Jerker Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Alvestaglass har ju några glassar på sin meny som de märker med LCHF. Och om man bara ser på näringsvärdet så är det OK. Den som har lägst kolhydratinnehåll är den som heter Choklad: Näringsvärde per 100g: 598 Kj/141 Kcal, Prot 2,3 g, Fett 12 g, Fibrer 16 g, Kh 1,4 g varav 0,5 g sockerarter (naturliga). Ingredienser: Vatten, grädde (laktosfri), äggula, kakao, kokosfett, fyllnadsmedel (polydextrose), mjölkpulver (laktosfritt), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl), emulgering (veg. mono- och diglycerider), karragenan), sötningsmedel (acesulfame K) Om man nu, förutom att undvika kolhydrater, dessutom vill undvika onödiga tillsatser i maten så ser den här vid en första anblick inte så kul ut. Det är rätt många tillsatser, som kanske är nödvändiga för att få den här produkten att likna glass, men hur bra är de att äta? Nu skulle jag iofs inte äta några större mängder av den, men ibland, i bl.a. sociala sammanhang kunde det ju vara bra att ha nåt. Jag har ju märkt att värdar blir olyckliga när de inte har något att bjuda på, så om man kan tipsa om den här glassen så skulle stämningen kring middags/fikabordet bli betydligt bättre! Vore tacksam för synpunkter från er som kan något om detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Skaffa glassmaskin och gör egen glass som inte behöver fyllnadsmaterial! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Skaffa glassmaskin och gör egen glass som inte behöver fyllnadsmaterial! Mja... nu var det ju inte det jag frågade om... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Tja nu är just glass något av det mest onaturliga livsmedel man kan tänka sig.. tillomed lösgodis framstår oftast som rena hälsokosten i jämförelse! http://en.wikipedia.org/wiki/Acesulfame_potassium Så mitt tips.. undvik glass lika som pest.. ta hellre en bulle! Fast denna verkar i samanhanget vara en av de bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Tja nu är just glass något av det mest onaturliga livsmedel man kan tänka sig.. tillomed lösgodis framstår oftast som rena hälsokosten i jämförelse! http://en.wikipedia.org/wiki/Acesulfame_potassium Så mitt tips.. undvik glass lika som pest.. ta hellre en bulle! Fast denna verkar i samanhanget vara en av de bättre! Men hallå ...jag gör ju egen glass emellanåt...grädde, rysk youghurt, frysta bär, sukrin, och sen vispa...det blir typ en mjukglass. Sukrin kanske inte är små bra, men det blir inte gott annars...men i övrigt känns det väl hur hälsosamt som helst?! ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 "Nu skulle jag iofs inte äta några större mängder av den, men ibland, i bl.a. sociala sammanhang kunde det ju vara bra att ha nåt. Jag har ju märkt att värdar blir olyckliga när de inte har något att bjuda på, så om man kan tipsa om den här glassen så skulle stämningen kring middags/fikabordet bli betydligt bättre!" Ett annat sätt att se på det, i relation till övriga svar, är att det man inte gör i "större mängder" kanske inte är något större problem och därför inte heller behöver anpassas till? Med detta sagt, om den där glassen är något som smakar som det bör (gott antages!) så kommer den inte vara något att ligga sömnlös över. Ett annat alternativ är att undersöka efterrättsfloran vad gäller LCHF och se vad som finns i övrigt. Jag är själv rätt dålig på detta eftersom jag sällan rör mig bortom "mörk choklad" och "bär med grädde"...men jag är rätt säker på att andra här på forumet har favoriter de kan tipsa om som är lämpliga. Slutligen, för att igen återknyta till att det är något som görs sisådär lagom sällan så kan man ju (om man kan hantera det bra) även tänka sig att hoppa över LCHF-skranket för att blidka gästerna. Förhoppningsvis funkar det med de med. Smaklig spis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fuchs Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Största anledningen till att jag undviker den är att den innehåller karragenan, det är riktigt katastrofalt för tarmarna, och sägs kunna kopplas till läckande tarmsyndrom. På mig även direktverkande med magknip och svullnad som följd :/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjabo Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Hej! "Tillsats" är inte automatiskt onyttigt. Även om många verkar ha uppfattningen att "tillsats" är automatiskt dåligt. Så behöver det inte vara! Om man är osäker på innehållsförteckningen: Googla och läs på. I det här fallet är den dominerande tillsatsen polydextrose. http://en.wikipedia.org/wiki/Polydextrose Låter ju lite konstigt och kemiskt och inte alls naturligt. Men är det därför automatiskt dåligt eller farligt? Troligen inte.. Jag är inte expert, men polydextrose verkar vara ett slags artificiellt framställt fiber (framställt av naturliga råvaror, som allt annat som är framställt) -- som inte verkar göra varken till eller från i vår kropp. Ungefär som att äta hö. Det är inte farligt, men det är också helt onödigt. Sådana ämnen kan ju dock hjälpa till att skapa en önskvärd konsistens i ett livsmedel, t.ex. glass. Jag har försökt göra glass i en (iofs billig) glassmaskin hemma, men jag tycker inte att det blir bra. Den här glassen har jag provat och den är helt OK! Jag oroar mig inte för "polydextrose" (etc). Jag litar på att livsmedel som säljs i Sverige är godkända och inte hälsofarliga. Rätta mig gärna om jag har fel (med relevanta källor..) /Tjabo 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Största anledningen till att jag undviker den är att den innehåller karragenan, det är riktigt katastrofalt för tarmarna, och sägs kunna kopplas till läckande tarmsyndrom. På mig även direktverkande med magknip och svullnad som följd :/ Tack! Det var den sortens kunskap/erfarenheter som jag ville få ta del av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Hej! "Tillsats" är inte automatiskt onyttigt. Även om många verkar ha uppfattningen att "tillsats" är automatiskt dåligt. Så behöver det inte vara! Om man är osäker på innehållsförteckningen: Googla och läs på. I det här fallet är den dominerande tillsatsen polydextrose. http://en.wikipedia.org/wiki/Polydextrose Låter ju lite konstigt och kemiskt och inte alls naturligt. Men är det därför automatiskt dåligt eller farligt? Troligen inte.. Jag är inte expert, men polydextrose verkar vara ett slags artificiellt framställt fiber (framställt av naturliga råvaror, som allt annat som är framställt) -- som inte verkar göra varken till eller från i vår kropp. Ungefär som att äta hö. Det är inte farligt, men det är också helt onödigt. Sådana ämnen kan ju dock hjälpa till att skapa en önskvärd konsistens i ett livsmedel, t.ex. glass. Jag har försökt göra glass i en (iofs billig) glassmaskin hemma, men jag tycker inte att det blir bra. Den här glassen har jag provat och den är helt OK! Jag oroar mig inte för "polydextrose" (etc). Jag litar på att livsmedel som säljs i Sverige är godkända och inte hälsofarliga. Rätta mig gärna om jag har fel (med relevanta källor..) /Tjabo Man kan iofs nog inte lita på att allt som är tillåtet i livsmedel är ofarligt. Sån kunskap uppdateras ju ständigt, oftast pga att människor trots allt får besvär. Vi har ju den ordningen att allt egentligen är tillåtet tills dess att det blir förbjudet. Se bara på narkotikamarknaden. Där räcker det med att ändra lite på den kemiska sammansättningen i en substans för att den åter ska bli laglig att sälja. Sen beslutar staten att även den substansen är att betrakta som en olaglig drog och då ändrar man lite igen och så håller det på. Vore kanske bättre om allt är förbjudet tills dess att det är bevisat ofarligt och tillåts. Så borde det vara med tillsatser i mat. På samma sätt som med läkemedel.Då vore det inte billigare med processad mat än med naturlig. Inte om man måste genomföra studier i hundramiljonersklassen innan man kan börja använda en tillsats i livsmedel. Men jag har ändå aldrig tänkt att äta några större mängder av den här glassen. Har en burk i frysen. Igår kväll "festade" jag på den. Det blev väl ett par matskedar! Troligtvis är det farligare att öppna fönstret och "vädra", dvs. släppa in luftföroreningar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Jag tror inte det största hotet mot hälsan är om tillsatserna är naturliga eller inte utan om de innehåller kemiska ämnen som inte hör hemma där. Det händer med jämna mellanrum att dom upptäcker att tillsatsämnen importerade från t ex Kina och Indien innehållit miljögifter. "I guarkärnmjöl som framställts i Indien påvisades höga halter av pentaklorfenol (PCP) och dioxiner sommaren 2007. Fyndet orsakade en omfattande indragning av livsmedel på olika håll i Europa, även i Finland. Även om Europeiska kommissionens expertgrupp gjorde ett brådskande inspektionsbesök i Indien för att utreda orsaken till kontamineringen, förblev ursprunget av dioxinerna oklart." http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/information_om_livsmedel_/sammansattning/medel_som_forbattrar_livsmedel/tillsatser/information_om_enskilda_tillsatser/guarkarnmjol http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Fa-produkter-innehaller-dioxinfororenat-fortjockningsmedel/ Om man vill äta en viss sorts glass så kan man ju kontakta tillverkaren och fråga hur bra koll dom har på eventuella föroreningar i tillsatserna. Du kanske kommer till en sådan "svarare" som bara säger att dom naturligtvis har koll på det men då gäller det att fråga hur kontrollen går till och vilka ämnen dom kollar. Lite jobbigt men ju fler som frågar ju bättre blir nog kontrollerna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Hemgjord glass är ju så mycket godare - och nyttigare. Man behöver inte ens glassmaskin nödvändigtvis, fast det hjälper. Jätte-enkel halloglass Mixa (med stavmixer går bra) frysta hallon och grädde (ovispad) och om man nu absolut ska ha den söt så får man väl sätta till ett par teskedar vaniljsocker (eller vad man nu vill ha i). Dom kalla hallonen gör att blandningen blir som mjukglass. Ät genast (blir jättehård om man fryser den utan glassmaskin). Man kan inte göra den här på utländska frysta hallon, dom bären måste nämligen värmas upp för att det annars finns risk för listeria. Jordgubbar ellar andra bär går säkert också bra att använda, men hallonen går så lagom snabbt sönder när man mixar dem, det kan vara svårt att få djupfrysta hela jorgubbar att gå sönder. Har man en glassmaskin finns det massor av olika sorters glass man kan göra. Jag brukar göra citronglass och kaffeglass. Provade senast på att göra en glass med mandelmjöl - det var en riktigt bra ide eftersom mandel är så sött, så den behövde inget socker alls. Mandelmjölet gjorde smeten väldigt tjock så det hade säkert gått att frysa in den utan glassmaskin. Pistagemandelglass blev också väldigt lyckad. Och alldeles vanlig vaniljglass blir ju jättegod när man gör den på bara grädde och äggulor och vanilj Vaniljglass Koka upp 5dl vispgrädde och 1-2 vaniljstång (kluven på längden), låt koka c 5 min. Tag upp vaniljstången och skrapa ur vaniljkornen - här brukar jag använda 1 msk vanligt socker, för det är så mycket lättare att få med alla vaniljkorn från underlaget man har om man blandar dem med sockret till en smet, och så blir det inte heller en enda klump av vanilj som inte vill lösa sig i grädden. Sätt i vaniljkornen i gröddblandningen. Tillsätt 2-3 äggulor i den varma blandningen - får inte koka. Låt svalna och frys i glassmaskin. Om man inte har vaniljstång hemma eller om man tycker det är jättejobbigt att skrapa ur dem (dyrt är det dessutom) så kan man ju alttid använda vaniljsocker. Jag har dessutom löst problemet med gäster som tycker att det smakar förfärligt utan socker. Man serverar glassen med en (hemmagjord) söt sylt eller chokladsås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts