Jump to content

livsmedelsverket är skattefinansierat?

Melliz

Recommended Posts

Hej! För att göra de lite kort.. Jag skrev om lchf på min facebook och livsmedelsverket. Klart blev de en väldigt mycket kommentarer... Därmed en av dem "livsmedelsverket är skattefinansierat" då jag skrev att dem var pengarkåta. Blev arg. Det handlar väl om pengar? Eller varför skulle de inte ändra råd annars. Att till exempel ta bort margarin. ? rätta ,ig om jag har fel.

Dom är nog till största delen skattefinansierade. Minns inte om dom tar in en del på avgifter också. Allt finns på deras webbplats.

Kostråden är framtagna i samarbete med andra länder och inget specifikt för Sverige. Glöm konspirationsteorierna, det funkar inte så.

Näe.. det tror jag inte de är.. däremot så brukar de sitta i komiteer där sagda industri och andra sitter.

Nya generaldirektören fick ju slänga ut alla experter, som i själva verket var avlönade av industrin.

De direkta monetära kopplingarna är troligen utrensade idag men det finns säkert gott om "loyaliteter" gentemot industrin i SLV:s korridorer

Folk som varit på sponsrade konferenser eller fått halften av sitt studiematerial från skoltiden tillgodosett av industriintressen etc

Som Zepp var inne på så måste man också komma ihåg att intentionen med en demokratisk stat inte alltid - kanske i synnerhet i dessa tider - motsvarar den praktiska verkligheten. Läste häromdagen ex. hur Monsanto och biotechindustrin uppbackats rejält av USA så det finns verkligen ingen anledning att tro att det är frid och fröjd inom statlig verksamhet så som allt numera utgår från ekonomiska intressen istället för ex. demokratiska.

Sist men verkligen inte minst, det finns alltid andra aspekter som prestige etc med i bilden. Tänk dig själv om du envist och ihärdigt hävdat åsikt A under några decennier samtidigt som du hävdat att åsikt B är ohälsosamt. Sedan visar det sig inte bara att A inte stämmer så bra utan att B är HÄLSOSAMT. Dubbelt självmål! Det är då man som prestigeorgan, oavsett område, tenderar anamma sådant som de ännu inte accepterade OS-grenarna 100-meter-sopa-under-mattan-med-intensiv-kvastföring och slutligen gymnastiskt-pudlande-medelst-PR-konsulter.

Näe.. det tror jag inte de är.. däremot så brukar de sitta i komiteer där sagda industri och andra sitter.

Nya generaldirektören fick ju slänga ut alla experter, som i själva verket var avlönade av industrin.

Hört att alla utom en som var med i SLV var oxå med i nån matindustri. Men det är bättre nu? Vill gärna läsa mer om just detta.

Livsmedelsverket ska ändra rutinerna kring bedömningen av vilka som får sitta med i verkets expertgrupper, som ger råd inför ställningstaganden om kost och hälsa.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-andrar-javsrutiner_985113.svd

Risk för jäv gör att kostrådsexperter byts ut

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/risk-for-jav-gor-att-kostradsexperter-byts-ut/

Livsmedelsverket ändrar rutiner för bedömning av jäv

Efter Dagens Medicins avslöjande ändrar nu Livsmedelsverket sina rutiner kring bedömningen av vilka som ska sitta med i verkets expertgrupper.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/livsmedelsverket-andrar-rutiner-for-bedomning-av-jav/