Birni Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Tittade just på Andreas' intervju. "The cause of obesity". Kan här finnas sanningen - och problemet för oss kvinnor som passerat klimakteriet? Vi går inte ner trots strikt LCHF. Kanske har hormonomställningen medfört att vi nu kan bilda insulin av protein? Vad tror du själv Andreas? Och vad gör vi då? Kanske naturen anser att vi bör vara feta? Kanske vi inte blir lika sjuka av vår fetma som andra grupper? För visst fresta tyngden på våra leder! Ska vi kanske vara feta, sitta stilla och bli ompysslade av våra ätteläggar samtidigt som vi delar ut goda råd och sprider trygghet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Jättebra fundering! Jag är några och 40, har ätit LCHF i 2,5år och inte gått ner nånting! Men står still och det är inte heller fel... Sedan 14 dagar kör jag strikt fakir, bara fett och protein (pisstråkigt!) för att se om jag kan rucka vikten/centimetrarna. Ingen reaktion så här långt... Kanske är det som du säger, jag ska vara "rund, go' och gla' ", dela ut kloka råd och baka (LC)bullar när jag blir gumma...?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Vi bildar inte insulin av protein.. antar det var en felskrivning? Tror mest det handlar om lägre ämnesomsättning och sådant? Det är knappast någon hemlighet att den sjunker med åren.. och klimakteriet gör väl inte saken bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Däremot bildar vi glukos av ett proteinöverskott som i sin tur förstås genererar isnsulinfrisättning Ca hälften av proteinet vi inte nyttjar till underhåll antas omvandlas till glukos 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Däremot bildar vi glukos av ett proteinöverskott som i sin tur förstås genererar isnsulinfrisättning Ca hälften av proteinet vi inte nyttjar till underhåll antas omvandlas till glukos Hmmm... intressant. Då inställer sig frågan hur mycket protein man kan stoppa i sig innan det blir överskott 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanten Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Ska vi Post-Tanter äta under 0,7 g protein per kg önskad vikt? Det är väl ingen idé att äta massor för att få igång ämnesomsättninngen som bevisligen är sämre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Som rultig kärring kan jag skriva under på detta. Har inte gått ner ett gram på 3 år LCHF. Har iofs ingen jätteövervikt. Tror att mängden överviktskilon också påverkar hur lätt det är att gå ner. Lyckades rubba vågen lite med periodisk fasta+LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Jag har ätit strikt LCHF sedan 2006 gick ned 15 kilo den första månaden sedan stått still väger 110 kilo. Men kunnat sluta med metformin helt normalt blodsocker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 I stället för att överlag sänka intaget av protein (från ca 1g/kg), vill inte förlora för mycket muskler, så håller testar jag att minska proteinet en eller par dagar per vecka, hoppas det ska ta mig ur min viktplatå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Jag har sett många skriva i forumet att det är svårt ja nästan omöjligt att gå ner i vikt efter klimakteriet. Kvinnor har bättre fettförbränning än män på grund av östrogenet så visst blir det skillnad efter klimakteriet men jag har själv gått ner 20 kg i fettvikt och inte var det så himla svårt. Jag gick dock ner med blandkost och har inte provat LCHF så om just LCHF funkar sämre för kvinnor efter klimakteriet vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanten Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Jag har sett många skriva i forumet att det är svårt ja nästan omöjligt att gå ner i vikt efter klimakteriet. Kvinnor har bättre fettförbränning än män på grund av östrogenet så visst blir det skillnad efter klimakteriet men jag har själv gått ner 20 kg i fettvikt och inte var det så himla svårt. Jag gick dock ner med blandkost och har inte provat LCHF så om just LCHF funkar sämre för kvinnor efter klimakteriet vet jag inte. Jag är inte fettskrämd, men att i stort sett bara äta fett funkar inte för mig i längden. Jag äter nog runt 50 kolisar. Håller på att vänja mig med kokosolja i kaffe. Vill äta 3msk minst per dag. Annars har jag tagit bort all sötat mat. Har märkt att sedan feb förra året, då jag skulle flytta , började äta snabbmat. Många frysta färdiga rätter har det blivit. Till det smörgås och kaffe i mängder. Blev tillslut aldrig nöjd. Har gått ner 1,5kg sedan 6/1 Jag känner mig nöjd på 40-50g protein ca 1300-1400 kcal.(på 8 dgr har det blivit mellan 13-52kolisar) Funderar på om det är tillräckligt? Ska jag försöka proppa i mig mer? Jag äter grönsaker varje dag. Har du inte provat LCHF? Du menar kanske att du inte bantat med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Jag är inte fettskrämd, men att i stort sett bara äta fett funkar inte för mig i längden. Jag äter nog runt 50 kolisar. Håller på att vänja mig med kokosolja i kaffe. Vill äta 3msk minst per dag. Annars har jag tagit bort all sötat mat. Har märkt att sedan feb förra året, då jag skulle flytta , började äta snabbmat. Många frysta färdiga rätter har det blivit. Till det smörgås och kaffe i mängder. Blev tillslut aldrig nöjd. Har gått ner 1,5kg sedan 6/1 Jag känner mig nöjd på 40-50g protein ca 1300-1400 kcal.(på 8 dgr har det blivit mellan 13-52kolisar) Funderar på om det är tillräckligt? Ska jag försöka proppa i mig mer? Jag äter grönsaker varje dag. Har du inte provat LCHF? Du menar kanske att du inte bantat med det? Nej, jag har inte provat. Jag har haft mycket strul med min kropp och är rädd om det jag åstadkommit. Fett funkar dåligt för mig och jag känner mig inte säker på att jag får tillbaka det jag har om jag provar LCHF ett tag. Dessutom vill jag kunna äta frukt och rotfrukter som jag odlar själv. Vi har ätit ett antal äpplen varje dag ända sedan i höstas och det skulle jag inte kunna göra om jag åt LCHF. Jag hänger i forumet eftersom jag är intresserad av kost och hälsa. Här är också en trevlig stämning med trevliga människor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanten Posted January 17, 2014 Share Posted January 17, 2014 Nej, jag har inte provat. Jag har haft mycket strul med min kropp och är rädd om det jag åstadkommit. Fett funkar dåligt för mig och jag känner mig inte säker på att jag får tillbaka det jag har om jag provar LCHF ett tag. Dessutom vill jag kunna äta frukt och rotfrukter som jag odlar själv. Vi har ätit ett antal äpplen varje dag ända sedan i höstas och det skulle jag inte kunna göra om jag åt LCHF. Jag hänger i forumet eftersom jag är intresserad av kost och hälsa. Här är också en trevlig stämning med trevliga människor. Jag själv är lungsjuk och kan absolut inte gå upp mer för då orkar jag inte röra mig. Tänker att om jag äter bra mat så ger det sig själv. Jag är glad att du hänger här och skriver kloka inlägg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Jag själv är lungsjuk och kan absolut inte gå upp mer för då orkar jag inte röra mig. Tänker att om jag äter bra mat så ger det sig själv. Jag är glad att du hänger här och skriver kloka inlägg. Tack, vad snäll du är. Jag tänkte skrivit något mer om det som rör innehållet i tråden men inspirationen tröt idag. Jag har blivit väldigt bra på att styra min egen ämnesomsättning men när det gäller andra så känner man ju inte till alla ingående parametrar och då blir det svårare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts