade inte varit svårt att undvika kolhydrater, eftersom det fanns ett stort utbud av kötträtter, sallader mm. Jag hade själv trott att det skulle ha funnits mycket frukt att äta, men dom hade nästan ingen frukt. Den ö vi bodde på hade mycket asiatiska turister och därför fanns det mycket kryddstarka indiska rätter, miso-soppa till frukost! Till frukost kunde man få stekta ägg eller omelett. Maldiverna var ett underbart ställe att åka till och maten var jättegod. Min man och jag är gröna av avund ifall du åker dit ;-) PS Den enda äkta maldiviska maträtten vi fick var kokos-tonnfisk-sallad som serverades varje dag till frukost (sic!). Den är supergod, här kommer receptet Blanda kokosflingor, hackad rödlök och tonfisk (på burk går bra), smaksätt med mycket citron och chili. Jätte enkelt och supergott. Nja jag vet inte om du har fullständiga rättigheter att vara avundsjuk på mig för att jag tänkte dra till Seychellerna, Mauritius och troligtvis Maldiverna eftersom att man verkar resa själv i dagsläget. Men det jämnar väl ut sig med tanke på ställerna man drar till. Det är ju inte så att man drar själv till Auschwitz, utan det jämnar ju som sagt ut sig. Men det kan vara bra att veta i alla fall att det är dyrt på Maldiverna pga import och allt sånt, men har läst att på Seychellerna och Mauritius är det billigare med käk jämfört med UK. Förresten i vilken månad åkte ni när ni var där? Tänkte själv dra i typ Juli-Augusti och hoppas att vädret är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Tänkte dra iväg till Seychellerna, Mauritius och kanske även Maldiverna i sommar. Japp ni hörde rätt, det blir rätt exklusivt, men det var billigare än vad jag trodde. Nu undrar jag bara (medans jag planerar) om någon här har varit på några av dessa ställen och kanske kan rekommendera någon restaurang eller liknande som verkar LCHF vänlig. Vad maten kostar därborta vore intressant att veta. Vad pratar vi om för summa i runda slängar? Det låter onekligen som väldigt dyra ställen att åka till, så de vore trevligt om jag hade fel i den tron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Vad pratar vi om för summa i runda slängar? Det låter onekligen som väldigt dyra ställen att åka till, så de vore trevligt om jag hade fel i den tron. Kollade på flygresor och trivago och kom upp i ett pris på typ 35-40 lök. Det är för flyg och hotell för en person, sen ska man ju ha något och leva på såklart. Det beror ju också på hur länge man stannar och vilket hotell man tar etc etc. Finns ju många variabler att hålla reda på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted May 19, 2013 Share Posted May 19, 2013 Kollade på flygresor och trivago och kom upp i ett pris på typ 35-40 lök. Det är för flyg och hotell för en person, sen ska man ju ha något och leva på såklart. Det beror ju också på hur länge man stannar och vilket hotell man tar etc etc. Finns ju många variabler att hålla reda på. Hur många hotellnätter räknar du med då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Hur många hotellnätter räknar du med då? Högst 5 dagar per ställe, men det är ju i planeringsfasen. Man kan faktiskt få rätt bra hotell från 500-1000 kr per natt. Själv kollar jag bara på 3-5 stjärniga hotell. Kanske man drar bort en dag eller så. Sen kanske det blir så att för att resa från ett ställe till ett annat så kan det finnas onödigt långa resealternativ. Dem är billigare än dem som går rak sträckan med någon tusenlapp eller så, men och andra sidan så är nog det billigare alternativet att föredra enligt mig för då blir resan någon dag längre plus att man får vistas lite på andra ställen på jordklotet. Såg ett alternativ där man åker mauritius - johannesburg - quatar (doha) - maldiverna eller liknande. I ett dygns resa typ. Sen är det så att om Maldiverna blir för riskabelt ekonomiskt eller vädermässigt så kanske man byter ut det mot typ Sri Lanka. Man är ju flexibel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Förresten i vilken månad åkte ni när ni var där? Tänkte själv dra i typ Juli-Augusti och hoppas att vädret är bra. Vi var på Maldiverna i slutet av juni. Det är typ low-season och "dåligt" väder där då. Vi hade 6 dagar sol och varmt och en dag regn och varmt. Det spelade inte så stor roll att det regnade, vädret var lika varmt ändå, att snorkla gick ju utmärkt bra i regn också, dessutom var det bara ett par timmar det regnade. Märk ändå att solen är så stark att man bränner sig fast det är regn och mulet. Temperaturen var konstant 30 och vattnet 27, luftfuktigheten var hög (baddräkten torkade inte) men inte så hög som i t.ex. Dubai på sommaren (99%, känns som man fick en våt och het handduk i ansiktet varje gång man gick ut). Low-season har den fördelen att det är mycket billigare och så är det mycket mindre turister då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 Vi var på Maldiverna i slutet av juni. Det är typ low-season och "dåligt" väder där då. Vi hade 6 dagar sol och varmt och en dag regn och varmt. Det spelade inte så stor roll att det regnade, vädret var lika varmt ändå, att snorkla gick ju utmärkt bra i regn också, dessutom var det bara ett par timmar det regnade. Märk ändå att solen är så stark att man bränner sig fast det är regn och mulet. Temperaturen var konstant 30 och vattnet 27, luftfuktigheten var hög (baddräkten torkade inte) men inte så hög som i t.ex. Dubai på sommaren (99%, känns som man fick en våt och het handduk i ansiktet varje gång man gick ut). Low-season har den fördelen att det är mycket billigare och så är det mycket mindre turister då. Ok så low season verkar biff då? Har en fråga om Bankomater. Vart finns dem? På atollerna eller måste man dra in till Male? En annan fråga är angående transfer. Vad finns det för alternativ och vad kostar det? Har själv hört att det kostar bara typ 20 rafiyaa (typ 8 kr) att dra med båt från en atoll in till stan. Verkar rätt billigt. Däremot är nog inte Sri Lanka något alternativ längre, då det är regnperiod och där ska det tydligen vara rätt överdriven regnperiod. Ett val kan vara att avsluta resan med en weekend i Dubai. Nu blir det dock under Juli månad så det betyder att vädret är stekhett, men det jämnar nog ut sig med all air conditioning samt att jag bara tänkte vara där i typ två-tre dagar (om det blir så). Har redan varit där en gång tidigare fast det var i November. Häftig stad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts